Butch Cassidy a Sundance Kid (1969)

10.12.2007|Jozef Rigo|
Butch Cassidy a Sundance Kid (1969)

Dvaja desperáti k pomilovaniu na Divokom západe to preženú s vlakovými lúpežami.

TVORCOVIA:
Paul Newman /44/ ako Butch Cassidy: superhviezda 60.rokov na vrchole popularity.
Róbert Redford /33/ ako Sundance Kid: blíži sa k sláve. Ako úspešný producent svojho Oscara získal za réžiu Obyčajných ľudí /The Ordinary People, 1980/.
Katharine Rossová /27/ ako Etta Placeová: hrala ďalej s Redfordom vo filme Willie Boy /Tell Them Willie Boy is Here, 1970/, to však bola labutia pieseň ich sľubných začiatkov vo filme.
John Foreman, producent: produkoval od tej doby pár filmov Paula Newmana a Johna Hustona.
George Roy Hill /46/ režisér: pôsobil v divadle a televízii. Jeho prvý film bol Svet Henryho Orienta /The World of Henry Orient, 1964/, to vtedy mal 40 rokov. Nenatočil veľa filmov, ale stoja za povšimnutie.

VZNIK:
Tento film mnohí porovnávali s Bonnie a Clyde /kvôli názvu a príbehu o sympatických zločincoch/, obe diela majú podobný štýl a námet. Vyšiel z okúzlenia štvaneckej legendy na horizonte zanikajúcej éry. V tomto prípade strávil scenárista William Goldman celých šesť rokov pátraním po živote Butcha Cassidyho, banditu so šibalskými očami, ktorý žil na prelome minulého storočia a spoločne so svojím tieňom Sundance Kidom viedol gang zvaný Diera na stene. Goldmanovou odmenou bol rekordný honorár 400 000 dolárov a Oscar.
Scenárista pri písaní myslel na Paula Newmana, aj keď v úlohe Sundance Kida. To si určite dokážete predstaviť veľmi ľahko, obráťme preto pozornosť na partnerov, ktorí boli ďalej vyzvaní k účasti na filme: Steve McQueen, Warren Beatty, Marlon Brando a pôvodne Jack Lemmon. George Roy Hill  však siahol po Róbertovi Redfordovi.
Mali spoločnú istú spurnosť. Hilla vyrazili z jeho dvoch predchádzajúcich filmov Havaj /Hawaii, 1966/ a Správne dievča /Thoroughy Modern Millie, 1967/, keď sa nezhodol vo veci strihu. Redford zostal bez práce celý rok, keď odišiel z filmu Western Blue /1968/ týždeň pred nakrúcaním. Bol bez peňazí – nie však na dlho. Rebelantský herec, ktorý odmietol ponuky hrať v niektorých veľkých hitoch 60.rokov, ako napríklad Kto sa bojí Virgínie Woolfovej /Who´s Afraid of Virginia Woolf?, 1966/, Absolvent /The Graduate, 1967/ a Rosemary má diaťaťko /Rosemary´s Baby, 1968/, sa dostal zčistajasna do povedomia divákov a zničohonič sa stal stálicou filmového neba.
Newman už svoje miesto na slnku mal. Napriek tomu,že jeho honorár tu presahoval 1 000 000 dolárov za film, nedokázal udržať groš, čo v ňom podnietilo záujem o obchodnú stránku filmovania. Butch Cassidy bol jedným z prvých produkcií spoločnosti, ktorú založil so svojím agentom Johnom Foremanom.
Lepšie sa začať ani nedalo. Dojemné, zábavné priateľstvo pôsobivého páru zločincov bolo na svoju dobu veľkým hitom. Film, ktorého výroba vyšla na 6 270 000 dolárov, sa stal najvýnosnejším westernom svojej doby. Butch Cassidy a Sundance Kid priniesol v tržbách 60 miliónov dolárov. Na film nadviazal televízny seriál zvaný Alias Smith a Jones /Alias Smith and Jones/ a Goldman prišiel so scenárom spracúvávajúcim predchádzajúce osudy dvojice zločincov Butch a Sundance: Mladé roky /Butch and Sundance: The Early Years, 1979/. Ani v jednom si Redford s Newmanom nezahrali, miesto toho sa zišli k oveľa rafinovanejším kúskam v Podraze /The Sting, 1973/, ktorý vyniesol dvakrát toľko než Butch Cassidy a Sundance Kid.

