Hlad (Hunger)

24.3.2010|Zuzka Kožaková|
Hlad (Hunger)

25. Februára sme dostali príležitosť priblížiť sa udalostiam z roku 1981. Film Hlad ponúka sondu do posledných mesiacov života člena Írskej republikánskej armády (IRA), Bobbyho Sandsa, ktorý sa rozhodol protestnou hladovkou poukázať na bezcitné zaobchádzanie s politickými väzňami v britských väzenských H – blokoch. Režisér Steve McQueen sa túto historickú drámu rozhodol pojať detailmi na krutý život za mrežami, pričom sa neštítil výraznej estetiky filmu a nepohyblivej kamery.

V roku 1981 v legendárnej väznici Maze sa niekoľko členov IRA rozhodne držať „špinavú stávku“. Žiadna hygiena. Ich prvý zúfalý protest však nevedie k vytýčeným cieľom. Preto sa uchýlia k radikálnejšiemu spôsobu. Skupinka väzňov na čele s Bobbym Sandsom (Michael Fassbender) spúšťa vlnu protestnej hladovky, ktorú môže nalomiť akékoľvek zaváhanie v presvedčení.

Hlad (2008)

Detailný pohľad do životov väzňov prostredníctvom nehybnej kamery vo Vás už po pár minútach dokáže vyvolať pocit ľútosti a akejsi zvláštnej úzkosti, ale zároveň aj predsudky a pohŕdanie voči tím, ktorí používali obušky namiesto slov. Tento fakt však spôsobuje chronickú nudnosť a nezáživnosť. Pravda vo všeobecnosti býva nezáživná, ale v kombinácii s dlhými neprerušovanými scénami, či dialógmi, ktoré po pár minútach prestanete vnímať, nasvedčuje tomu, že sa film, pravdepodobne, nedočká veľkých ovácií. Uznajte, ponoriť sa do deja filmu, kde by ste sa pozerali len na väzenské steny „pomaľované“ exkrementmi, to teda nie je na každý deň.

Hlavným hrdinov vtedajšej udalosti, a následne nato aj tohto filmu, bol istý pán Bobby Sands. Ten vydržal celých 66 dní hladovať, potom jeho život vyhasol. Stal sa symbolom odvahy, odhodlania a pevnej vôle pre mnohých príslušníkov IRA, ktorí sedeli v britských H-blokoch spolu s ním. Odvážneho hrdinu vo filme stvárnil Michael Fassbender. Kamennú tvár striedal zmučený výraz tak presvedčivo, že posledné chvíle s Bobbym Sandsom budete prežívať pribití na kresle so slzami v očiach. Mimoriadne emotívny záver film zachránil pred obrovským fiaskom.

Hlad (2008)

Film Hlad je len pre silné povahy. A ak sa odhodláte si ho pozrieť, najedzte sa vopred, pretože ešte pár hodín po filme, si nebudete schopní vložiť jediné sústo do úst.

Zdroj:  MovieMania.sk Foto © ASFK