Doktor Spánok

13.11.2019|Ivet Kollárová|

Spisovateľ Stephen King sa právom môže hrdiť titulom najlepší a najznámejší autor hororových príbehov. Jeho diela sú často námetom pre hollywoodske filmy, či televízne seriály. Nedávno bolo v našich kinách pokračovanie filmu TO, na Netflixe sa dá pozrieť niekoľko filmov, adaptácií jeho diel (Geraldova hra, 1922, In the Tall Grass,..) a na HBO Go sa vysiela už druhá séria výborného antologického seriálu Castle Rock. Pred týždňom prišla do našich kín adaptácia ďalšieho výborného Kingovho diela, s názvom Doktor Spánok, ktorá je navyše voľným pokračovaním jedného z najznámejších Kingových diel a jeho filmovej verzie, Osvietenie.

Pre plnohodnotný zážitok z novinky Doktor Spánok je kľúčové pochopenie, resp. upresnenie vzťahu medzi všetkými troma dielami. V roku 1977 napísal Stephen King slávny hororový román Osvietenie, v ktorom stretávame búrlivého Jacka Torrance, jeho manželku Wendy a syna Dannyho s neobyčajným darom „žiarenia“, ktorí sa sťahujú do hotela Pekná vyhliadka (Overlook hotel), kde si Jack, bývalý alkoholik a spisovateľ našiel zamestnanie. Dannyho žiarenie odhalí hrôzy hotela, ktorým bude musieť čeliť, rovnako ako aj svojmu otcovi, na ktorého má hotel, postavený na indiánskom pohrebisku, a jeho skryté zlo nepriaznivý účinok.

V roku 1980 sa tohto diela ujal režisér Stanley Kubrick a natočil v dnešnej dobe klasiku medzi filmami s nezabudnuteľným Jackom Nicholsonom v hlavnej úlohe Jacka Torranca. Všeobecne známy fakt hovorí, sám King nebol Kubrickovov adaptáciou nadšený, no z hororu sa stal celosvetový kult. Stephen King sa rodiny Torrancovcov nikdy nevzdal a dlhé roky uvažoval, čo sa stalo s malým Dannym. A uvažoval tak silno, až v roku 2013 vyšlo voľné pokračovanie jeho diela z roku 1977, kniha s názvom Doktor Spánok, ktorá sa zameriava na dospelého Dana Torranca, jeho prežívanie v dnešnom svete a interakciu s ďalšími postavami, ktoré žiaria a sú ohrozované nadľudskými požieračmi pary z tohto žiarenia.

Fotogaléria Doktor Spánok (2019)Zobraziť fotogalériu »

Nové Kingovo dielo nenechalo Hollywood dlho chladným a adaptácie sa ujali štúdia Warner Bros. Na režisérsku stoličku si nemohol sadnúť lepší režisér hororových diel súčasnosti ako samotný Mike Flanagan, ktorý zadaptoval Kingovo dielo Geraldova hra a je autorom hororového seriálu Strašidelný dom Hill House (obe je možné si pozrieť na Netflixe). Navyše je Flanagan veľkým fanúšikom ako Stephena Kinga, tak samotného filmu Osvietenie. Flanaganov zámer bol od začiatku jasný, natočiť adaptáciu diela Doktor Spánok, ktorá by existovala vo svojom vlastnom univerze, no zároveň by vzdala poctu filmovému predchodcovi, kubrickovskému Osvieteniu.

Jedno aj druhé sa Flanaganovi viac-menej podarilo, hoci jeho balans medzi originál adaptáciou a pokračovaním je miestami krkolomný a skôr sa zdá, ako keby sa do poslednej chvíle nevedel rozhodnúť, čo chce natočiť. Nostalgie a odkazov na film Osvietenie je vo filme požehnane a viaceré z nich vyčaria úsmev na tvári (vcelku prekvapivo aj tým, ktorí nie sú úplne zarytí fanúšikovia Kubrickovho filmu) a pripomenú osobitú spomienku na zážitok zo sledovania tohto filmu. Flanaganovi sa nie len podarilo opäť postaviť repliku hotela Pekná vyhliadka (z originál Kubrickových pôdorysov), vo filme Doktor Spánok dokonca uvidíme tri originál zábery z filmu Osvietenie, ku ktorým dostal špeciálne právo.

Doktor Spánok je určitým dieťaťom románu od Stephena Kinga a filmu Osvietenie od Kubricka. Rozhodne nečakajte kubrickovskú chladnú atmosféru, Flanagan do filmu vložil svoje umenie rozprávať hororový príbeh. Rovnako na vás nebudú z každého rohu vyskakovať príšery, no hustá atmosféra prítomného zla vás vtiahne poriadne hlboko a v určitých momentoch budete mať problém nadýchnuť sa. Postupným budovaním napätia v scénach, ktoré môžu na prvý pohľad pôsobiť nudne vytvára vlastný príbeh, v ktorom veľmi jemne s citom a rozumom prepletá osudy postáv. Najpôsobivejšie scény vo filme sú určité mimoteľové prežitky postáv, ktoré sa jedna druhej vnárajú do mysle.

