Vo štvorici po opici 3 (Hangover Part III, The)

6.6.2013|Ľubomír Martiniak|

Písal sa rok 2009, keď do našich kín vtrhla nenápadná, zato však poctivá komédia Toda Phillipsa s absolútne neovereným obsadením. Vtedy ešte nikto nemohol tušiť, že strelený nápad o štvorici kamarátov a ich zbesilej predsvadobnej rozlúčkovej jazde s absolútnym oknom a tigrom v kúpeľni sa dočká hneď celej trilógie. Kopec svojského cynického humoru a parádnych situačných gagov naplnil očakávania a peniažky sa len tak sypali. S takýmto statusom sa šeky a produkčné zmluvy podpisujú akosi ľahšie. Nám divákom bol však problém s pokračovaním jasný už od začiatku. Nápad tak geniálny a zároveň tak oklieštený, že skúsiť naň nejako originálne nadviazať je doslova nemožné. Todd Phillips to aj napriek nepísaným pravidlám skúsil a jazdou v Bankoku vstúpil do tej istej rieky. Divák rýchlo pochopil, že opakovaný vtip už akosi prestáva byť vtipný. Nadšenci z prvého dielu sa však do kín len tak hrnuli a aj napriek rozpačitej kritike čísla hovorili jasne. Tvorcovia prirodzenou dedukciou pochopili, že ak chcú úspešne uzavrieť trilógiu, musia prísť s niečím veľkolepým a novátorským. Popri tom však akosi zabudli na to, že v rámci korektnosti k názvu aj k námetu samotnému by bolo najlepšie zostať verný pôvodnej myšlienke. Bludný scenáristický kruh, z ktorého v podstate niet úniku.

Vo štvorici po opici 3

Výsledok myšlienkového tápania tvorcov je teraz konečne vonku a nám nezostáva nič iné len naň pristúpiť. Už pri úvodnej scéne úteku Leslieho Chowa z taiwanského väzenia mi došlo, že tvorcovia sa vydali úplne inou cestou. Prvotný dojem je teda nastavený na silné očakávania čo bude ďalej. Zabudnite na trailerové predpoklady. Žiaden smútok sa zapíjať nebude. Stačí, keď celú šialenú poldruha hodinovú jazdu roztočí Alanová psychóza a jeho stratený zmysel života. Problém je zrejmý: Alanove úlety privedú vlastného otca k srdcovému infarktu. Po jeho cynickom vystupovaní na pohrebnom obrade je Phillovi, Dougovi a Stuovi jasné, že ich priateľ potrebuje odbornú pomoc. Nerozlučná vlčia svorka sa síce neochotne, ale predsa rozhodne dopraviť Alana priamo do zariadenia. Čo však náhoda nechcela, situácia sa poriadne skomplikuje a počas dlhej cesty sa na nich doslova zosypú hriechy minulosti. Od tohto momentu je na betón isté, že už nebudeme svedkami pátrania po "prežúrovanej" noci a ťažkej opice. Kruh sa uzatvorí a štvorica sa silou osudu z kúzelných rúk pánov scenáristov dostane cez krátku zástavku v Mexiku opäť do Las Vegas, kde na nich čaká úloha ako z akčného filmu a pár veľmi povedomých tvárí.

Vo štvorici po opici 3

Rád by som povedal, že nový vietor privial aj nové gagy a pestré zábavné situácie. Najväčšou smolou filmu je jeho scenár, ktorý zariskoval a všetky esá vsadil na herecký výkon a charakter Zacha Galifianakisa, a tak trochu na priteplené vystrájanie známeho aziata Leslieho Chowa. Všetky najvtipnejšie situácie do jedinej bodky patria práve týmto dvom indivíduám. Napokon niet sa čomu čudovať, za všetkými bláznovstvami stáli vždy práve oni a oni to musia aj dotiahnuť do konca. Ostatní sú bohužiaľ odstavení na druhú koľaj odkiaľ sa horlivo snažia používať čo najväčšie množstvo odľahčujúcich vulgarizmov a zhrozených pokrikov na zhodnotenie Alanových faktických poznámok a podpásových atakov. Okrem toho na nich zostáva tá zodpovednejšia časť filmu. Musia opäť zachrániť tentokrát uneseného Douga, ktorý slúži ako poistka pre istého vplyvného mafiána Marshalla (tradične vynikajúci John Goodman) , ktorý chce našu ústrednú štvoricu využiť na svoje vlastné ciele. Chudák Justin Bartha alias Doug sa v tejto trilógii veľa nenahovorí, ale na niekom to zhorieť muselo. Taký pretlak postáv by znesiteľná minutáž jednoducho neuniesla. Okrem toho, že sa nám Alan až po uši zamiluje a možno bude aj ďalšia svadba, pre tentokrát sa nedočkáme žiadnych fyzických zmien hlavných hrdinov. Nečakajte teda ani žiadne postupné prekvapenia, žiadne vybité zuby, žiadne tetovania, pri ktorých by ste sa lámali smiechom. Tentokrát je to proste len o Alanovi a jeho situačných gagoch. Tie najvydarenejšie sú napokon aj tak asi iba tri, ak nerátame potitulkovú dokrútku, ktorá mimochodom patrí možno k tým najvtipnejším scénam naprieč celou trilógiou. Celkový dojem je teda dosť rozpačitý. Niektoré vtipné momenty sú doslova vykonštruované, aby sme si náhodou nepripadali ako v akčnej komédii. Nie je to však až tak hrozné ako to doteraz vyznieva. Nech to akokoľvek stojí na Alanovej pevnej vôli všetko skomplikovať, musí sa nechať, že sa mu to pre radosť diváka darí. Striedmosť a trefnosť v humore je niekedy viac ako priehršť nezmyselných nápadov k popukaniu. Na poškodenú bránicu to síce tentokrát nestačilo, no s permanentným úškrnom na tvári sa pravdepodobne nachytá nejeden zo zúčastnených. Galifianakis je proste kráľom situácie a kinosály. Ak sa objaví na plátne, musíte sa smiať už len z princípu.

Vo štvorici po opici 3

Absencia non-stop zábavy nemusí vyhovovať každému, zvlášť tým, čo očakávali veľkolepé bláznivé zakončenie. Zakončenie to totiž veľkolepé je, no skôr svojou výpravou a epickosťou, ktorá je na tento žáner skôr výnimkou. Tvorcovia možno len chceli dospelejšie vyvrcholenie s prienikom záverečnej nostalgie, ktorá sa nemôže obísť bez vážnejších situácií. To však ešte stále neznamená, že sa nebudete baviť. Možno triezvejšie a miernejšie ako v prípade úvodného dielu a možno tak trochu rovnako ako v prípade bankockej jazdy. Bojím sa však, že na druhý deň si s najväčšou pravdepodobnosťou spomeniete už iba na spomínaný potitulkový bonus. A to... to je na komédiu tak trochu málo.