Tom a Jerry

26.5.2021|Robert Herda|

Kto by ich nepoznal, no nie? Ikonické rozprávkové duo Tom a Jerry, ktoré je pre mnohých z nás detskou modlou. Samozrejme, spolu so psím detektívom menom Scooby Doo alebo samurajom Jackom, po ktorom siahli tí odvážnejší (a následne presedlali na omnoho násilnejšie a exotickejšie anime). A keďže postavy ako Scooby alebo Tom a Jerry disponujú finančným potenciálom pre filmové štúdiá, nemôžeme sa čudovať, že sme sa dočkali niekoľkých pokusov o reinkarnovanie kultu v podobe animovaného alebo hraného filmu. Pátrania štvornohého detektíva a jeho partie príliš dobre nedopadli ani v jednej zo svojich hraných adaptácií. No a teraz prišiel na rad i Tom spolu s myškou Jerrym, keďže štúdio Warner Bros. Pictures dorazilo s novým filmom, ktorý sleduje dobrodružstvá tejto dvojice vo Veľkom jablku. A výsledok je prinajmenšom smutný...

Scenár vystihuje najlepšie jedno slovo – bezradnosť. Sprvoti sa nedozvedáte prečo sa Tom a Jerry nemajú radi (čo môže mierne miasť mladšieho diváka) a ani to prečo si robia také naprieky. Nerieši sa dôvod žitia kreslených figúrok v skutočnom svete, takže ak ste dúfali v plnohodnotný reštart alebo reboot animovaného dua, snímka nejde týmto smerom. To bude nutne nevadilo, no samotné jadro príbehu za moc nestojí.

Dejiskom diania je veľký hotel, v ktorom nelegálnou cestu začína pracovať Chloë Grace Moretz, pričom jedna z jej prvých úloh je zbaviť sa myšky, ktorá sa rozhodla zabývať v prestížnom bydlisku. A kto jej v tom asi pomáha? Uhádli ste, je to známy kocúr Tom. Musí sa ale krotiť, pretože sa chystá veľká svadba Instagram celebrít (teraz si nevymýšľam), no a tú sledujú oči stoviek fanúšikov. Podarí sa netradičnému páru vyhnať myšku z hotela a popritom nezničiť najsledovanejšiu udalosť týždňa?

Fotogaléria Tom and Jerry (2021)Zobraziť fotogalériu »

Tim Story nám pred dekádou a pol priniesol Fantastickú štvorku (ktorá fantastická rozhodne nebola) sa netají obľubou modernej hudby. Tú si pretláča i do hraného príbehu Toma a Jerryho, pričom jej implementovanie náladovo nesedí ani s hlavnými postavičkami a ani s dianím, do ktorého sa jednoducho nehodí. Prečo však spomínam ako prvú hudbu? Je to preto, lebo ide o azda najviac zapamätateľný prvok celého filmu. Story režíruje rutinnejšie ako svojho času Yates, čo má za následok, že výsledku chýba akákoľvek duša alebo vizuálny charakter. Z tohto pohľadu vám zostane v pamäti jediné a to zvláštna animácia, ktorá medzi skutočnými kulisami nevyzerá dobre.

Herecky taktiež nejde o nič prevratné a výraznejšie pôsobí iba Michael Peña, ktorý svoj komediálny talent v minulosti niekoľkokrát preukázal. Ostatné herecké obsadenie je ale zbytočné a charizma i potenciál Chloë Grace Moretz zostáva niekde za zavretými dverami (kde sú tie časy prvého Kick Ass?). Nanešťastie, všední herci dostávajú zďaleka najviac priestoru. Tom a Jerry tu výhradne plnia úlohu slapstick postavičiek, ktoré si takpovediac “dávajú do držky“ bez relevantného opodstatnenia. Zatiaľ čo v originálnych krátkych príbehoch tento vzťah fungoval vzhľadom na centrum diania, tu ich vzájomné strety pôsobia vykonštruovane a nefunkčne.

