11. hodina

10.12.2007|Tomáš Kolompár|
11. hodina

V poslednom čase sa dosť často a vo viacerých svetových organizáciách diskutovalo o celosvetovom probléme, akým je globálne otepľovanie a ľudská „aktivita“ na našej planéte. Práve pre tento nebezpečný fakt sa začala angažovať skupinka vedcov a rôznych organizácií, ktoré  vyslovili tento problém ako nebezpečný aspekt ďalšieho rozvoja ľudstva. V súčasnosti je svetovo známe, že aj z nariadení OSN, je každá krajina povinná obmedzovať tie fakty, ktoré výrazne napomáhajú ničeniu našej planéty, ako je napr. nadmerné vypúšťanie CO 2, výrub lesov, ťažba ropy, nadmerná produkcia plynov či najvýznamnejší prvok- nevyužívanie prírodných zdrojov v podobe veterných elektrárni či svetla na solárny pohon.

Práve o týchto problémoch sa vedú dlhé diskusie, a plány to budúcnosti ako toto nebezpečné „zabíjanie“ našej Zeme môžeme zastaviť.  Táto záležitosť je natoľko závažná, že sa jej podarilo dostať aj do filmového priemyslu a vzniklo už veľmi veľa snímok, o tom ako sa naša planéta doslova likviduje premysleným znečisťovaným, ako som spomínal v úvode. Keď sme ale pri tých filmoch. Práve pred cca rokom zarazil a do istej miery pravdovravne sformuloval toto nebezpečenstvo americký profesor Al Gore vo svojom filme nepríjemná pravda, s ktorým do dotiahol až na samotného Oscara. Akoby sa tým stal priekopníkom, ktorý začal o tomto vážnom probléme hovoriť otvorene a nahlas. Do týchto dní vzniklo mnoho ďalších, ktoré vznikli ako podklad ku Gorovmu filmu, no mnohé nemali takú publicitu a nedostali sa do „priameho obzoru“ samotných ľudí, ako výrazných prispievateľov znečistenia ovzdušia.

11 hodina (The 11th hour, 2007)

Možno aj pre to sa rozhodol Leonardo DiCaprio, ako producent a akýsi redaktor celého projektu, predostrieť ľudské aktivity vo filme 11. Hodina. Tento film sa hlavne dotýka  zlomového bodu, v ktorom ešte stále máme šancu zmeniť smerovanie našej planéty. Film skúma, ako sa ľudstvo do tohto bodu dostalo – ako svojím životným štýlom ovplyvňuje fungovanie planéty Zem a čo môžeme urobiť, aby sme smer, ktorým sa uberá mohli zvrátiť. Filmárom poskytli rozhovory uznávaní svetoví odborníci i známe osobnosti. Za krásny príklad možno uviesť bývalého najvyššieho predstaviteľa ZSSR Michaila Gorbačova, slávneho vedca Stephena Hawkinga, bývalého riaditeľa CIA R. Jamesa Woolseyho, odborníkov na trvalo udržateľný rozvoj Williama McDonoucha a Brucea Mau a viac ako 50 ďalších popredných vedcov, mysliteľov a vodcov, ktorí nám sprostredkujú šokujúce fakty a budú diskutovať o najpálčivejších otázkach našej planéty.

Vo svojej podstate je 11. Hodina vyrozprávaním jasných dôkazov, že naša planéta sa uberá veľmi, ale veľmi zlý smerom, ak svoj životný štýl do značnej miery neobmeníme.
95- minútový dokument je spracovaní veľmi svižne, bez akejkoľvek odbočky. Podľa môjho názoru, je veľmi pozitívne ako sa film správa.

11 hodina (The 11th hour, 2007)

Totiž, keď mam porovnať Nepríjemnú pravdu a 11. Hodinu, rozhodne by zvíťazil najnovší film debutantiek Leili Conners Petersnen a Nadii Conners. Už len fakt, že na plátne nie je vidieť tá istá osoba, dotvára jasný zmysel, že sa skutočne jedná o globálny problém, ktorý treba ihneď zastaviť. Divák tak má možnosť sledovať na plátne viacero ľudí, národov, rás, ktoré rýchle riešenie tohto problému jednoznačne potvrdzujú. Plus, keď si prirátame vedecké obrázky našej planéty Zem, ako vyzerala, ako vyzerá, a ako asi bude vyzerať, dostaneme naozaj hodinku a pol príjemného dokumentu, ktorý vás jednoducho nenechá chladným.

K záveru len toľko, že 11.Hodinu sa oplatí vidieť, už len preto, aby sme sa možno zmenili všetci a aby sme zachovali vzácnu symbiózu organizmov na našej planéte živú aj po ďalšie a ďalšie generácie. Tento film je skutočne výnimočný a preto si ho treba pozrieť, no v konkurencii slovenských decembrových blokbasterových „peciek“ ako najnovší animák Bee Movie, Zlatý kompas či Hitman, ostane asi iba pre tých zarytých intelektuálov a ochrancov prírody. Čo je však pri tak vážnej situácii dosť na škodu...

Zdroj:  MovieMania.sk Foto © Warner Independent Pictures