Náuka o snoch (La science des rêves)

13.4.2007|Radovan Torda|
Náuka o snoch (La science des rêves)

Pochody ľudského mozgu počas spánku sú jasne dané – predstavujú koktail pocitov, vôní, zvukov, tvárí, farieb a mnohých iných hmotných a duchovných retrospektív z minulosti ako aj predstáv budúcnosti. Takto krásne jednoducho to vidí hlavná postava nového, nápadne autobiografického počinu francúzskeho režiséra Michela Gondryho.

Gondryho zvláštne videnie sveta cítiť z reklám na Coca colu, Nike či Air France, z videoklipov pre Björk a Massive Attack, a v neposlednej rade z režisérskej spolupráce s Charliem Kaufmanon (Zlez zo stromu, Večný svit nepoškvrnenej duše). Zviazaný predlohami predchádzajúcich diel sa až v tomto projekte odráža od vlastného scenára a pozýva nás do prostredia, kde hranice medzi snami a realitou nehrajú rolu.

Náuka o snoch

Mladý výtvarník po smrti svojho otca opúšťa Mexiko a vracia sa do rodného Paríža, kde mu matka zabezpečila atraktívne sa tváriace miesto v malej kalendárovej spoločnosti. Nesmelý Stephane (Gael García Bernal) však čoskoro zisťuje, že jediným tvorivým prvkom jeho novej práce je umenie vtesnať desať nahých slečien na formát A4. Možno si poviete: A čo je na tom zlé?! Nuž pre entuziastického mladíka, dýchajúceho pre kreativitu, úplne všetko. Zúfalý Stephane sa čoraz častejšie utieka k spánku, v ktorom moderuje vlastnú televíznu show, vládne kráľovstvu kartónových mrakodrapov, pripomínajúcich hodiny výtvarnej, zúrivým holiacim strojčekom či submisívnym kolegom a tento bizarný svet sa začína nebezpečne prelínať s jeho skutočným životom. Kolotoč roztomilých trapasov naberie na intenzite, keď do oboch Stephanových svetov zavíta trochu ušliapnutá ale sympatická susedka Stephanie (Charlotte Gainsbourg).

Gondry však nevykresľuje Stephana iba ako neškodného snílka. Naopak, vďaka charizmatickému Bernalovi sa mu podarilo pretransformovať neškodného introverta na nepríjemného a miestami až desivého podivína. Vaše sympatie voči nemu budú počas filmu kopírovať sínusoidu. Podobne to dopadne i so schopnosťou odhadnúť či mladík spí alebo bdie, a práve táto nezrovnalosť je značným mínusom, ktoré filmu uberá na zábavnosti i tragickosti. Trochu mätúca je i multijazyčnosť snímky (angličtina, francúzština, španielčina) ako odvolanie sa na Stephanovu neistotu nielen vo vyjadrovaní sa v rodnom jazyku všetkých ostatných a koniec koncov i jeho samotného.

Náuka o snoch

Taktiež zamrzí malý priestor pre vedľajšie postavy. Svetácky kolega z práce Guy (Alain Chabat), ktorý vo dne pomáha Stephanovi preniesť sa cez nástrahy nudnej reality a v noci ho dorazí flirtovaním s objektom jeho záujmu. Viac vtipných scénok mohlo vzniknúť i v konfrontácii s matkou či s jej súčasným priateľom. Nuž ale Gondryho viac teší ponáranie sa do fantastického oceánu snov a predstáv.

V skratke ide o otrepaný príbeh, chlapec spozná dievča a zaľúbi sa do jej priateľky a kým si uvedomí, že tá pravá je tá prvá, je už neskoro a všetko čo nasleduje má sladko kyslú príchuť úsmevnosti. Keď sa však do klišé zahryzne niekto nekonformný ako Michel Gondry, vznikne ľahko stráviteľná a pritom hĺbavá jazda neuveriteľne farebným a nápaditým svetom. A to si rozhodne nenechajte ujsť.

Mzda strachu (Le Salaire de la peur)

Mzda strachu (Le Salaire de la peur)

Le Salaire de la peur čiže Mzda strachu, majstra žánru Henri-Georges Clouzota z roku 1953 je dnes už klasickým thrillerom, prelomovým dielom...