Sedem statočných
1960 Šesť pištoľníkov a jeden holobriadok bráni mexických dedinčanov pred bandou vymáhajúcich ich úrodu.
TVORCOVIA:
Yul Brynner (45) ako Chris; exotická hviezda záhadného pôvodu, ktorá sa v závere kariéry vrátila k oživeniu svojej najvýraznejšej role z filmu Kráľ a ja (The King and I, 1956).
Steve McQueen (30) ako Vin; obľúbená superhviezda 60.rokov stelesňujúca drsňákov.
Eli Wallach (45) ako Calvera; herec uplatňujúci metódu Stanislawského, debutoval v Baby Doll (1956). Nasledovali ďalšie role westernových drsňákov.
Robert Vaughn (28) ako Lee; o štyri roky neskôr hral Napoleona Sola v televíznom seriáli Človek z U.N.C.L.E. (Man from U.N.C.L.E.), hral tiež v Bullitovom prípade (Bullit, 1968) s S. McQueenom.
James Coburn (32) ako Britt; módna hviezda 60. a 70.rokov.
Charles Bronson (38) ako O´Reilly; módna hviezda 70. a 80.rokov.
Horst Buchholz (27) ako Chico; nemecká dobre rozbehnutá minisenzácia, hral tiež v Korunnom svedkovi (Tiger Bay, 1959), od tej doby sa však do podvedomia filmového sveta nijak významne nezapísal.
Brad Dexter (43) ako Harry Luck; človek, ktorého meno najskôr zabudli. Známy filmový darebák, neskôr producent.
John Sturges (49) producent a režisér; mnoho známych zábavných filmov, napríklad Zlý deň v Black Rocku (Bad Day at Black Rock, 1954) a Ice Station Zebra (1968).
VZNIK:
Sedem statočných predviedli prvýkrát v New Yorku v roku 1956 neveľkému, celkom vnímavému obecenstvu milovníkov filmového umenia. Tak totiž znel na americkom trhu názov snímky Sedem samurajov od Akira Kurosawu. Film, ktorý si po svojom uvedení v roku 1954 vydobyl povesť povojnovej japonskej klasiky.
Medzi amerických prívržencov tohto filmu patril aj John Sturges, režisér, ktorý tvrdil, že akúkoľvek látka sa dá adaptovať na western – dokonca aj slávny My Fair Lady. Sedem samurajov sa ukázalo ako ešte vhodnejší materiál a náhoda chcela, že Kurosawa bol Sturgesovým fanúšikom, takže mu ochotne poskytol svoje polenie k prepracovaniu.
Na výrobu Sedem statočných dali spoločne dohromady 2 500 000 dolárov. Distribútor United Artists ponechal bremeno financovania na nich, prispel iba zmluvnou podmienkou, že hviezdou filmu musí byť Yul Brynner. Jednou z najvýraznejších predností tohto filmu je ďalšie obsadenie, ktoré navrhol John Sturges. V tej dobe ostatní herci neboli príliš známi. Najmenej štyria zo slávnej sedmičky sa stali v ďalšom desaťročí vo filme alebo v televízii jasne žiariacimi hviezdami.
Najznámejším hercom bol vedľa Yula Brynnera Steve McQueen, predovšetkým od svojej hlavnej roly v televíznom seriáli Živého alebo mŕtveho (Wanted Dead or Alive). Poberal tiež najlepší plat asi 100 000 dolárov ročne. Produkčná firma seriálu Four Star (patriaci Dickovi Powellovi) odmietla uvoľniť svojho hlavného hrdinu pre filmovú rolu, lenže McQueen sa vybúril na požičanom aute a odvolal svoje televízne záväzky, ako keď praskne bičom. Darilo sa mu však zdravotne natoľko dobre, že mohol hrať vo filme svojho kamaráta Johna Sturgesa, a tak prísť k honoráru asi 65 000 dolárov. McQueen hral hlavnú úlohu v ďalšom Sturgesovom filme Veľký útek (The Great Escape, 1963) s Ch. Bronsonom a J. Coburnom.
United Artists prišli pri Sedem statočných s novou distribučnou technikou, ktorá sa neskôr stala celkom bežnou, nazvali ju „mnohonásobné nasýtenie“ – žargonový výraz pre uvedenie jedného filmu do mnohých kín naraz. Určite to fungovalo, pretože Sedem statočných získalo 11 000 000 dolárov, čo viedlo k trom ďalším pokračovaniam tohto kultového filmu. Lenže na kritikov film príliš nezapôsobil, lebo ho nespravodlivo porovnávali s jeho orientálnou predlohou. Kurosawovi sa však film páčil natoľko, že na dôkaz obdivu Sturgesovi daroval obradný meč.
ZO ZÁKULISIA:
Sledujte ostrú rivalitu medzi zavedenou hviezdou a ctižiadostivým nováčikom. Zdá sa, že Steve McQueen začal nervózne intrigovať proti Yulovi Brynnerovi od chvíle, kedy nastúpil do lietadla do Mexico City. Vraj žiarlil. Tvrdí sa, že túžil po Brynnerovej hviezdnej zbierke áut, opatrovníkoch a pochlebníkoch a že si prisahal, že to všetko jedného dňa bude mať tiež. V skutočnosti sa však zdá, že všetci herci sa snažili prehrať svojich partnerov, každý z nich totiž získal pri podpise zmluvy dojem, že práve on je hlavnou hviezdou. Sedemnásobná rivalita bola zvlášť zjavná v jednej z prvých natočených scén, keď sedem statočných prechádzajú na koni riekou. Yul Brynner, skutočná hviezda filmu ide vpredu a neuvedomuje si existenciu ďalších šesť ešte-nie-toľko-statočných za sebou, ktorí práve začínajú pestovať svoju posadnutosť byť hviezdou. Najctižiadostivejší bol práve Steve McQueen, ktorý vyrástol na farme na americkom Stredozápade obklopený zbraňami a koňmi, zatiaľ čo Yul Brynner pochádzal z Vladivostoku a doma sa cítil skôr v nočnom klube než na konskej ceste.
