Chyťte doktora

3.4.2008|Olivia|
Chyťte doktora

Pestrý film od českého scenáristu Martina Dolenského je typickou českou komédiou, ktorá prináša do nášho povedomia opäť kúsok z obyčajného českého života. Tento krát je to však s akčnejšou a abstraktnejšou zápletkou. V hlavných úlohách môžeme vzhliadnuť českého neherca, ale speváka,  Michala Malátného a spolu s ním pôvabnú Tatiánu Vilhelmovú a to hneď v dvojrole!

Michal Goldberg je nádejný gynekológ, žije so svojou ženou Janou  a má malé dieťa. Jedného dňa sa však zobudí, vyrazí do práce, kde narazí na svoju milenku – pacientku Kláru, ktorá sa mu zdôverí, že je tehotná. Zatiaľ čo ju chce poslať na potrat, ona o celej záležitosti  stihne informovať  jeho ženu a Michal sa musí pobiť s nepríjemnou situáciou a stretnúť sa s celou plejádou postáv. A aby toho nebolo málo, musí to spraviť dokonca trikrát, zakaždým ale trochu inak.

Chyťte doktora  (Chytte doktora, 2007)

Modernú a  akčnú komédiu sprevádza nevtieravá hudba od skupiny Chinaski a jej člen, sympatický Michal Malátný bol vynikajúcou voľbou na hlavného hrdinu v tejto snímke, keďže pôsobil vcelku prirodzene. Či už to bolo pri hádke so svojou ženou, alebo v náručí milenky. Prekvapením bola aj Tatiána Vilhelmová, ktorá si zahrala uplakanú manželku Janu  a zároveň aj sexi úspešnú milenku Kláru. Tie dve sa na seba vôbec nepodobali a ten, kto túto herečku nepozná by si mohol myslieť, že by mohlo ísť o dve odlišné ženy. V skutočnosti je to však “iba“ vynikajúci výkon  jednej a tej istej osoby. Lepší výkon podala pri tej normálnejšej postave, Jane.  Blysli sa aj herci s veľkým H,  energická Iva Janžurová v úlohe Michalovej svokry a Luděk Sobota ako primár a Michalov náročný šéf v jednej osobe. Predstavili sa aj mladé vychádzajúce hviezdy ako Kristýna Nováková v úlohe sestričky, ktorá bezuzdne obdivuje doktora Goldberga (napokon ako každá žena v tomto filme)a Kryštof Hádek ako poručík Barták. Významnú úlohu si zahral Petr Weis, známy český sexuológ, ktorý vo filme stvárnil sám seba a vystúpil v talkshow obhajujúc polygamné vzťahy.  Toto je len zlomok z celého radu hercov, ktorých režisér Dolenský do svojho debutného filmu obsadil. Krátke repliky tam mali aj Vladimír Javorský, Dáša Bláhová, Pavel Landovský, Marek Vašut, či Karel Janák.

České komédie na mňa vždy pôsobia upokojujúco a výnimkou nie je ani táto. Neobsahuje žiadne hluché miesta, zrak sa od nej nedá odtrhnúť a aj keď obsahuje pomenej vtipných momentov, je to stále klasika. No aj napriek hrejivému pocitu, ktorý film evokuje, pretože je ľahko pozerateľný, mal aj niekoľko nepochopiteľných momentov, napríklad v podobe otravných postáv, ktoré tam boli akoby na vyplnenie hluchých miest usilujúc sa o vtipné poznámky, ktoré však až tak vtipné neboli. Navyše dej bol pozliepaný z rôznych momentov, ktoré sa viackrát opakovali, čím produkcia určite ušetrila na filmovom materiáli, ale zato nešetrila na strihu. A ani na telefonovaní, keďže hlavný hrdina lietal autom z miesta na miesto a musel pritom aj niečo hovoriť . Zadosťučinením ostáva, že za to dostal v konečnom dôsledku aj pokutu.

Chyťte doktora  (Chytte doktora, 2007)

Aj keď film ako celok predsalen ponúka celkom slušný kultúrny zážitok, počas troch polhodinových príbehov ide “od deviatich k piatim“. Prvú časť považujem za tú najlepšiu na čom sa zaslúžila najmä vtipná Iva Janžurová. Druhá časť zostrihaná z predošlej časti bola málo uveriteľná, keďže Michal od začiatku pôsobil milo, a nie ako ignorant, ktorý nechá svoju rodinu len tak napospas osudu. Tretia časť splýva s tými predošlými,  a oddeľuje ju od nich len originálny koniec.

Predstavte si niečo ako Lola beží o život v českom podaní, len o trochu pomalšie, s melancholickejšou hudbou a inou zápletkou. Koniec koncov, oplatí sa vydržať až do konca a zistiť, kam ľudstvo speje, či k monogamii, alebo k polygamii.