Rýchlo a zbesilo: Hobbs a Shaw

4.8.2019|Robert Herda|

Fanúšikom ságy Rýchlo a zbesilo som nikdy nebol. K snímkam z tejto série síce nechovám žiaden prirodzený odpor, prípadne nechuť, avšak nikdy mi populárna značka neprirástla k srdcu takým spôsobom, ako sa to podarilo pri množstve ďalších a podstatne nadšenejších divákoch. Osobne som do kina zavítal až pri príležitosti predchádzajúceho vydania osmičky a vždy som postupne hlúpejšiu a hlúpejšiu značku pokladal za dokonalý letný blockbuster, ktorý vám svojou napínavou a výstavnou akciou vyrazí z hlavy akékoľvek logické premýšľanie. A v prípade, že sa to nepodarí akcii, scenár vás veľmi rýchlo presvedčí, aby ste jednoducho vypli a užívali si prehnané dianie na plátne. Rýchlo a zbesilo: Hobbs a Shaw sa mali niesť na identickej vlne, akurát snímka má výhodu v tom, že disponuje výborným hereckým duom, medzi ktorým to iskrilo už v minulom dieli. Dokázal David Leitch, teda producent série John Wick a režisér Hobbs and Shaw, priniesť divákom adekvátnu popcornovú zábavu?

Vyššie zmienený výrok vás už na to v podstate upozorňoval, no po scenáristickej stránke môžeme hovoriť o braku, respektíve o niečom, čo sa ani trochu nesnaží zamestnať vaše mozgové závity. Postavy prichádzajú s bizarnými riešeniami problémov, sú značne ploché a už z trailerov vám je približne jasné, akým smerom povedú naratívne cestičky a skúsenejší diváci vytušia, že ani tentokrát si autori neodpustia hranie na city, prípadne predsúvanie rodinných hodnôt, avšak ani jedno zmienené príliš nefunguje. Osobne som s tým nemal veľký problém, ale zbytočnosť akejkoľvek dramatizácie je snáď jasná a evidentná.

Fotogaléria Rýchlo a zbesilo: Hobbs a Shaw (2019)Zobraziť fotogalériu »

Tá pritom obzvlášť bije do očí pri priamom porovnávaní s veselým tónom zvyšku filmu. Nehovoriac o tom, že téma rodiny už začína byť v tejto konkrétnej značke pomerne ohraná a snáď ju scenáristi v nadchádzajúcej deviatke konečne vynechajú, alebo aspoň vystriedajú za niečo iné. Je tu pritom i náznak, že prichádzajúci plnohodnotný diel Rýchlo a zbesilo bude rozvíjať príbeh Hobbs a Shaw, alebo rovno autori už pripravujú pôdu pre dvojku.

O príbeh tu, samozrejme, nejde a väčšina divákov navštívi kino kvôli mužskému triu hercov, kde Jason Statham a Dwayne Johnson predstavujú problematických partnerov a Idris Elba je podľa jeho vlastných slov „čierny Superman“. Treba dodať, že úloha drsného antagonistu mu sedí a skutočne pôsobí väčšinovú časť minutáže ako nezastaviteľný stroj, ktorý predvádza husárske kúsky. Gravitácia je, pochopiteľne, jeho dobrá kamarátka a preto mu umožňuje porušovať jej pravidlá snáď v každej akčnej scéne. Vanessa Kirby je nielen dostatočne príťažlivou figúrou, ktorá ulahodí mužskému publiku, výborne v bojovej choreografii sekunduje svojim mužským kolegom.

Príležitostne do deja vstupuje niekoľko komických postavičiek, kde menšia rola pre Ryana Reynoldsa, v ktorej stvárňuje postavu podobne utáranú, akou je i jeho Deadpool musí potešiť každého fanúšika. Snáď v žiadnej jeho scéne sa mu ústa nezastavia a občas zo seba vypúšťa ozajstné zlato. Jeho úlohou je diváka na pár momentov zabaviť a treba uznať, že mu to ide bravúrne. Aby som však nezabudol, tak sa v Hobbs a Shaw mihne aj Kevin Hart, ktorý predvádza svoje tradičné herecké kreácie, pričom tie vám buď sadnú, prípadne ich budete klasicky nenávidieť. To už záleží výhradne od vkusu daného diváka.