Akoby tvorcovia brali početné bitky a neustálu smolu Toma ako nejaký fan servis, bez ktorého si starší diváci nevedia predstaviť toto duo. Lenže tie figúrky vedia fungovať i v inej polohe, keďže bez pridania charakterovej substancie zostávajú zameniteľnými kresbami, ktoré sú iba maskou svojich originálnych verzií. Skúste si sami úprimne odpovedať. Chcete sa hodinu a pol dívať na nikam nespejúce bitky Toma a Jerryho, ktorým síce príležitostne nechýba nápad, no s príbehom vlastne nijako nesúvisia? Nehovoriac o tom, že monotónnosťou násilia a schematickosťou neprestajného bojovania začína dvojica nudiť v prvej tretine filmu. Lenže ono sa s ňou pokračuje naprieč celou snímkou, kde je čoskoro zjavné, že všetci zúčastnení rezignovali na akýkoľvek vývoj.

Vyznieva to tak, že pre tvorcov sú Tom a Jerry iba bábky, s ktorými si môžete robiť úplne čokoľvek. Koniec koncov, nič sa im nikdy nemôže stať, tak prečo by sa nemohli mlátiť celý film? Veď to je tá zábava. Či? Nie, nie je. Noví diváci nebudú ani len tušiť prečo si tá mačka s tou myšou (zámerne nepoužívam mená) dávajú na frak, pretože autori to dostatočne nevysvetľujú. Nevysvetľujú vôbec nič a ak sa nad tým zamyslíte, ani nič nerozprávajú. Príbeh tam síce je, no všetko ostatné je statické až beda. Žiadna z postáv sa nikam nepohne, vzťah zvieracích figúrok sa nerozvinie a všetko je vo finále rovnaké ako pri začiatku. Nemáte pocit prežitého dobrodružstva, necítite uspokojenie ani príjemné hriatie pri srdci. Zostáva vo vás iba hnev, ktorý srší z neprestajného násilia, pričom to má byť zrejme onen dôvod, pre ktorý Toma a Jerryho pozeráme. No minimálne za mňa to nikdy nebolo iba o tom.

Nový Tom a Jerry nemá absolútne nič v zálohe, čo by mohol divákom (akejkoľvek vekovej kategórie) ponúknuť. Kedysi ikonické postavičky sú v ich najnovšom a snáď na dlhú dobu i poslednom dobrodružstve zredukované na povrchné karikatúry, pričom ich jedinou úlohou je tĺcť do seba navzájom. Naozaj, nedisponujú žiadnou príbehovou výstavbou a čokoľvek vykonávajú je spojené s otravným scenárom, ktorý sa vlečie odnikiaľ nikam. Nie som si úplne istý či ide o ďalšie z ich mnohých dobrodružstiev, prípadne akýsi reštart, pretože scenáristi sa ani neobťažovali s opodstatnením ich prítomnosti v reálnom svete. Musíte sa teda uspokojiť so slovíčkom lebo, keďže animované charaktery sa vyskytujú v New Yorku a všetci to berú ako úplnú samozrejmosť.

Poteší síce zopár referencií (Joker jasne víťazí), no chabá príbehová kostra stráca dych po úvodnej desaťminútovke. Grace Moretz je neopodstatnená a vlastne celkom necharizmatická, Peña solídny, no rozprávkové osadenstvo nadbytočné a neuveriteľne nudné. Jediná pasáž, ktorá mieru zábavnosti zdvihne nad bod mrazu prichádza v samotnom závere (jazda naprieč rušnou ulicou), kedy sa zdá, že sa z tých slapstick karikatúr stanú charaktery, no už o pár minút je všetko odhodené do koša a akýkoľvek vývoj alebo dramatický oblúk sa stráca. K tomu si môžete prirátať rutinnú réžiu a občas chaotickú animáciu (na postavičky lemujúce reálne kulisy sa zle a ťažko pozerá), no a máte jeden z najmenej zábavných filmov pre celú rodinu za posledné roky. Pôvodným Tomom a Jerrym odchovaní diváci budú len rozhorčene lamentovať, no a detskí diváci neuvidia nič nad rámec prízemného mlátenia bezcharakterného kocúra, myšky a psa. A ak dúfate v ono rozprávkové srdiečko, na to môžete zabudnúť. Celý film je až neprimerane chladný, neemočný a surový. Takýto návrat si nezaslúži žiadna rozprávková ikona a ja sa pýtam, kto je ďalší na rade?

Foto © Continental Film