Nehanební bastardi (Inglourious Basterds)

28.8.2009|Matej Fekiač|
Nehanební bastardi (Inglourious Basterds) Menej hviezdičiek som dať nemohol a ku piatim mi tam niečo typické chýbalo. Aj tak musím povedať, že táto návšteva kina stála za to viac ako ktorákoľvek iná v tomto filmovými premiérami prepchatom roku. Človek by neveril, že Bastardi sa začali nakrúcať len v októbri minulého roka, pričom posledná klapka padla tak, že na júnovom medzinárodnom festivale v Cannes sa film so všetkou slávou stihol odprezentovať a zhrabnúť ocenenie pre najlepšieho herca a nomináciu na Zlatú palmu.

Herci neherci, v Tarantinovom filme sú skvelí všetci. V tom je umenie jeho režisérskej taktovky. Každý detail i zvuk si vychutnáva, nešetrí nás dlhých statických scén, ktoré ale nie sú vôbec nudné. Je zážitok sledovať plukovníka Landu a Shosannu vychutnávajúc chrumkavú štrúdľu so šľahačkou. Je to ako koncert, pri ktorom zaručene dostanete chuť, či už ste najedení alebo nie, takže odporúčam pred vstupom zakúpiť veľký popcorn. Do úlohy Landu vybral Quentin Tarantino nemeckého herca Christopha Waltza, ktorý okrem skvelej psychologicko-psychopaticky zahranej úlohy prezentoval svoju znalosť nemčiny, francúzštiny a angličtiny, čo vo svojej úlohe zúžitkoval viac než nadmieru. Taliančinu, ktorú potreboval do jednej krátkej scénky, sa zrejme musel doučiť, ale zvládol ju výborne a ja som mu to uveril. Veď nakoniec, je to on, kto získal ocenenie za najlepšieho herca.

Herec Chritoph Waltz ako Hans Landa vo filme Nehanební bastardi (Inglourious Basterds, 2009)

Režisér sa tentokrát nezameral len na dialógy. Tak, ako Landa s ľahkosťou krája štrúdľu a debatuje s Shosannou, tak s ľahkosťou skalpujú Bastardi nemeckých vojakov a kamera nám tento proces od začiatku do konca ponúka bez cenzúry. Preto slabšie žalúdky, pozor! Medzi skalpujúcimi Bastardmi určite spoznáte Eliho Rotha, režiséra Slovensku dobre známeho Hostela a predstaviteľa barovej miniúlohy v Tarantinovom predposlednom projekte Grindhouse: Death Proof. Spolu s ním si z Grindhouseu prestúpili aj Omar Doom a Michael Bacall. Trochu ma prekvapila prítomnosť Rexovho kamoša Gedeona Burkharda, ale nakoniec, film sa točil v Európe tak prečo nie aj takýto exemplár. Za zmienku ešte stojí Diane Kruger, čoby nemecká herečka Bridget Von Hammersmark, čoby Trójska Helena v Petersenovom veľkofilme z roku 2004. Do hlavnej úlohy si Tarantino vybral na svoje pomery trochu netradične Brada Pitta. Pitt si s úlohou nadporučíka Alda Rainea poradil svojsky a pridal mu peknú dávku humoru, jednak výrazom tváre, ale hlavne brutálnym južanským prízvukom. Keďže väčšinu postáv stvárnili kvôli jazykovej vierohodnosti európski herci, pripravte sa na slušnú porciu francúzštiny a nemčiny s malou prímesou angličtiny. Mne osobne to trochu vadilo, pretože niet nad typické Tarantinove slangové dialógy typu raňajky Gaunerov alebo Royale with Cheese z … veď viete. Práve to boli moje najväčšie očakávania a práve preto som film neohodnotil piatimi hviezdičkami.

Vo filme Nehanební bastardi sme mohli vidieť aj Diane Kruger

Hudobne je film zvládnutý excelentne. Od začiatku si vychutnávame zmesi Morriconeho pomalých melódií, v jednej časti dokonca bez zmeny prevzatých z Kill Bill. K soundtracku nemám výhrady.

Quentin teda nesklamal aj keď sa presunul do netradičného prostredia. Výsledok stojí opäť za to a tých odstrašujúcich 153 minút sa vám minie ako voda.