Flanagan, ktorý okrem réžie napísal pre film aj scenár a postaral sa aj o strih, prináša na plátna kín tri príbehy troch hlavných protagonistov, ktoré na konci vyvrcholia epickým záverom. A keď už by nič iné nefungovalo, herecké kúzlo a chémia medzi obsadenými hercami funguje dokonale. Ewan McGregor si zahral Dana Torranca, ktorý sa snaží uniknúť pred hrôzami z minulosti, ktoré sa udiali v hoteli Pekná vyhliadka. McGregor je v úlohe obstojný, v niečom pripomína Jacka Nicholsona, v niečom jeho syna, rovnako bojujúceho s alkoholizmom a dokonca v menšom predvedie postavu Dr. Jekylla a Mr. Hyda. A rovnako ako mal on ochrancu a priateľa z hotela Pekná vyhliadka, aj McGregorov Dan bude chrániť a pomáhať najzraniteľnejším.

Stredobodom filmu sú herečky po McGregorovom boku, ktoré si pre seba „ukradli“ celú show. Mladá Kyliegh Curran si zahrala Abru Stone, dievčinu s obrovským žiarením, ktorá sa ešte v mladom veku spojí s Danom, a ktorá svojím darom a nadaním zaujme kult dlho-žijúcich a krutých bytostí, ktoré sa živia týmto žiarením. Kyliegh je srdcom príbehu, má moc si privlastniť každú scénu, dokonca aj s Ewanom po boku. Na plátne pôsobí prirodzene, žiariace schopnosti ovláda na jednotku a z úlohy ju nevykoľají ani jedna z najbrutálnejších scén filmu, ktorej závažnosť Kylieghin výkon ešte umocňuje.

Novým zlom v Kingovom svete je Rose alebo, ako býva pre svoj nenahraditeľný doplnok prezývaná, Klobučníčka Rose. Rose je akousi líderkou spomínaného kultu, ktorý sa nazýva Pravý uzol. Jeho členovia sa živia žiarením, ktoré im zabezpečuje dlhý život, a to najlepšie žiarenie vychádza z mladých detí, ktoré sa stávajú ich korisťou. Nebezpečne charizmatickú zvodkyňu nabitú sexappealom, a zároveň sadistickú a zlú Rose stvárnila Rebecca Ferguson, ktorej patrí tento film a ktorá robí každú scénu nezabudnuteľnou, môžete sa na ňu stopercentne spoľahnúť a na konci budete chcieť ešte viac zo samotnej Rose.

Švédska herečka povýšila úlohu „zlosyna“ na piedestál hlavného hrdinu, s ktorým, aj napriek zlým, otrasným veciam, ktoré robí, sympatizujete, v niektorých momentoch ospravedlňujete jej správanie, či ju dokonca ľutujete, keď prejaví nejaké tie emócie, najmä voči svojej „rodine“. Inak je chladná a krutá, trochu sebecká, keď ide o jej potreby. Rebecca, v jednej zo svojich najlepších úloh kariéry, predvádza bravúrny až ikonický výkon, daná úloha ju nezahlcuje a ona jej dáva všetko potrebné, herecky vybrúsený výkon na dosiahnutie prirodzeného vrcholu a rešpektu, ktorý si zaslúži. Postavu dopĺňa jej bohémsky, hippie štýl.

Režisér filmu Doktor Spánok, Mike Flanagan natočil hororovú psycho-fantasy drámu, ktorá vám dá vydýchnuť, dokonca vám dovolí sa poriadne nadýchnuť pred záverečnou štvrtinou filmu. Vypäté momenty, hoci ich nie je veľa, držia pokope a pripravujú diváka na ďalšie prekvapujúce scény. Atmosférické vnímanie dokonale dopĺňa originál hudba od bratov Newtonovcov, či s niekoľkými výbornými uhlami kamera Michaela Fimognariho. Celým príbehom znie rytmické dunenie, pripomínajúce tlkot srdca, ktoré je výrazné v najdôležitejších okamihoch filmu.

Tí, ktorí čítali knihu Doktor Spánok môžu byť prekvapení určitými zvratmi, ktoré si režisér Flanagan dovolil urobiť. Napriek tomu, je film Doktor Spánok tou najvernejšou adaptáciou, z ktorej je cítiť režisérova voľná ruka a nadšenie z novu-navštíveného univerza Osvietenia, ktoré sa navyše páči aj samotnému Stephenovi Kingovi. Súčasťou pocty Kubrickovmu Osvieteniu je návrat niekoľkých postáv, či prízrakov z filmu (z pochopiteľných dôvodov hranými inými, no veľmi dobre obsadenými hercami), avšak novinka nie je pokračovaním filmu Osvietenie. Film Doktor Spánok vcelku pohodlne dokáže existovať aj samostatne.

Film Mika Flanagana, Doktor Spánok si rozhodne nájde svoje publikum. Slabšie časti, akými sú menšia dynamika deja, či absencia viac desivých, mrazivých momentov vyplnia tri charakterové príbehy postáv Dana Torranca, Abry Stone a Rose, ktoré sa postupne prelínajú. Možno škoda, že sa neprelínajú častejšie a vo väčšej miere.

Foto © Continental Film