Oliver Twist (Oliver Twist)

13.3.2006|S. P. Porubsky|
Oliver Twist (Oliver Twist)

Poznáte príbeh Olivera Twista? Väčšina z vás román Ch. Dickensa čítala, no sfilmovanú verziu si určite nepamätáte. Totiž posledným filmom, ktorý sa skutočne držal Dickensovho diela bol film Davida Leana z roku 1948! Odvtedy bol tento emotívny príbeh mnohokrát obmenený, pretvorený do televíznych inscenácií alebo rozkúskovaný do seriálov. Až Roman Polanski sa po oscarovom filme Pianista (2002) rozhodol znovu oprášiť príbeh siroty Olivera Twista.

V úvode filmu sme oboznámený s doterajším osudom Olivera Twista. Oliver ako deväť ročný prichádza z farskej farmy späť do chudobinca, kde sa narodil. Je vypočúvaný Radou chudobinca a potom odvedený do dielne, kde deti ako on rozplietajú staré laná. Životné podmienky detí sú strašné. Úbohé jedlo, kvôli ktorému si každé ráno losujú kto pôjde pýtať prídavok privedie Olivera opäť pred Radu. Tá rozhodne že ho „vyvesia“. Znamená to, že chudobinec ponúka 5 libier a chlapca ako učňa. Prvý žiada o Olivera kominár. Pred ním ho zachráni zhovievavosť sudcu, u ktorého chudobinec a kominár spisujú zmluvu. Neskôr je však Oliver odvedený k miestnemu výrobcovi truhiel, pánovi Sowerberrymu. On je k Oliverovi veľmi láskavý, no jeho žena je priam „stará ropucha“. Dáva mu jesť jedlo, ktoré bolo predtým určené pre psa, uloží ho spať pod stôl… Jeho „nadriadený“ je ešte horší. Neustále si z Olivera uťahuje, uráža ho, smeje sa, že nemá rodinu až nakoniec povie, že jeho matka bola špina. To si už Oliver nenechá a začne ho mlátiť. Pán Sowerberry mu nechce ublížiť, ale aby mal pokoj od ženy vytrestá Oliver palicou. Oliver je už pevne rozhodnutý utiecť preč. Chce ísť do Londýna.
Po trápeniach na ceste sa konečne dostáva do Londýna. Zničeného, unaveného a hladného ho na trhovisku stretne vreckár Dodger, ktorý ho odvedie za Faginom. Fagin je starý skupáň žijúci v podkroví domu v časti Spitalfields a je aj šéfom miestnych vreckárov. Ponúkne mu jedlo, šaty a prácu - okrádať ľudí. Pri jednej nevydarenej krádeži Oliverovi „kamaráti“ utečú, no Oliver je vydaný napospas polícii. Našťastie láskavý pán Brownlow, ktorého okradli, ho pred súdom zachráni a zoberie si ho k sebe domov. On jediný verí, že v Oliverovi je niečo dobré. Dá mu nové šaty a chce, aby sa učil. Zatiaľ sa Fagin pokúša zistiť kde je Oliver a čo všetko povedal polícii. Nancy na polícii hrá jeho sestru a zistí, že ho zobral istý pán Brownlow. Jeho dom sleduje Nancy a Bill Sykes. Sykes je zlodej na plný úväzok a Nancy s ním musí žiť.
Raz keď pán Brownlow dá Oliverovi za úlohu odniesť knihy späť do obchodu, Nancy a Sykes ho chytia a odvlečú za Faginom. Snaží sa ujsť, ale márne. Zoberú mu aj nové šaty a zamknú do komory. Neskôr ho Fagin odvedie za Syksom. On má v pláne vykradnúť dom pána Brownlowa a Oliver mu má pomôcť. Spoločne s Tobym Crackitom - ďalším zlodejom - idú v noci do časti Pentonville, kde pán Brownlow žije. Oliver má za úlohu vliezť cez malé okno a otvoriť dvere. Pán domu sa však na prebudí a strhne sa prestrelka. Sykes zraní Olivera a keď sa ho chce pri úteku zbaviť spadne do rieky. Sykes leží chorí v posteli a Oliver sa zatiaľ zotavuje zo zranenia. Nancy je Olivera ľúto a tak ide za pánom Brownlowom. Nie je doma a tak mu nechá len odkaz, že sa stretnú na moste o polnoci. Fagin Nancy neverí a prikáže Dodgerovi, aby ju sledoval. On začuje len časť rozhovoru Nancy s Brownlowom a tak povie Faginovi a Sykesovi, že ich zradila. Keď Nancy príde domov, Sykes ju ubije k smrti. To sa okamžite rozšíri po meste a je hľadaný políciou.
Sykes uteká z mesta a Fagin s chlapcami sa skrývajú u Tobyho. Sykes sa rozhodne vrátiť do mesta, aby sa zbavil Olivera a ukradol Faginovi peniaze na útek. Sykes je hľadaný s bielym psom a preto ho chce utopiť. Bullseye (pes) utečie a podarí sa mu priviesť ľudí do skrýše zlodejov, Tobyho bytu. Teraz sa tam ukrýva aj Sykes. Olivera schmatne ako rukojemníka a uteká pred políciou po streche. Až pri preskakovaní z jednej budovy do druhej sa nešťastnou náhodou obesí na lane.
Oliver je zachránený a Fagin s kumpánmi zatknutý. Pán Brownlow si zoberie Olivera k sebe, ale on je stále smutný. Chce ešte raz vidieť Fagina. Človeka, ktorý aj keď ho nútil kradnúť, prakticky mu zachránil život. Pomätený Fagin, keď uvidí Olivera, akoby dostal späť rozum a povie mu o skrýši ukradnutých vecí. Oliver však chce, aby sa s ním pred popravou pomodlil. On to v pomätenosti odmieta a myslí si, že Oliver ho dostane von z väzenia. Nakoniec Oliver odchádza s pánom Brownlowom spať do domu v Pentonville…