Humor je doslova prepchaný rôznymi odkazmi na staršie filmy niektorých hercov, prípadne pop-kultúrnym pomrkávaním na znalého diváka. Preberá sa všetko možné od Hry o tróny, až po výborne umiestnenú referenciu na legendárnu heist snímku Lúpež po taliansky. Tvorcovia majú zmysel pre timing jednotlivých scén a písanie hlášok Chrisovi Morganovi (dvorný scenárista úspešnej značky od jej štvrtého dielu)  rozhodne inde, avšak o tom snáď každého presvedčil už v jeho minulom diele. Vďaka priestoru iba pre Dwaynea a Jasona je však ich komické tempo omnoho vraždenejšie a všadeprítomné doťahovanie pôsobí vyhrotenejšie a stále veľmi zábavne, i keď je v praxi založené iba na vzájomnom osočovaní sa hlavných hercov.

Z môjho pohľadu je akcia najväčším kladom a súčasne neduhom celej snímky. Je pravdou, že Chris pomerne svižne strieda lokácie a tým pádom si užijete tri hlučné bomby plné adrenalínu, ktorých piliere stoja na bojových kopancoch, či úderoch, šoférskych zručnostiach, strieľaní a prerezanej puse hrdinov. Problém ale vidím v tom, že by to chcelo viac dych berúcich nápadov. Napríklad taká finálna jazda s helikoptérou je výbornou scénou, v ktorej rozhodne netreba riešiť logiku a len si užívať divokú jazdu naprieč exotickou oblasťou. Záverečná bitka má slušný nápad a úvodná súbojová scéna z druhého traileru je neprekvapujúco skvelá. Mimo to je však všetko nakrútené akosi nezáživne, kde sa málokedy vykúzli záber, ktorý ohúri.

Zvyšné bitky vyložene nestrhnú, naháňačka v Londýne má niekoľko zaujímavých a zdatne prevedených nápadov, no osobne si myslím, že sa mohla využiť aj lepšie. Rovnako i najpompéznejšia bitka v rodisku Hobbsa mohla byť omnoho údernejšia a vzhľadom na exteriéry i počet protivníkov som očakával tvrdšiu a značne zaujímavejšiu kontaktnú vojnu. Nechcem tým povedať, že by Leitch ako režisér skĺzol do vôd video produkcie, avšak v podobne ladených snímkach, ktoré majú byť špičkou akčného žánru, sú moje očakávania predsa len o niečo väčšie, než v iných filmoch. Súčasne tým poukazujem na to, že som na podobné veci prísnejší a je možné, že si adrenalínovú zábavu užijete plnými dúškami a neinovatívnu prácu s kamerou, slabšiu choreografiu pre ohybného a stále fyzicky šikovného Jasona Stathama ani nezaregistrujete.

Hobbs a Shaw je v podstate presne tým, čo od takéhoto filmu mainstream diváci chcú. Nezastavujúcou sa a hlavne nepremýšľajúcou akčnou jazdou s charizmatickými protagonistami a nie úplne najhorším antagonistom. Akčné scény a vlastne i scenáristi samotní búrajú akékoľvek logické bariéry a snažia sa o jediné – pôsobiť najefektnejšie ako je to len možné. Na jednej strane je určite fajn, že David Leitch sa viac sústredil na telesné kontakty ústrednej štvorice, po humornej stránke všetko funguje ako má, postavy v adekvátnej kadencii vyslovujú slušné hlášky, ktoré sa zrejme najbližšie obdobie budú často referovať, no minimálne z môjho pohľadu producent najúspešnejšej žánrovej série súčasnosti zlyháva ako režisér. Vo finále som totiž očakával omnoho väčšiu režijnú exhibíciu, nakoľko súbojové sekvencie nie sú nasnímané vyložene prevratne a automobilovým naháňačkám chýbajú nápady podobné záverečnej vrtuľníkovej sekvencii. Aj napriek tomu by som si bezproblémovo pozrel ďalšiu iteráciu. Už len z toho dôvodu, že Jason a Dwayne sú neočakávane zábavnou a fungujúcou dvojkou, ktorá má potenciál pre tvorbu plnohodnotnej spin-off série.  Koniec koncov, len ťažko by ste hľadali inú komerčne aj recenzentsky úspešnejšiu buddy snímku z posledných rokov.

Foto © CinemArt