Butch, Sundance a Etta
Butch, Sundance a Etta Foto: wikipedia.org

ZO ZÁKULISIA:
Pokiaľ máte pocit, že si tí dvaja skvele rozumejú, potom sa nemýlite. Paul Newman a Róbert Redford sa okamžite a natrvalo spriatelili. Žartovali a doberali sa spolu s Georgeom Royom Hillom; tiež spolu popíjali, hlavne Paul Newman. Niekoľko návštevníkov natáčania si všimlo, ako s úpornosťou buldozéru likviduje kartóny pivných plechoviek. Nikto si však nespomína, že by ho videl opitého. Keď sa pozornejšie pozriete, všimnete si pod jeho kostýmom obrys otvaráku.
Newmanovi môžeme odpustiť, že dával prednosť bezstarostnej nálade. Predchádzajúci rok strávil v politike, podporoval neúspešnú ašpiráciu demokrata Eugena McCartyho na funkciu prezidenta. Vyhrieval sa tiež na slnku kladných kritík za svoj prvý pokus na poli réžie. Vo filme Rachel, Rachel /1968/ stvárnila hlavnú rolu Joanne Woodvardová, s ktorou bol vtedy 11 rokov ženatý.
Ich zväzok je snáď najpevnejším manželstvom vo svete filmu, v tej dobe však začali kolovať klebety, že sa rozchádzajú a pár sa preto rozhodol investovať dve tisíce dolárov za polstranový inzerát v Los Angeles Times so správou, že stále žijú spolu. Pevné rodinné zázemie mali aj Hill a Redford. Róbertovo šťastné manželstvo sa stalo hollywoodskou legendou. Redford sa ako 21 ročný oženil s Lolou van Wagenamovou, utažskou mormónkou, ktorá mala vtedy len 17 rokov. Dcéra Amy sa im narodila rok po uvedení Butcha Cassidyho a Sundance Kida, bohužiaľ sa po 26 ročnom zväzku v roku 1984 rozviedli. Všimnite si, že Butch aj Sundance nosia obrúčku. Redford si prstienok nechal, pretože ho nedokázal stiahnuť  a Newman ho má na pravej, lebo na ľavej si pred začiatkom natáčania poranil prst pri havárii na motorke.
Newman rozmýšľal, či má Butcha hrať, považoval túto rolu za komickú a nedomnieval sa, že je presvedčivým komickým hercom (aby ste jeho pochyby pochopili, pozrite sa na jeho film Skrytá vojna Harryho Frigga /The Private War of Harry Frigg, 1967/). Nakoniec prikývol, keď mu rolu vyložili ako obyčajného fešáka, ktorý sa ocitá v komických situáciach. Redford sa na rozdiel od Newmana so Sundanceom stotožnil hneď od samého začiatku. V jednom interview prehlásil, že obdivuje štvancov onej doby kvôli ich zmyslu pre zábavu, podľa Hilla mal so svojou postavou spoločný výrazný zmysel pre nezávisloť a vášnivú túžbu po súkromí.
Hill vložil príbehu rys domnelej autentičnosti; odráža sa v titulkoch a úvodných kontrastných, farebných záberoch upravených do sépiovej podoby.
Zdá sa, že skutoční Butch a Sundance to ťahali spolu asi 20 rokov a vykrádali vlaky a banky v Utahu a Wyomingu. Butch pri týchto kúskoch nikdy nikoho nezabil, zrejme to bol veľmi priateľský človek, dokonca sa na fotografiách Newmanovi dosť podobá. O Sundancovi a Ette Placeovej sa nevie vôbec nič, nezachovali sa ani ich fotografie urobené behom úteku s Butchom do Bolívie. Etta bola najskôr prostitútka, čo by do jej príbehu lepšie zapadalo. Ďalej sa vie, že dôvodom jej návratu do Štátov bol zápaľ slepého čreva a nie zlá predtucha.
Dosť nepravdepodobným, avšak autentickým prvkom je bicykel v pasáži „Raindrops“. Podľa všetkého to bol najobľúbenejší pánsky prostriedok pre dopravu vo vnútri bordelu. Scéna sa vo filme objavila, aby viac zviditeľnila Katharine Rossovú. Vidíme ju ako sa baví, obklopená bandou priateľsky naladených chlapcov, jej skutočnú pozíciu v príbehu pochopíme z krátkeho zhrnutia obsahu Butcha Cassidyho a Sundance Kida v podaní Paula Newmana:
„Je to milostný príbeh dvoch mužov,“ povedal Paul. „To dievča je tam len náhodou.“
Scéna s bicyklom bola jedným z najvýraznejších prvkov filmu, kritika sa teda zamerala na ňu a dialógy, pretože film si robil nároky na autenticitu. Na rok 1906 to bolo všetko nejak veľmi moderné. Použili by skutoční Butch Cassidy a Sundance Kid vety ako: „Čo sú tí chlapi zač?“ Hill a scenárista Goldman sa bránili tvrdením, že ich postavy sú súdobé. Okrem toho neverili, že by skutočné postavy westernov hovorili ako John Wayne.
Edwardiánski štvanci by si určite nepospevovali o „Kvapkách, ktoré mi padajú na hlavu.“ Túto pieseň a ďalšie dve hudobné čísla napísal Burt Bacharach až po nakrúcaní. Výsledný účinok okúzľuje dojmom aj improvizáciu scény, v ktorej Paul a Katharine sa odprevádzajú na bicykli, všimnite si však, že pána Newmana zastupuje dublér vo filme zakaždým, keď má urobiť niečo namáhavé.
Róbert Redford zoskakovanie z vlaku nejak zvládol sám, ale jeden kúsok vyžadoval skutočnú profesionalitu. Divák má dojem, že druhý vlakový vozeň  plný dynamitu exploduje priamo pred kamerou a nemýli sa, pretože práve takýto záber točili. Do bunkra zabudovali štyri kamery bežiace trojnásobnou rýchlosťou, aby sa spomalila vízia explózie. Zdá sa, že postavy stojace v popredí sa tam ocitli vinou tragického omylu, lenže nákladný voz bol vyrobený z ľahučkého bazového dreva a kaskadéri presne vedeli, kde majú stáť. Naproti tomu režisér Hill nemohol stáť vôbec. Uhnal si totiž hexenšus a behom prípravy musel ležať na lehátku. Práve táto neschopnosť pohybu ho inšpirovala k myšlienke zakončiť tento film zmrazeným záberom, ktorý snímke vložil hrdinský, nenásilný záver.
S hrdinami filmu to vyzerá dosť zúfalo, ale nebojte sa. Podľa pani Luly Parkerovej Betensonovej, sestry skutočného Butcha Cassidyho, sa jej brat (narodený roku 1867 ako Róbert Leroy Parker) usadil v štáte Washington, kde koncom 30.rokov v mieri a pokoji zomrel.

