Zombieland

20.12.2009|Tomáš Zausin|
Zombieland Už George Romero sa pred 30. rokmi snažil divákov presvedčiť o škodlivosti stretu človeka so zombie bytosťou. Téme sa venoval nie v jednom, ale dokonca vo viacerých dielach s názvami ako Noc oživlých mŕtvých, či Úsvit mŕtvých, ktoré svojim názvom jasne narážajú na o pojednávanej látke. Téma zombies figurovala v kinematografii najmä v 70. rokoch vďaka dielam spomínaneho Romera. Časom však tento žáner upadol akoby do zabudnutia a naplno sa znova objavil až začiatkom 21. stor. Keď vznikli diela ako Zem mŕtvých G. Romera, remake Úsvitu mŕtvých v réžii Zacka Snydera,či humornejšie ladené diela Súmrak mŕtvých a Zombieland. Posledný menovaný sa od minulého týždňa nachádza aj v slovenskej kinodistribúcii.

Columbus je mladý chalan, jeden z mála ozaj žijúcich ľudí nezasiahnutých vírusom meniacich ľudí na živé mŕtvoly. Má svoje pravidlá prežitia, ktorých sa pevne drží a vďaka ktorým je de facto ešte stále nažive. Vďaka tomu sa môže vydať na cestu domov za svojimi rodičmi, dúfajúc, že sú ešte nažive. Po ceste však stretne mužného, takmer kovbojsky vyzerajúceho chlapíka s menom Tallahassem, ktorý by sa pokojne mohol živiť ako bijec zombies . Títo dvaja spolu vytvoria nesúrodu dvojicu, kam sa po čase a istých problémoch pridajú ešte dve dievčatá. Všetci štyria sa chcú ísť vlastnou cestou, no majú spoločný cieľ. Zostať živí.

Zombieland (2009)

Zombie filmy, či už ide o horor, alebo komédiu, majú isté zákonitosti. V prvom rade, keďže ide o zombie filmy, hlavným zloduchom sú neživí mŕtví. Kým pred 30. rokmi to boli bytosti bez rozumu, pomaly sa potácajúce a dychtiace po ľudskom mäse, tak v súčasnosti a najmä po uvedení remaku Úsvitu mŕtvých do kín to sú bytosti,ktoré sa nepotácajú, ale vedia dokonca aj utekať. Ba čo viac dá sa u nich spozorovať aj prítomnosť istej, aj keď veľmi malej dávky rozumu. Inak tomu nie je ani v Zombielande. Treba uznať, že maskéri mali naozaj veľa práce, pretože všetky zombies pôsobia nanajvýš odpudzujúco a nakoniec aj vierohodne. Myslím, že nikomu nie príjemný pohľad na zahnívajúce telo z ktorého kvapká krv a opadávajú kúsky mäsa. Práve tento efekt znechutenia je ten,ktorý sa myslím tvorcom masiek podaril.

Po dlhšom čase na striebornom plátne dostáva svoj priestor aj herec, ktorý zažil svoj vrchol slávy niekedy v 90. rokoch. Áno, na scénu sa vracia Woody Harelson v úlohe mužného bijca zombies menom Tallahassem. Úloha mu sadla myslím viac než dobre a pôsobí v nej uveriteľne, čo spôsobil isto aj jeho nezvyčajný vzhľad hodiaci sa práve na podobné typy úloh. Vo filme mu sekunduje mladý herec Jesse Eisenberg v úlohe Columbusa. Ten predstavuje presný opak Tallahassema. Columbus je človek opatrný, nesmelý, trpiaci mnohými fóbiami. Hrôzu u neho vyvolá napríklad aj taká obyčajná vec ako klaun. Obaja vytvárajú nesúrodú dvojicu,ktorá je miestami až komická.

Zombieland (2009)

Čo sa týka príbehu, tak ten nemá nejakú výraznejšiu kostru a ide skôr o film so začiatkom a koncom ale bez stredu. To znamená, že je to skôr sled epizód bez výraznejšieho spojiva,ktoré by vytváralo ucelený príbeh. To však pri tomto type filmov za chybu ako takú nepovažujem. Ale priznám sa, že nakoľko som videl v distribučnom materiále napísané aj slovko komédia, čakal som tých humorných scénok viac. Nielen tie s Billom Murayom. Vy sa však možno zasmejete viac ako ja a nájdte si tam toho humoru viac. A tak mi vychádza Zombieland ako film, ktorý človeka neurazí, zabaví sa pri ňom a je to ideálne dielko na nejaký sobotňajší večer v kine s kamrátmi.
Zdroj:  MovieMania.sk Foto © ITA film