Maharal - tajomstvo talizmanu

4.9.2007|Radovan Torda|
Maharal - tajomstvo talizmanu

Bolo len otázkou času, kedy sa z lokálnych vôd vynorí metafora na americké honby za pokladmi. Je pravda, že by bolo trestuhodné nevyužiť naše historické zákutia a neozvláštniť ich tajomnou legendou o dobre ukrytom poklade, ktorý stáročia čaká na odhalenie a cesta k nemu bude plná nástrah a prevratných zistení. Stalo sa. Nie priamo u nás, ale v susedných Čechách, kde sa zrodil Mahral – tajomstvo talizmanu pod taktovkou televízneho režiséra Pavla Jandourka a bohužiaľ, film ako celok skutočne pôsobí ako prvoplánové dielko určené pre prepubertálneho televízneho diváka.

Všetko sa začína v roku 1609, kedy pražský rabín Loew na smrteľnej posteli predáva dvom zasvätencom (astrológovi Keplerovi a predstavenému židovskej obce Kohenovi) kľúč k nevídanému pokladu v podobe talizmanu rozdeleného na dve polovice. Potom sa prenesieme do roku 1941, kde major Rosenberg ukrýva vzácnu knihu Via Lucius (cesta svetla) pred gestapákmi. Pri úteku je postrelený a pár minút pred posledným vydýchnutím odovzdáva zväzok svojej neteri. Nato sa dostávame do súčasnej Prahy, kde spomínaná publikácia zaujme hneď niekoľko nadšencov a spustí dobrodružné pátranie po prastarom tajomstve.

Maharal - tajomstvo talizmanu (2007)

Je zaujímavo – smutné sledovať ako veľa si scenárista Martin Bezouška (Čas dluhů; Pasti, pasti, pastičky) požičal zo sto krát videných, západných motívov naháňačiek za pokladmi a ako málo z českej nátury prenechal jednotlivým postavám. Väčšina z nich sa celou svojou existenciou obmedzuje na skladanie historickej skladačky a vydáva pramálo zo svojej podstaty. Jednoducho povedané – charaktery sú rovnako suchopárne ako predvídateľný dej. Tam, kde sa mohlo vyryžovať trochu humoru z rôznorodosti zúčastnených hľadačov ostávajú hluché miesta a každý pokus o vtip vyznieva žalostne umelo a nútene.

Nevyužitý ostáva i potenciál exteriérov, ktoré poskytuje stará dobrá Praha. Kamera je síce farebná a Asen Šopov nešetrí filtrami, ale v konečnom dôsledku sa o steny historických skvostov len jemne otiera, aby nás opäť prinútil pristáť na zemi medzi umelo vybudovanými bariérami predznamenávajúcimi blížiace sa záplavy. A keď už sa zmierite s mainstreamovým, akčným podtónom, dorazí vás jeho postupné utlmovanie zavŕšené rozpačitým koncom.

Maharal - tajomstvo talizmanu (2007)

Toto sú však nedostatky, ktoré si vaše ratolesti určite všímať nebudú. Nájdu sa v jednotlivých detských predstaviteľoch a myslím (viem), že si takýto „český“  hon za pokladom si naozaj užijú. Rada pre rodičov: vy ostaňte doma a ak si nájdete čas skúste to s Maharalom až pri jeho televíznej premiére, aspoň vám nebude ľúto za vyhodenými peniazmi a strateným časom.

Zdroj:  MovieMania.sk Foto © Bontonfilm

Symbol elegancie Cary Grant

Symbol elegancie Cary Grant