Michael Jackson´s This Is It

31.10.2009|Jano Švihra|
Michael Jackson´s This Is It Na strieborné plátna prišiel film o legendárnom kráľovi popu. Michael Jackson a jeho This is it – film, aký doposiaľ nikto nikdy nevidel.

Keď som sa zamyslel nad faktom, že mám napísať recenziu, mal som zmiešané pocity. Dalo by sa povedať, že sa neveľmi líšili od tých, ktoré som mal po zhliadnutí samotného filmu. Bolo to akési skĺbenie nadšenia a rozhorčenia – veď je tak ťažké ohodnotiť snímku o mužovi, po smrti ktorého stovky ľudí (ak nie tisíce) strávili dni (či týždne) v depresiách a smútku, niektorí údajne stratili zmysel života. Preto sa automaticky s recenziou spájajú aj všemožné filozofické úvahy, no pokúsim sa im vyhnúť.

Michael Jackson´s This is it (2009)

Na mieste je teda základná otázka: Aký je film o kráľovi popu? Nuž, nazval by som ho geniálnym. Nejedná sa o nejaký životopisný dokument, jedná sa o dielo, ktoré dokonca prvoplánovo ani nemalo doraziť na strieborné plátna. Snímka vznikla zostrihaním asi 80 hodinového materiálu nakrúteného počas nácviku na pripravované koncertné turné, ktorý mal byť zaradený do osobného archívu Michaela Jacksona. A tu práve prichádza na rad ďalšia otázka: Je film len ľahké komerčné dielo slúžiace na ťahanie peňazí od divákov, ktorých do kín priláka hystéria okolo smrti M.J.-a?

Áno je. A zároveň nie je. (Presne tu vidno spomínaný rozpor, o ktorom som hovoril v úvode a tiež dôvod, prečo nazývam snímku geniálnou). Hneď na začiatku filmu si pozrieme rozhovor s tanečníkmi, ktorí mali účinkovať na turné. Nepočujete jediné krivé slovo, všetci hovoria o M.J.-ovi ako o géniovi, dokonalom umelcovi, hovoria o tom, ako ešte pred raňajkami počúvajú jeho piesne, niektorí dokonca nenachádzajú slov od dojatia, že môžu tancovať v jeho blízkosti. A presne v duchu týchto pár viet sa nesie celý film – pri každej príležitosti počujeme na kráľa samé chvály, čo sa po čase stáva trochu nezáživným aspektom a z pohľadu nezainteresovaného diváka sa vďaka tomuto môže film stať nezaujímavý či až nezáživný, pretože správny dokument by mal byť objektívny (teraz dúfam, že ma zarytí fanúšikovia neznenávidia). Ale film má i tak čo ponúknuť (ďalší dôkaz o jeho genialite). Dostávame sa do zákulisia príprav megalomanskej šou a vidieť to naozaj stojí za to. Tisíc ľudí prihlásených do kastingu na tanečníkov, ukážky veľkolepej ohňovej a pyrotechnickej šou otvárajúcej koncert, krátke filmové scénky sprevádzajúce jednotlivé songy (a podotýkam, že scénky boli plné efektov na úrovni hollywoodskych filmov a vyzerali veľmi pôsobivo) a neuveriteľné tanečné kreácie – to sú hlavné atribúty veľkej šou, ktoré museli stáť nemalé peniaze. A tu je opäť dôkaz geniality – tvorcovia využili nakrútený materiál a tieto nevídané zážitky (ako ich označil samotný Michael) posunuli divákom aspoň na strieborných plátnach (a je jasné, že finančné náklady sa vrátia späť, podľa všetkého aj so značným ziskom).

Michael Jackson´s This is it (2009)

A k tomu všetkému Michael. Zdalo sa mi obdivuhodné, že v pokročilom veku dokáže držať krok s mladými tanečníkmi, ktorí (ako bolo vo filme povedané) majú každý deň rozličné tréningy na posilnenie kondície, aj keď v istých momentoch jeho hlas zaostával za spevákmi z komparzu a jeho kroky za tanečníkmi. I tak niet pochýb o tom, že bol talentovaný umelec – podivín so svojským správaním (najviac sa mi páčilo, keď ležal na zemi a do rytmu kopal nohami do vzduchu), ktorý naozaj rozumel svojej hudbe a svoje slová o láske myslel vážne (čo si ja osobne naozaj cením). Je otázne, či mu ku výkonom dopomáhali lieky (ale to už je spomínaná filozofická úvaha, ktorej som sa chcel vyhnúť).

Aby som to zhrnul, jedná sa o typický americký gýč, na jednej strane s Michaelovymi úvahami o vyrúbavaní dažďových pralesov, ničení prírody a potrebe lásky a na strane druhej prípravy veľkolepej ba až megalomanskej šou. No snímka má, vďaka Michaelovi, veľkú iskru a dušu a jedná sa o nesporne zaujímavý titul zjednocujúci ľudí v čase krízy a ďalších svetových problémov. Preto ju môžem ohodnotiť len takto: buď ako totálny odpad, alebo na plný počet hviezdičiek. Najlepšie oboje dohromady – a preto, hoc by sa to nemalo, hodnotenie spriemerujem a špeciálne za kráľa pridám ešte pol hviezdičky, takže máme výsledok: 3 z 5.
Zdroj:  MovieMania.sk Foto © Itafilm