X-Men: Dark Phoenix

29.6.2019|Robert Herda|

Sága mutantov X-Men sa začala písať ešte v roku 2000, kedy sa v kinách objavil prvý serióznejšie poňatý komiksový projekt, ktorý sa inšpiroval príbehmi od spoločnosti Marvel. Sústredil sa najmä na postavy, svoju tému spracovával temne a zaujímavo, avšak občas ohúril i choreograficky šikovnou akčnou scénou. Režisér Bryan Singer nadviazal na svoj počin o tri roky neskôr druhým a ešte lepšie prijatým pokračovaním a celá trilógia skončila filmom Posledný vzdor, na ktorom sa scenáristicky podieľal Simon Kinberg, čo je meno, ktoré dnes ešte niekoľkokrát spomenieme. Práve tretí diel totiž výrazne prepadol u kritikov, fanúšikov a rozhodne sa tým pádom nejednalo o vysnívané zakončenie šesťročnej ságy. V roku 2011 začala v žilách hrdinov prúdiť svieža krv, keďže sa látky ujal Matthew Vaughn, ktorý výborne ovláda akčné remeslo a jeho najmarkantnejším zápisom v kinematografickom médiu zostáva snímka Kingsman.

Zručne však zvládol i réžiu Prvej triedy a umožnil Bryanovi Singerovi sa opätovne ujať tohto univerza vo filme Budúca Minulosť, ktorý spájal staršiu trilógiu s mladšími verziami dobre známych hrdinov a z môjho pohľadu ide o výbornú bodku, ktorou mali terajší X-meni skončiť. Tak sa však nestalo a Singer tak natočil ďalší prequel počin s podtitulom Apokalypsa, ktorý môžeme považovať za jeho najhoršiu prácu vo svete mutantov, ktorá pri priamom porovnávaní s vyššie zmieneným predchodcom pôsobila, akoby na nej pracoval úplne iný filmový tvorca. Pred uvedením Dark Phoenix v kinách sa ešte dočkal famózneho filmového eposu Wolverine, pričom Logan je jeden z mála komiksových projektov, ktorý sa svojou serióznosťou a dospelosťou môže rovnať trilógii Temného rytiera od Christopher Nolana. Je to teda poriadne dlhá história, ktorá sa píše už takmer 20 rokov, pričom Dark Phoenix by mal byť bodkou, keďže štúdio Fox už bolo odkúpené gigantom Disney a ten bude všetkých hrdinov viesť úplne iným smerom. A možno o to viacej zamrzí ako pôsobí výsledný produkt.

Fotogaléria X-Men: Dark Phoenix (2019)Zobraziť fotogalériu »

Scenáristicky projekt zastrešil Simon Kinberg, čo teda neznie príliš pozitívne, skôr to v znalcoch jeho tvorby vyvoláva obavy. Na jednej strane je síce pravdou, že rovnaký post zastával i pri Poslednom vzdore, avšak na jeho obranu je dôležité upozorniť, že pracoval i na Budúcej minulosti, no tento fakt opäť zráža jeho scenár k nechválne známej Apokalypse. V tomto ohľade môžeme považovať Budúcu minulosť za vrchol je kreatívneho pera, avšak Dark Phoenix je, pravdepodobne, najhoršou prácou žánrového fanúšika. Samotný film má obrovský problém v tom, že je zmätene napísaný, postavám chýba podstatná hĺbka a dve tretiny celej snímky pôsobia absolútne zbytočne. Dejové udalosti nestrhnú, konflikty vás takmer vôbec nezaujímajú a množstvo situácii na diváka pôsobí tak, že sú napísané veľmi lenivo, celkom účelovo a jednoducho.

Je však pomerne pozoruhodné sledovať film, ktorému sa nepodarí vyrozprávať takmer žiaden zaujímavý dej, postavy adekvátne neprekreslí, avšak súčasne sa obom zmieneným venuje podstatnú časť minutáže. Príbeh by mal pritom stáť na Jean Grey, ktorá prechádza obdobím prijímania svojich schopností a vyrovnávania sa s minulosťou. To by možno nebol márny koncept, opäť však ale musím upozorniť, že psychológia a zarývanie sa tejto postave pod kožu jednoducho nefunguje. Či už kvôli mdlému scenáru alebo nezáživnému herectvu Sophie Turner. Určité emócie sa pritom dostavia možno v dvoch scénach, no to je jednoducho žalostne málo.

