Čierny panter

15.2.2018|Martin Kubeš|

Po filmoch, kde Marvel hral na istotu začal v poslednom období vsádzať aj na menej zvučné značky. Stačí si porovnať takého Iron Mana a Ant-Mana. Skutočne ide o mravca proti „obrovi“. Podobne je na tom i Čierny panter, s ktorým sme sa mohli po prvý raz stretnúť vo filme Captain America: Občianska vojna. Musím priznať, že aspoň mňa táto postava ihneď dostala, tvorcovia ju vo filme uchopili za správny koniec. Očakávania od sólového filmu boli zrazu vysoké, i keď o výsledný produkt som sa neobával. Predsa len, Marvel už je určitou zárukou kvality. A potvrdzuje to i svojim najnovším príspevkom do svojho filmového univerza.

Príbeh filmu nadväzuje na udalosti, ktoré mohli diváci vidieť v už spomínanom Captain America: Občianska vojna. Wakandský kráľ T‘Chaka je mŕtvy, a tak nezostáva nič iné, aby na trón usadol jeho syn T‘Challa. Jeho panovanie však nebude prechádza ružovou záhradou, ako sa ukáže už čoskoro. Hoci je Wakanda veľmi vyspelá, zvyšok sveta ju vidí a vníma iba ako krajinu tretieho sveta. Zásluhu na tom majú technológie, vďaka ktorým dokáže byť skutočná situácia ukrytá pred nežiadanými zvedavcami. Všetko v tejto oblasti sa točí okolo kovu známeho ako Vibranium. Hovorí vám to niečo? Potom je to v poriadku, nakoľko i Captain America má štít vyrobený z tohto materiálu. Nikto okrem domorodcov však nevie, že zásoby sa nepočítajú iba na pár kilogramov, ale na celé pohorie. A určite nie je žiadúce, aby sa tento kov dostal do nepovolaných rúk. Aby problémov nemal T‘Challa málo, na scéne sa objaví starý nepriateľ Ulysses Klaue, ktorý pre Wakandu znamená seriózny problém, keďže pozná jej tajomstvá. Ako sa však ukáže, Klaue je iba maličký problém oproti tomu, čo predstavuje jeden ukrivdený mladík s wakandskou krvou v žilách. T‘Challa tak musí hneď v úvode svojho panovania čeliť mimoriadne náročnej skúške.

Čierny panter ako taký skvelo funguje vďaka výbornému scenáru. Príbeh nie je iba jednoduchá plytká cesta o prerode bojovníka na skutočného hrdinu, ktorý popri tom zachráni celý svet. Áno, určitý prerod, záchrana i nejaké tie osudové momentu tu, samozrejme, nechýbajú, no sú podané s citom, rozumne a najmä funkčne. Dostatok priestoru dostane samotná Wakanda, ktorá v tomto prípade hrá prím. Diváka si podmaní nielen svojimi kulisami, ale tamojšími zvyklosťami a tradíciami.  Popri tom sa našťastie nezabudlo ani na samotné postavy, no o tom trochu neskôr. Divák sa dokáže dobre vcítiť do fungovania wakandskeho národa a bez problémov pochopí motiváciu tej, či onej postavy. Všetko je jasne a zreteľne dané, uchopiteľné a zrozumiteľné. Niektoré origin príbehy sú uponáhľané, chaotické a diváka iba zbytočne mätú. To našťastie nie je prípad Čierneho pantera. Hoci nejde o úplne štandardný origin, keďže nesledujeme T‘Challu, ako preberá po svojom otcovi žezlo Čierneho pantera, niekoľko dôležitých vecí z histórie divák uvidí. A pomer, ktorý tvorcovia zvolili je vynikajúci.

Fotogaléria Čierny panter (2018)Zobraziť fotogalériu »

Ďalším obrovský plusom sú samotné postavy a ich obsadenie. Každá dôležitá postava dostane svoj priestor a divák si k nej môže vytvoriť určitý vzťah. V tomto prípade je šťastie, že tu nie je príliš mnoho postáv, pričom polovica z nich by nemala skoro žiaden význam. Chadwick Boseman v titulnej úlohe podáva dobrý výkon, k postave T‘Challu sa hodí a i keď je občas trochu topornejší, vôbec to neprekáža. Spomínaná topornosť sa k origin príbehu hodí, nakoľko sa do svojej úlohy dostáva, rovnako ako T‘Challa do úlohy vodcu Wakandy. Vynikajúco mu sekunduje ženské trio Letitia Wright  ako Shuri, Danai Gurira ako Okoye a Lupita Nyong'o ako Nakia. Niekedy si dokonca ženské hrdinky pre seba ukradnú celú pozornosť. V úzadí nezostáva ani Michael B. Jordan v úlohe Erika Killmongera, ktorý patrí medzi najzaujímavejšie záporné postavy v doterajších marvelovkách. Svitá v tomto ohľade na lepšie časy? Dúfam, že áno. Za zmienky určite stojí aj Martin Freeman ako agent Ross, či Andy Serkis v úlohe šialeného Ulyssesa Klauea. Ako už bolo povedané, casting vyšiel na jednotku.

V čom však môže niektorých divákov film sklamať je akcia a občas nie úplne dotiahnuté CGI efekty. Nemusíte sa báť toho, že by tu akcia nebola, no žiadne súboje vyvolávajúce wau efekt nečakajte. Mne takéto podanie vyhovovalo, predsa len, na početné a megalomanské súboje sú tu ďalší hrdinovia, prípadne tímovka Avengers. Trochu zamrzia aj nedotiahnuté efekty. Film mal veľkorysý rozpočet, takže tomuto celkom nerozumiem, no našťastie nejde o nič hrozné. Po vizuálnej stránke je i napriek tomu film skutočne očarujúci, Wakanda je jedjoducho nádherná. Mnoho filmov od Marvel Studios má poslabší soundtrack/score, no v tomto smere naopak Čierny panter poteší. Výborné melódie dotvárajúce atmosféru, sediaca titulná skladba, i v tomto smere ide o jeden z tých najpodarenejších počinov v rámci MCU. Za podarené možno považovať i načasovanie humorných scén. Nie je ich zbytočne mnoho, sú trefné a zbytočne sa nesnažia tlačiť na pílu.

Čierny panter patrí medzi najlepšie filmy v rámci Marvel Cinematic Universe. Má všetko, čo od poriadneho blosckusteru divák chce, navyše namiešané v dobre vyváženom pomere. Hoci má pár chybičiek na kráse, ako celok funguje výborne. Lepší začiatok roku 2018 si fanúšikovia komiksov ani nemohli priať.

Foto © Saturn Entertainment