Zlatú palmu si z MFF Cannes 2019 odnáša režisér Bong Joon-Ho za film Parazit

25.5.2019|Ivet Kollárová|
Zlatú palmu si z MFF Cannes 2019 odnáša režisér Bong Joon-Ho za film Parazit

Slnečná promenáda Croisette hostila tento rok viacej nablýskanejší a oveľa hollywoodskejší 72. ročník Medzinárodného filmového festivalu Cannes. Presne taký, v aký každý rok dúfa jeho riaditeľ Thierry Frémaux. Na festivale sa predstavili najlepší z najlepších. V Hlavnej súťaži sa prezentovali nové filmy silných mien ikonických filmových tvorcov. Pedro Almodóvar, Bong Joon Ho, bratia Jean-PierreLuc Dardenne, Arnauld Desplechin, Corneliu Porumboiu, Xavier Dolan, Abdellatif Kechiche, Ken Loach, Terrence Malick, Quentin Tarantino, či Jim Jarmusch, ktorého film Dead Don’t Die festival otváral.

Po minuloročnej iniciatíve o inklúzii, rovnoprávnosti a podpory žien – režisérok urobil festival len malý krok dopredu a do Hlavnej súťaže zaradil filmy „len“ od 4 režisérok – Justine Triet, Jessica Hausner, Céline Sciamma a Mati Diop, ktoré sa napriek silnej mužskej prevahe nenechali zahanbiť a predstavili viac ako úspešné projekty. Tento ročník MFF Cannes môžeme kľudne nazvať ročníkom standing ovations, pretože každý premiérovaný film si po skončení vyslúžil minimálne 5 minútový potlesk. Pri žiadnom filme nikto neodišiel, mierne rozporuplné reakcie vyvolala snímka režiséra Abdellatifa Kechicheho, Mektoub, My Love: Intermezzo (pokračovanie benátskej snímky Mektoub, My Love: Canto Uno).

Medzinárodná porota v zložení mexický režisér Alejandro Gonzalez Iñárritu ako predseda, americká herečka Elle Fanning, herečka a režisérka z Burkiny Faso Maimouna N’Diaye, americká režisérka Kelly Reichardt, talianska režisérka Alice Rohrwacher, francúzsky filmár a autor komiksov Enki Bilal, francúzsky režisér Robin Campillo, grécky režisér Yorgos Lanthimos a poľský režisér Pawel Pawlikowski si tento rok v Hlavnej súťaži vyberala z 21 filmov.

Víťazom a držiteľom Zlatej palmy za najlepší film 72. ročníka MFF Cannes sa stala snímka kórejského režiséra Bong Joon-Hoa, Gisaengchung (Parazit). Zlatá palma tak po prvý krát putuje do Kórei. Bong natočil sugestívny psychologický thriller s prvkami čiernej komédie o mužovi a jeho nezamestnanej rodine, ktorá prejavuje nezvyčajný záujem o bohatých susedov, čo vedie k nečakanému incidentu. Štyri režisérky mali tento rok svoje filmy v Hlavnej súťaži, a to že nehrali len druhé husle dokazujú tri hlavné ceny, ktoré získali. 

Atlantique © Les Films du Bal - Cinekap - FraKas - Arte France Cinéma- Canal Plus internation

Cenu Grand Prix, druhé miesto za víťazným filmom, získala debutantka na režisérskej stoličke, ktorá zároveň prepisuje históriu Cannes ako prvá žena čiernej pleti, ktorá bola v súťaži, a ktorá vyhrala jednu z hlavných cien, Mati Diop zo svojou utečeneckou drámou Atlantique, ktorá zobrazuje zúfalstvo a útek ľudí zo Senegalu za lepším životom. Cena za najlepší scenár putuje do rúk francúzskej režisérky Céline Sciamma za historickú drámu Portrait de la jeune fille en feu (Portrét ženy v ohni) o krehkom vzťahu medzi maliarkou a mladou ženou, ktorá je pred nechceným vydajom, a ktorej svadobný portrét vzniká bez jej vedomia. V hlavných úlohách excelujú Noémie MerlantAdéle Haenel. Film rovnako získal aj cenu Queer Palm.