Záverečná scéna vo filme Butch Cassidy a Sundance Kid (1969)
Záverečná scéna vo filme Butch Cassidy a Sundance Kid (1969) Foto: wikipedia.org

ZÁŽITKY:

  • Ani jedna kritika nebola negatívna...
  • „Máme to ale pekný týždeň a celkom dobrý rok, ktorý priniesol film, ako je Butch Cassidy a Sundance Kid.“ Penelopa Mortimerová, The Observer, 8.február 1970.
  • „Rád by som vedel, či na vás v kine niekedy mierili takíto roztomilí darebáci, ako je párik v tomto nanajvýš zábavnom westerne.“ Jan Christie, Daily Express, 3.januára 1970.
  • „Film robí skvelé veci s báječnou náladou a atmosférou. Síce len letmo, ale je to tam.“ Hollis Alpert, Saturday Review, 27.september 1969.
  • „Bol to nádherný príklad filmovania ako skupinového zážitku. Nikto si nemusel hájiť svoju pozíciu, naopak všetci boli  primätí, aby si vymýšľali a tvorili.“ Paul Newman.
  • „Najpodarenejší zábavný film, aký som kedy robil.“ Róbert Redford.

VŠIMNITE SI:

  • Absenciu hudby. Pretože sa „Raindrops“ aj zvyšok hudby Burta Bacharacha stali veľkými hitmi, vo filme sa hrá len 12 minút. Hill sa hudbe vyhýbal v jej prospech.
  • Technicky náročný záber. Scéna, keď Butch prechádza pod oknami zrubu, v ktorom spí Etta a Sundance. Jednoduché a dostatočne účinné – lenže ako dosiahnuť správnej expozície, aby bolo súčasne vidieť vonku aj vo vnútri? Zrub postavili iba k tomuto účelu neďaleko Graftonu v Utahu a špeciálne vo vnútri osvetľovali, aby sa vyrovnal rozdiel svetla vonku a vo vnútri.
  • Slávne fľandry. Dievča Paula Newmana v bordeli je Cloris Leachmanová, ktorá sa neskôr preslávila svojou prácou v televízii Mary Tyler Moore Show a Phyllis
  • Lepšieho profilu Róberta Redforda. Na pravej strane tváre má tri výrazné hrbolky, dáva preto prednosť záberom zľava.
  • Starého nemého filmu o štvancoch ako úvodných titulkách. Pretože má pätinu starého filmu, natočil ich Hill pre jednu sekvenciu, ktorá sa do vlastného filmu nakoniec nedostala, kde Butch a Sundance v bolívijskom kine sledujú prehnaný dokument o svojom údajnom zneškodnení.

 

Zdroj:  MovieMania.sk Foto © Wikipedia

Súvisiace články