Všimnite si ich jazdy na Boot Hill a Steveove rachotanie nábojnicami a nabíjanie pušky. Yul vraj naliehal, že Steve musí v tejto scéne použiť brokovnicu, aby sa tak pri ich prvej skúške streleckej schopnosti zamedzilo porovnávaniu. Steve McQueen sa chválil, že keď pri prvej bitke s banditmi mohol konečne použiť svoj šesťranný revolver, dokázal vystrieľať tri zásobníky skôr, než Brynner stačil vyprázdniť jeden.
Ďalší, pravdepodobne apokryfný príbeh, rozpráva o scéne, keď sa Vin prechádza sem a tam a hovorí pritom s Chrisom. Brynner si pod nohy nahrabal kôpku piesku, aby vyzeral vyšší, lenže McQueen, prechádzúc okolo, mu z nej zakaždým trošku odkopol. Rozhorčený Brynner potom dal jednému nohsledovi úlohu, aby sledoval McQueena, či ako vedľajšia postava svoj herecký výkon nepreháňa. Dokonca sám Sturges musel McQueena napomenúť, aby sa upokojil.
Samozrejme, že vzplanuli aj hádky a konflikty. Yul prehlásil, že hviezdou filmu je on a že sa s hercami vedľajších úloh neháda; Steve mal údajne dostať za úlohu požiadať tlač o interview a poprieť, že k nejakým sporom dochádza. McQueen to odmietol a vyhrážal sa, že Yula zmláti.
Ostatné vzťahy sa vyvíjali kľudne až na Charlesa Bronsona, ktorý údajne s nikým nevychádzal. McQueen a Sturges sa pri poháriku ešte viac skamarátili, okrem iných vecí ich spájala spoločná láska k strojom, s ktorými herec vedel zručne narábať. Je známe, že McQueen bol posadnutý automobilovými a motocyklovými pretekmi a že jeho záľuba k mašinkám siahala tak ďaleko, že pociťoval radosť aj pri pohľade na automatickú práčku.
Nových, nezvyklých priateľov získal Eli Wallach. Sturges pátral po autentických komplicoch kráľa banditov Calvery, ktorí by dodali výkonu mestského herca na vierohodnosti a najal skutočných banditov za kopcami okolo Mexico City, kde sa film natáčal. Títo ostrí chlapi prijali Wallacha za svojho a naučili ho, ako sa má strieľať, jazdiť na koni a kliať, naviac okolo neho a jeho manželky v mieste natáčania vytvorili ochrannú bariéru.
Zatiaľ čo skutoční banditi boli celkom fajn chlapi, dedinčania ukázali, čo v nich väzí až pri filmovaní patetickej scény, keď statoční prechádzajú rieku. Prúd bol príliš plytký, než aby koňom odstrekovala voda od kopýt tak, ako si to Sturges predstavoval, takže sa všetci dali do práce na malej priehrade. Hollywoodski votrelci však netušili, že ich vodné dielo vysuší neďalekú riečnu práčovňu. Dedinčania okamžite pribehli a miesto argumentov mávali mačetami, aby dokázali, že už dávno prekonali pokoru svojich predkov, ktorých film zobrazuje.
ZÁŽITKY:
- „Fantastický, búrlivý western plný staromódnej obetavosti.“ Variety.
- „Samozrejme, že film nepôsobí rovnakým dojmom ako originál, chýba mu jeho rozjarenosť a Aziat Yul Brynner a Nemec Horst Buchholz sa rozhodne nepodobajú hrdinom Divokého západu, ani hrdinskému Toširovi Mifunovi. Lenže western Johna Sturgesa má svoj originálny rozmer, ktorým sa približuje fordovskej sláve a humoru.“ David Robinson, Financial Times, 14. 4. 1961.
- „Keby sa uprostred vystrihlo pätnásť minút, bol by to ten najnapínavejší western posledných rokov.“ Leonard Mosely, Daily Express, 14. 4. 1961.
- „Tak dobre, nie je to majstrovské dielo ako Sedem samurajov. Nenechá však človeka chladným, dojíma.“ Dilys Powell, Sunday Times, 16. 4. 1961.
VŠIMNITE SI:
- Yulovej plešatej lebky. Všimnite si raz, keď si dal klobúk dolu, aby si pri budovaní obranného valu utrel pot.
- Kopec fóru. Scenárista William Roberts, ktorý mal na starosti dialógy, písal totiž obvykle komédie.
- Čo Sturges vlastne prevzal z pôvodných Siedmich samurajov. Okrem zápletky priznáva, že ukradol jediný detail – Britt v podaní Jamesa Coburna ako si pozerá kvety, keď čaká na Calverových mužov prevziať svoje kone.
- Pôvodnej farby. Kópia spracovaná technikou DeLuxe totiž po niekoľkých rokoch vybledli.
- Obľúbeného záberu Johna Sturgesa. Všimnite si ako často zaberá akciu zo strednej vzdialenosti a pritom sa blízko objektívu pohybuje nejaká postava. S obľubou používal prvé zábery.