Prelet nad kukučím hniezdom (One Flew Over The Cuckoo's Nest)
1975 Nový nedisciplinovaný pacient naruší chod psychiatrickej liečebne.
TVORCOVIA:
Jack Nicholson (37) ako R.P.McMurphy: práve v tom čase dorazil na vrchol Hollywoodu. Udržal sa na ňom ako jedna z moderných filmových superhviezd.
Louise Fletcherová (40) ako sestra Ratchedová: nikdy sa jej nepodarilo zopakovať tento výnimočný úspech.
Michael Douglas (33) producent: produkčný debut, predtým hral jednu z hlavných úloh v televíznom seriáli Ulice San Francisca (Streets of San Francisco). Jedna z veľkých hereckých hviezd 80. rokov.
Miloš Forman (42) režisér: český emigrant, ktorý si po ťažkom začiatku získal v Amerike meno. Nakrútil niekoľko ďalších filmov, medzi ktoré patrí aj oscarový film Amadeus (1983).
VZNIK:
Kirk Douglas ako R.P.McMurphy? Áno, túto rolu Kirk skutočne hral na Broadwayi šesť mesiacov, keď odkúpil od autora Kena Kesseyho práva na knihu, ktorá vyšla na začiatku 60. rokov. Kirk Douglas mohol hrať hlavnú rolu aj vo filme, ale bol na túto rolu dosť starý a jeho syn Michael, ktorý projekt prevzal, zháňal peniaze na niečo, čo na papieri pôsobilo dojmom nevýrazného námetu. Musel preto vyraziť na lov mimo revíru filmového priemyslu a našiel spoločnosť vydávajúcu gramofónové platne, ktorá sa volala Fantasy, kde na jej konte sa povaľovalo 1.500 000 voľných dolárov. Keď Jack Nicholson súhlasil, že bude hrať hlavnú rolu, zdvihla Fantasy prísľub finančnej podpory na 4.000 000 dolárov, v ktorom bol zarhnutý jeden milión dolárov ako honorár pre hviezdu, ktorá sa krátko predtým stala najvyhľadávanejším hollywoodskym talentom.
Ďalší výrazný aj taký bizarný bol tvorca Ken Kesey. Napísal Prelet nad kukučím hniezdom, keď mal okolo dvadsať rokov a pracoval v jednej oregonskej psychiatrickej liečebni. Douglas si vybral málo známeho českého režiséra Miloša Formana pre jeho realistický filmový štýl. Obaja chceli, aby pocit šialenstva vychádzal zo správania postáv nie z nejakých zvláštnych efektov alebo hlasu rozprávača, ktorého by si inak Kesseyho kvetnatá próza vyžadovala. Naviac by sa tým zničilo jedno z najpozoruhodnejších filmových prekvapení.
Prelet nad kukučím hniezdom sa stal nečakane najväčším kasovým trhákom v roku 1976. Za požičanie sa zarobilo na celom svete 120 000 000 dolárov. Ešte neobvyklejší bol oscarový úspech! Doposiaľ je to jediný film, ktorému sa podarilo zopakovať husársky kúsok ako bola snímka Stalo sa jednej noci (It happened one night, 1934) s Clarkom Gableom a Claudette Colbertovou v hlavných úlohách a v najvýznamnejších piatich kategóriach: najlepší film, réžia, herec, herečka a scenár.
ZO ZÁKULISIA:
Pocit, že ste svedkami diania v skutočnej psychiatrickej liečebni, vzniká vďaka technike Miloša Formana nakrúcať z boku, citlivej príprave filmu a dôkladnej dávke autenticity. Forman musel navštíviť aspoň 40 liečební tak, aby mu doktor a riaditeľ Oregon State Hospital Dean Brooks dovolil použiť jedno krídlo uvedenej nemocnice. Konečné podmienky doktora Brooksa, ktoré nechal zakotviť v zmluve sú: že dej sa bude odohrávať do roku 1963 (aby vznikol odstup medzi vtedajším spôsobom liečby a postavami so súdobou psychiatrickou praxou) a že dostane vo filme rolu. Všimnite si ako prirodzene stvárnil doktora Spiveyho.
Aby sa Forman dokázal naplno ponoriť do nefalšovanej atmosféry, býval v nemocnici so spisovateľom Laurencom Haubenom a tam si vybrúsili scenár. Herci z vedľajších úloh, ktoré vybrali z 900 kandidátov tak, že sledovali ich správanie v naoko zohratých terapeutických sedeniach, museli tiež stráviť v nemocnici aspoň týždeň pred začiatkom nakrúcania na jeseň roku 1974, aby sa vcítili do ich atmosféry.