Little Joe © 2019 Festival de Cannes

Podobný úspech ako jej kolegyne dosiahla aj režisérka Jessica Hausner a jej hlavná predstaviteľka z filmu Little Joe, Emily Beecham, ktorá získala cenu pre najlepšiu herečku. Sci-fi film rozpráva o nástrahách genetického upravovania rôznych druhov, ako napríklad vcelku obyčajných rastlín, ktoré tak zvláštne pôsobia na ľudí. Cenu pre najlepšieho režiséra si prakticky odniesli režiséri dvaja a boli to konkrétne bratia Jean-PiereLuc Dardennovci za ich sociálnu drámu o mladom moslimovi, ktorý si vykladá Korán až príliš extrémisticky, Le jeune Ahmed (Mladý Ahmed). 

Les Misérable © SRAB Films - Rectangle Productions - Lyly films

Cenu poroty si ex-aequo podelili dva filmy. Nováčik nie len v Hlavnej súťaži, ale aj v CannesLadj Ly so svojím debutovým filmom, drámou Les Misérable o nepokojoch v hlavnom meste Francúzska v 90. rokoch. A takpovediac filmový veterán Kleber Mendonca Filho so spolu režisérom Jullianom Dornellesom za snímku Bacurau o režisérovi, ktorý sa vydáva do malej brazílskej dedinky, ktorá oplakáva svoju najstaršiu obyvateľku, a zisťuje, že jej obyvatelia nie sú úplne to, za čo sa vydávajú. Najlepším hercom sa stal Antonio Banderas, ktorý v snímke Dolor y gloria (Bolesť a sláva) režiséra Pedra Almodóvara stvárnil vyhoreného režiséra, ktorý sa snaží obnoviť vášeň a hľadá inšpiráciu pre svoju ďalšiu tvorbu.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Ladj Ly, Emily Beecham, Antonio Banderas, Jean-Pierre & Luc Dardenne — #Cannes2019 #Awards

Príspevok, ktorý zdieľa Festival de Cannes (@festivaldecannes),

Cenu Medzinárodných kritikov, FIPRESCI si odniesla hororová psycho-dráma režiséra Roberta Eggersa, The Lighthouse. Vo filme, natočenom na 35mm čierno-bielom filme, si zahrali Willem DafoeRobert Pattinson ako starnúci správca majáku a jeho mladý nasledovník. Izolácia, ktorú prácou podstupujú, privedie duo do nekontrolovateľného šialenstva. Film sa v Cannes stal jedným z najlepšie hodnotených filmov.

Tu je prehľad všetkých víťazov 72. ročníka Medzinárodného filmového festivalu Cannes 2019:

Zlatá palma: Gisaengchung (Parazit) – Bong Joon-Ho
Grand Prix: Atlantique – Mati Diop
Cena poroty: dva filmy:
Les Misérable – Ladj Ly
Bacurau – Kleber Mendonca Filho a Julliano Dornelles
Najlepší herec: Antonio Banderas – Dolor y gloria (Bolesť a sláva) od Pedra Almodóvara
Najlepšia herečka: Emily Beecham – Little Joe od Jessicy Hausner
Najlepší režisér: bratia Jean-Piere a Luc Dardenne
Najlepší scenár: Céline Sciamma za snímku Portrait de la jeune fille en feu (Portrét ženy v ohni)
Špeciálne uznanie: Elia Suleiman za It Must Be Heaven

Zlatá kamera: Neustras Madres (Naše matky) od režiséra Césara Díaza
Zlatá palma pre najlepší krátky film: The Distance Between Us and The Sky – Vasilis Kekatos

Zdroj:  festival-cannes.com Foto © 2019 Festival de Cannes/twitter/instagram

Súvisiace články