Navyše Simon nasledoval trend množstva Marvel Cinematic Universe filmov a servíruje nám sterilného antagonistu v podobe herečky menom Jessica Chastain, ktorá manipuluje mladú Jean. Nielenže sa ale o tomto protivníkovi a jeho presnejších motiváciách takmer nič podstatné nedozviete, ešte k tomu jemu venované tak málo priestoru, že jeho prítomnosť príliš nedáva zmysel. A pokiaľ si myslíte, že je v deji dodržiavaná chronológia, postupnosť udalostí a celkové napojenie sa na starú trilógiu, ste na veľkom omyle. Dark Phoenix je od celého predošlého diania odtrhnutý a vôbec nekooperuje so známym dejom, až sa občas zdá, že by chcel fungovať celkom samostatne a všetky ostatné trilógie ho vôbec nezaujímajú. Už len z tohto hľadiska nejde brať príbeh seriózne, nehovoriac o tom, že sila komiksovej entity bola naznačovaná už v predošlom filme, avšak z neznámeho dôvodu sa Jean Grey dostáva ku svojim schopnostiam opätovne tu. Ako som už naznačil, Simon bol zrejme pri písaní zmetenejší viac, než Vincent Vega v legendárnej scéne z Pulp Fiction.

Rovnako réžia nepôsobí nijak oslnivo. Väčšina prítomných hercov hrá takpovediac na pol plynu, niektorí pôsobia kŕčovito, akoby ani neboli zžitý so svojimi charaktermi. Zrejme netreba prízvukovať, že zručný režisér by si mal svojich hercov takpovediac postrážiť a dohnať ich až k tomu najlepšiemu možnému výkonu. Menšie výhrady mám i k snímaniu dialógových pasáži, ktoré na môj vkus pôsobia snáď až príliš dynamicky a nesúrodo. Absencia vizuálne atraktívnejšej a poctivej kompozície tým pádom búra koherentnosť celej snímky, ktorá vďaka tomu nepôsobí ako poctivo vystavaný celok, ale ako náhodné zábery na rozprávajúce charaktery z rôznych uhlov. V tomto ohľade však možno zabiehame do prílišného analyzovania a to, že niečo podobné prekáža mne, ešte nepredznamenáva nástup rovnakej nespokojnosti i u diváka, ktorý si chce užiť len jednoduchú komiksovú záležitosť a neprihliada na celkovú formu obrazu.

Prekvapivo by ste len ťažko hľadali množstvo akčných scén, keďže sa v rozprávaní vyskytujú len výnimočnejšie. Väčšina z nich, bohužiaľ, pôsobí uspávajúcim a nezáživných dojmom, nakoľko v nej proti sebe stoja dôležité postavy, ktoré si zo zrejmých dôvodov nemôžu poriadne ublížiť ani zomrieť. Máte pocit akejsi umelosti a vyznieva to tak nefunkčným dojmom, ako to bolo aj pri Justice League, kedy si šiel Superman podať zvyšných hrdinov. Jednoducho tomu chýba napätie a poriadne grády. To ale, našťastie, neplatí pre finálnu akčnú scenériu, odohrávajúcu sa na rozbehnutom vlaku. Zrazu všetko pôsobí tak, že bola režisérska stolička vymenená a pred vami tak ožíva jeden šikovný nápad za druhým v pomerne svižne nasnímanej akcii. Ani tu sa síce nevyhnem menšiemu kritizovaniu, keďže som mal pocit, že bitkám chýba údernosť a surovosť, ktorá vždy prichádzala s nástupom Logana. To je však už skôr problémom samotnej hrdinskej súpisky, nakoľko napríklad Storm aj Cyclops sú, aspoň z môjho pohľadu, absolútne nefunkčný pre podobné pasáže. Zostáva však pravdou, že Magneto sa tu predviedol najviac z celých dvoch dekád príbehov.

X-Men: Dark Phoenix zlyháva ako prepojenie medzi dvomi dejovými linkami aj ako plnohodnotný letný blockbuster. Výsledkom je film, ktorý vsádza príliš mnoho na postavy a dejové obraty, avšak tie takmer nikoho zaujímať nebudú. Je to škoda, no sága X-Men pod taktovkou Fox musí odísť so sklopenou hlavou a radšej by na ňu mali všetci fanúšikovia, čo možno najrýchlejšie zabudnúť. Pre mňa osobne všetko skončilo s Days of Future Past, teda Budúcou minulosťou a oba dodatky v podobe Apocalypse a Dark Phoenix budem v budúcnosti radšej z diaľky obchádzať a rovno ignorovať. Sám Simon Kinberg sa predsa rozhodol, že jeho posledné dva X-Men filmy budú príbehovo roztrieštené ako tohtoročný Glass, vďaka čomu úspešne zničil ich význam a bez nich sa dostaví omnoho lepší zážitok z celého univerza.

Foto © CinemArt