Formanova technika vychádzala tak, že keď bežali najmenej dve kamery on vždy sa pohyboval za nimi a šeptom im dával pokyny. Zachytená plocha a akcia boli takmer ponechané náhode, pretože išlo o to zachytiť nečakané gestá a grimasy. Herci nemali poňatie, kedy sú v obraze, takže nevedeli, kedy sa majú zo všetkých síl snažiť zahrať bláznov. Takáto režisérska technika je dnes bežná. Vtedy však pôsobila veľmi neotrepaným a autentickým dojmom na divákov.
Louise Fletcherová získala rolu potom, čo ju mnoho známych herečiek odmietlo. Jack Nicholson tiež mal domáce trampoty. Jeho dlhoročná priateľka Anjelica Hustonová ho práve opustila kvôli Ryanovi O´Nealovi zrejme preto, že jej Nicholson ponúkol manželstvo. Nakoniec sa pár zmieril a dlhé roky zostali spolu. Jack Nicholson s Fletcherovou aj s ostatnými hercami vychádzal veľmi dobre.
Herci vedľajších úloh na začiatku hrali šialencov prehnane, čo sa Formanovi veľmi nepáčilo. Nasmeroval ich do čo najrealistickejších a najdojemnejších chodníčkov, chcel od nich, aby vo svojich výkonoch zachytili patetické správanie skutočných pacientov, ktorí sa cez prudké hnutie zmietajúcich sa mozgov snažia podobať normálnym ľudom. Jedenásť mesiacov v ústave poznamenalo celú výrobu. Michael Douglas s humorom tvrdil, že rozdiel medzi hercami a chovancami môžete zistiť len s pomocou programu. Dokonca i neúnavný a energiou kypriaci Jack Nicholson sa priznal, že spočiatku ho v liečebni prepadli depresie, ktoré pramenily z jeho beznádejných pokusov komunikovať s pacientmi. Vo filme sa pritom objavuje len niekoľko skutočných oregonských bláznov. Sledujte pozorne štatistov hrajúcich basketbal a postavy v pozadí, keď Náčelníka s Cheswickom odvliekli zriadenci na šokovú terapiu. To je všetko.
Okrem doktora Brooksa bol nehercom v dôležitej úlohe Will Sampson, plnokrvný Indián kmeňa Krí, ktorý hral Náčelníka. Pôvodne jazdil na rodeu a na indiánskom veľtrhu v štáte Washington až si ho všimol jeden vyhľadávač talentov. Rozprávačom Kesseyovho románu je psychopatický Indián Sampson, ktorý svoju úlohu bral veľmi vážne, že na režisérov vkus bol až príliš kŕčovitý. Forman Sampsona výdatným prídelom piva uvoľnil a dostal ho tam kam potreboval.
ZÁŽITKY:
- „Jedna polovica môjho ja tlieska inteligentnému, vtipnému, chytrému filmu nominovanému na Oscara.... a tá druhá sa hanbí za to, že sa jej to páči.“ Margaret Hinxmanová, Daily Mail, 26. februára 1976.
- „Boli by ste blázni, keby ste si tento film nechali ujsť.“ Ian Christie, Daily Express, 27. februára 1976.
- „V každej polohe postavy, v ktorej hrám, je najmenej 75% mňa samotného.“ Jack Nicholson, 1974.
VŠIMNITE SI:
- Či je McMurphy skutočne blázon alebo nie. To nedokázal učiť ani Forman – práve preto ho rola priťahovala.
- Rozdielu medzi stvárnením elektrošokovej terapie v podaní Jacka Nicholsona a skutočnou liečbou. Nerozoznal to ani jeden lekár, ktorý Formana zahŕňal výčitkami, pretože sa vraj na hercoch dopúšťal krutostí.
- Rytmu hereckých výkonov. Forman zvolil hudbu, ktorou podfarbil film veľmi skoro ešte pred zahájením výroby. Hudba hrala vždy pred začiatkom nakrúcania jednotlivých záberov, aby herci získali správne tempo skôr, ako sa pustia kamery.
- Vyslovovanie mena ošetrovateľky Louise Fletcherovej s americkým prízvukom pripomínajúcim výraz hnusného potkanieho trusu. (Ratched sa vyslovuje rovnako ako rat shit).