Čierna labuť (Black Swan)

17.2.2011|Zuzka Kožaková|
Čierna labuť (Black Swan) Kongeniálnosť myšlienok Darrena Aronofského sa v najnovšom psychologickom thrillery Čierna labuť pretavuje v strhujúcu hru vnútorného boja, paranoje a posadnutosti, ktoré sú nám známe z jeho predchádzajúcich diel (Fontána, Wrestler). Tentoraz zatiahnuté čiernobielym rúškom baletného súboru vo „Veľkom jablku“ poodkryjú neutíchajúcu túžbu mladej baletky stať sa dokonalosťou samou. Nina(Natalie Portman) – ambiciózna mladá balerína sa túži predviesť okolitému svetu ako nová labutia kráľovná. To však znamená náročné stvárnenie bielej a zároveň aj čiernej labute. Pre krehkú Ninu sa biela labuť stáva akýmsi prostriedkom k vyjadreniu svojej pracovitosti a vynaloženého úsilia, zatiaľ čo čierna labuť je dôkazom jej nejednotnosti. Ninin vytrvalý boj s vnútornými démonmi vyvrcholí v otvorený súboj bielej a čiernej labute. Čierna labuť Súzvuk výrazových prostriedkov a Aronofského „filmovej“ symboliky prináša mrazivo osviežujúci závan čerstvého vzduchu do zatuchnutých a zaprášených kútov svetovej kinematografie. Vizionárstvo pána Aronofského pretavuje perfekcionizmus do najvymodlenejšej túžby mladého umelca. Skrz „zrkadlo“ Nininej duše sledujeme neľahký vzostup a pád mladej tanečnice, ktorá sa pod tlakom mení z psychicky ľahko ovplyvniteľnej bytosti na vášnivú „čiernu“ krásku, stojacu na hranici dokonalosti. Aronofský nám v Čiernej labuti predkladá princípy osobného rastu, narastajúceho ega a vnútorného boja, ktorý zasahuje do vonkajšieho sveta a mení hlavnú postavu z krehkého mamičkinho dievčatka na sebavedomú „čiernu labuť“ . Aronofského jediný „kôň“ do hlavnej úlohy, herečka Natalie Portman, mala ako bývalá baletka všetky predispozície k stvárneniu neľahkej úlohy akou sa postava labilnej asexuálky Niny javí. V kombinácii s mladučkou Milou Kunis dokázala na plátne rozohrať chladnú sonátu alter – ega predierajúceho sa spod utláčanej časti ľudského bytia na povrch. Vincent Cassel a Barbara Hershey sú „len“ ďalšími ťahmi geniálnosti Darrena Aronofského. Čierna labuť Thriller Čierna labuť sa predstavuje v dokonalom „šate“ Aronofského novátorského vykresania myšlienky o dokonalosti, ktorú človek bezpochyby nemôže prežiť. S veľkou vervou sa púšťam do záverečného hodnotenia, pretože Čierna labuť Darrena Aronofského svojou chladnou krásou sa v kombinácii Čajkovského „prevrátených“ hudobných variácií Labutieho jazera predstavuje ako dokonalosť sama.
VERDIKT MOVIE MANIA:
Zdroj:  MovieMania.sk Foto © Bontonfilms

Odporúčané články

Le Mans ´66

Le Mans ´66

James Mangold je určitým spôsobom unikát, keďže sa mu vďaka jeho kreatívnemu peru počas tvorenia filmu Logan podarilo zaistiť pre túto...
Žena mnohých tvárí Marléne Jobert

Žena mnohých tvárí Marléne Jobert

(4.11.1943, Alžír, Alžírsko) Okúzlujúca pehavá červenovláska. Taká vždy bola francúzska herečka, ktorá svojím úsmevom a prirodzeným...