Podľa niektorých je film Oliver Twist jedným z najlepších filmov minulého roku. Čo ho stavia do tejto pozície? Najmä úmysel Romana Polanského natočiť film venovaný deťom, v ktorom chcel vykresliť osud siroty. Hovorí: „… náš osud je plný náhodných momentov, fatálne ovplyvňujúcich celý život a je dobré, keď si to deti uvedomia. Skutočný život je omnoho ťažší, než sa z filmov zdá …“ A k tomu mu pomohla práve jeho manželka, keď prišla s návrhom natočiť túto klasickú rozprávku od Charlesa Dickensa.
Téma z 19. storočia sa môže niekomu zdať zastaralá a neprinášajúca nič nové, no mne sa sfilmovanie práve Olivera Twista veľmi páčilo. Je to síce klasická rozprávka, kde nakoniec dobro víťazí nad zlom, no počas filmu sa vyzerá skôr ako dráma. Osud si s Oliverom nie najlepšie zahráva a keď to s ním začína vyzerať dobre, zrazu dostáva ďalšiu ranu v podobe únosu späť k Faginovi. Až záverečných niekoľko minút je pre Olivera tých šťastných.
Scenár Ronalda Harwooda je skutočne vynikajúco zvládnutý a s hereckým obsadením aké vo filme je vytvára kvalitný celok. Hoci hlavným hrdinom je Oliver Twist, tak ako v novele Charlesa Dickensa, je skôr pasívnou postavou, ktorá akoby len čakala na svoj osud. Vedľajšie postavy sú viac aktívne a nahrádzajú Oliverovu pasivitu. Postavy ako Fagin, Dodger alebo Sykes vytvárajú dojem hlavných postáv a človek si ich zapamätá skôr ako Olivera. Na Bena Kingsleyho ako Fagina je skutočne radosť pozerať. Ako chamtivý človek budí odpor, hnev, ale na druhej strane rozpaky až ľútosť. Taktiež Mark Strong ako Toby Craktit bol veľmi zaujímavý. Zlodej vždy s chladnou hlavou a pritom smiešne vyzerajúci muž. No aj ostatný herci sa do svojich rolí skutočne vžili a celkový dojem je naozaj úchvatný. Záverečná pasáž - keď je Oliverovi Fagina ľúto a chce mu pomôcť ako vie - je veľmi emotívna a ukazuje, že v Oliverovi je naozaj niečo dobré. Barney Clark zahral svoju rolu naozaj presvedčivo.
Tak ako herecké obsadenie bolo na vysokej úrovni, tak aj prostredie filmu bolo zvládnuté bravúrne. Vizuálny majstri mali za úlohu v pražských štúdiách vytvoriť Londýn začiatku 19. storočia. To sa im podarilo aj zásluhou starodávnych londýnskych obchodov, ktoré prispeli do filmu náčrtkami ulíc Londýna z toho obdobia. Za niekoľko mesiacov mal Polanski k dispozícii päť hlavných ulíc, trhoviská, budovu sirotinca, bohatú časť Pentonville a chudobnú časť mesta Jacob’s Island. Obrazová kompozícia filmu patrí medzi najnáročnejšie, aké kedy boli pre film vytvorené. Vynikajúco zvládnutý je aj kontrast chudobnej časti Jacob’s Island a bohatej Pentonville. Nielen kulisami, ale aj kamerou Pawela Edelmana a dej krásne dotvárajúcou hudbou Rachel Portman.

Film Oliver Twist je naozajstnou klasikou a návštevu kina, alebo kúpenie DVD určite ľutovať nebudete. Nie je to len poučná rozprávka pre deti, ale aj film určený pre nás, dospelých. Tým sa stavia do pozície rodinného filmu, v ktorom si každý nájde to svoje. Deti nádherné kostýmy, prostredie, ponaučenie a dospelí snáď väčšiu lásku k deťom, osudy chudobných…

Oliver Twist
(UK/FR/ČR, 2005, 130 min.)
Réžia: Roman Polanski