Avengers: Endgame

4.5.2019|Ivet Kollárová|

Štúdia Marvel nám v priebehu rokov priniesli jednu z najepickejších filmových ság. Trvala presne 11 rokov a 22 filmov s mnohými nezabudnuteľnými postavami. Všetko odštartoval v roku 2008 film Iron Man s Robertom Downeym Jr. v hlavnej úlohe. V týchto dňoch môžeme v kinách vidieť záverečnú časť Avengerov s podtitulom Endgame, ktorá ako napovedá sám názov celú ságu ukončí, a podľa uhľu pohľadu, pre niekoho naštartuje jeho novú osobnú kapitolu.

Film priamo nadväzuje na minuloročný film Nekonečná vojna, v ktorom Thanos pozbieral všetkých šesť kameňov nekonečna a lusknutím prstov vyhladil polovicu univerza, spoločne s niekoľkými superhrdinami a obľúbenými Avengermi. Endgame sleduje preživších Avengerov v snahe nájsť Thanosa, kamene nekonečna a eventuálne pomstiť všetkých padlých, prípadne nájsť spôsob ako zvrátiť túto na pohľad nezvrátiteľnú udalosť.

Štúdia Marvel a bratia Joe a Anthony Russovci, ktorí film režírovali, rovnako ako Nekonečnú vojnu, či filmy Captain America: Zimný vojak a Občianska vojna, sa na poslednú časť príbehu o Avengerov vyzbrojili všetkými tromfami. Všetko začalo koncom Nekonečnej vojny, čím si pripravili pôdu pre zľahka iný film, ktorý predstaví divákom srdce Marvelu. A predstavilo ho dokonale. Endgame je jeden z najemocionálnejších marvelovských filmov aký ste kedy videli. Či už to bude oplakávaním zosnulých, či predstavovaním „nových“ tvári (Captain Marvel zapadne dokonale), ich splynutie s tímom, či epické súboje (kde svoju silu, politickú korektnosť a rovnocennosť ukáže aj ženské komando), slzička sa bude do oka pár krát za film tlačiť, a to má film 3 hodiny a 2 minút, čo je jeden z najdlhších marvelovských filmov.

A má na to celé právo. Endgame nie je len hlučná, akciou a efektmi nabitá marvelovka, ktorá sa bez rozmyslu snaží ukončiť jednu svoju kapitolu, aby dala priestor ďalšej. Je to inteligentne natočená a napísaná akčná dráma so slušným CGI zameraná predovšetkým na postavy a ich osud. To sa mne osobne najviac páčilo. Všetci hlavní hrdinovia, ktorých sme roky pozorovali ako čelili temným silám vesmíru, sa nám odrazu predstavia v úplne inom svetle. Niektorí prekvapia svojou vnútornou silou, ktorú museli dlho hľadať. Museli sa vyrovnávať so sebou a prijať svoje ja, aby sa z nich stali plnohodnotné bytosti (Hulk je Hulk, ale úplne iný a vy ho na plátne milujete). V niektorých dobro a láskavosť drieme celý čas, no dávajú si na čas, kým vyjde na povrch (a v kine nezostane jedno oko suché). Iní padnú na samé dno, aby povstali ešte silnejší. No každý z nich má presne daný osud, ktorý sa týmto filmom naplní. Scenáristi Christopher Markus a Stephen McFeely pripravili pre niekoho definitívny koniec, pre iného otvorili nové možnosti bytia (aj v rámci marvelovského univerza). Ako charakterová štúdia vyvrcholenia osudu Avengerov je to prekvapivo na výbornú.

Fotogaléria Avengers: Endgame (2019)Zobraziť fotogalériu »

Ako sme zvyknutí z marvelovských filmov, humoru býva neúrekom, a nie je tomu inak ani pri Endgame, aj keď z pochopiteľných dôvodov, je film o niečo temnejší ako predchádzajúce filmy. Studnicou vtipných hlášok, aj na jeho adresu, sa stal mocný Boh blesku Thor, ktorý prejde netypickou fyzickou premenou. Svojím klasickým humorom ovplýva Tony Stark a.k.a. Iron Man, zahanbyť sa nenechajú ani Rocket a prekvapivo ani Hulk. Filmu by som vytkla pomalší rozbeh, trúchlenia, hľadania vinníka za tragické udalosti a chyby, či seba-ubíjania je na začiatku veľa, a tento emocionálny nátlak nemusia vydržať niektoré slabšie povahy (môže sa kľudne stať, že miniete aj dva balíčky vreckoviek).

Typické pre marvelovské filmy a Avengerov je výdatná porcia akcie. Tej tu, oproti Nekonečnej vojne, či predchádzajúcim filmom, nie je až tak veľa. Jedna epická, ktorá sa odohrá ku koncu filmu, vám jej nedostatok vynahradí aj s úrokmi. Film sa v jeho druhej štvrtine delí na niekoľko menších dejových línii, ktoré spája honba za kameňmi nekonečna, čo sa odhodlanému tímu podarí vďaka cestovaniu v čase. To ponúkne, okrem pár vydarených akčných scén, bitiek, či dokonca niekoľkých odhalení, aj odkaz na vybrané predchádzajúce filmy a scény s mladšími „JA“ našich Avengerov. A pretože alternatívnych svetov je odrazu viac ako je divák zvyknutý prijať, v obraze nás udržiavajú popisky rokov a miest, kde sa naši hrdinovia pohybujú. A vkladanie nového do starého je jedným z top CGI momentov filmu.

Výborná je aj hudba od skladateľa Alana Silvestriho, ktorá dotvára atmosféru filmu, príbeh kumuluje v správnom okamihu, prispôsobuje sa jeho tempu, jeho začiatku a koncu, napriek zdanlivo rovnakej, opakujúcej sa linke predchádzajúcich filmov, ktorá podľa môjho názoru funguje obstojne.

Záverečná časť ságy superhrdinov Avengers s podtitulom Endgame dokráča do svojho vrcholu s prekvapivým kľudom, no s veľkou dávkou zadosťučinenia, že tých 11 rokov a 22 filmov naozaj nevyšli navnivoč, vybudovali viac ako slušnú fanúšikovskú základňu a svetu dali filmovú ságu prepletenú postavami, príbehmi, dejinami, či epickými bitkami, ktorá sa dá pozerať dookola, a v ktorej si každý nájde to svoje. Jedna otázka sa možno bude tlačiť na jazyk: je toto naozaj koniec?

Záverečná „reč“: Pravý fanúšik ocení tento nebadaný mix chaosu, nováčik v marvelovskom univerze môže byť z toľkých postáv a dejov zmätený. Endgame predpokladá, že ste videli aspoň jeden film, najlepšie Nekonečnú vojnu, no ďalšie dva, tri, štyri pomôžu ešte o niečo viac.

Menšie info: Film sa oplatí vidieť na čo najväčšom plátne, kľudne aj IMAX a 3D, no nestratí sa ani na tých menších.

Info2: Potitulkové scény: Film je prvý od Marvelu, ktorý neponúka klasickú potitulkovú scénu, no jedna menšia skrytá sa predsa len nájde a je treba sa dobre započúvať.

Foto © Saturn Entertainment