Súboj Titanov (Clash of the Titans)

13.4.2010|Stano Sokolský|
Súboj Titanov (Clash of the Titans)

Dlho som uvažoval, akú štruktúru dať tento krát svojej recenzii. Dôvod je jednoduchý - som obrovským fanúšikom pôvodného Súboja Titanov a už samotná správa o jeho novej verzii, ktorú som sa dozvedel prvý krát zhruba pred troma rokmi, vo mne spôsobila reakciu "PREČO??". Odvtedy som pravidelne sledoval vývoj tohto projektu, ktorým ma sprevádzali samé sklamania, od pridelenia režiséra (Louis Leterrier - Kuriér 2, Neuveriteľný Hulk), cez postupné zisťovanie čiastkových informácií o scenári. Práve preto som si vedomý, že moja reakcia na novú verziu klasiky Desmonda Davisa (s nezabudnuteľnou animáciou Raya Harryhausena) je dosť ovplyvnená mojimi spomienkami na Súboj Titanov ako na prvý film, ktorý som v živote ešte za vlády červených kmérov videl. Avšak dve recenzie by sa sem nehodili, práve preto v závere ponúknem riešenie aj pre tých, ktorí Súboj Titanov uvidia po prvý krát.

Hoci originálna snímka z roku 1981 neobsahovala tak výrazné špeciálne efekty ako v tom čase napríklad Hviezdne Vojny a ani nezískala žiadnu Cenu Akadémie, predsa len sa postupom času stala legendou vďaka svojej nostalgickej atmosfére. Pevne som dúfal, že nová verzia sa dostane do rúk nejakému skúsenému režisérovi, ktorého by si podľa mojej skromnej mienky fakt zaslúžila. Louis Leterrier má však od skupinky skúsených filmárov na míle ďaleko - okrem akčných bezduchých adrenalínových pretekov s podpriemernými hodnoteniami na konte nič iné nemá. Bohužiaľ, bezduchosť sa spoľahlivo preniesla aj do jeho najnovšieho výtvoru. Hoci som si bol už vopred vedomý faktu, že s pôvodným dejom scenár nového Súboja Titanov dokopy nič nemá, nečakal som až takú katastrofu - kontúry z pôvodného príbehu síce postrehnete, ale samotné scény sú v podstate iba nahlúplo zostrihanými bitkami a digitálnymi efektmi, prepletané tak trápnymi dialógmi, že za toto by mohli scenáristi dostať aj nejakú zvláštnu cenu. Je vidno, že autor pôvodného príbehu Beverley Cross bol študentom mytológie a že trojlístok nových scenáristov (Travis Beacham, Phil Hay - ktorý spáchal aj ďalšiu blbosť Aeon Flux a Matt Manfredi) iba zostrihal pôvodný príbeh tak, aby bol "akčnejší" a aby digitálnymi efektmi ohúril divákov. Ibaže sa stala chyba - tie dlhé, natiahnuté scény v pôvodnom filme mu dávali jeho charakteristický nádych - jednoducho ho robili tým, čím bol (a stále je). Novinka je totálna blbosť, ktorej atmosféra sa dá porovnať s atmosférou jedného fanúšika snažiaceho sa napodobňovať obecenstvo na koncerte kapely AC/DC. Jednoducho otrasné, diery v scenári ani radšej spomínať nebudem.

Súboj Titanov (2009)

Herecké výkony sú kapitolou samou osebe. Je mi jasné, že Judi Bowker, Laurence Olivier a Harry Hamlin nepodali v pôvodnej snímke práve hviezdne výkony, ale znovu zopakujem - pôvodný film po skĺbení všetkých jeho aspektov dokopy vytvoril výnimočné a kultové dielo, ktorému k dokonalosti pre mnohých divákov chýbal iba malý krôčik. Herci v tohtoročnej verzii sú na smiech. Nie v tom dobrom zmysle, samozrejme. Nech už znie zostava Sam Worthington, Ralph Fiennes, Liam Neeson, Gemma Arterton a Mads Mikkelsen akokoľvek hviezdne, aj v tomto prípade sklamanie nedalo na seba dlho čakať. Scenáristi nedali ani jednej postave dostatočný priestor a rozmer, v mnohých momentoch mi herci pripadali tak, ako keby niekto celý čas mimo kamery niekto držal pred ich očami tabuľku s dialógmi. Hlavne Worthington sa v istých momentoch tváril doslova nasprostasto s výrazom zmätenia na tvári, podľa mňa uvažujúc, že v akom filme to práve vlastne hrá. Jediný, ktorý sa vymykal z tohto nešťastia, bol Fiennes, ktorého Hádes bol celkom slušne uletený.

Technické stránky Súboja Titanov neboli našťastie (okrem 3D) až také zlé. Hoci akčná kamera podľa dnešnej módy nechýbala, väčšina akčných scén sa dala bez problémov sledovať. Strih taktiež OK, výprava sa pohybovala poväčšine medzi nejakými skalami, takže s tým problém nebol. No a digitálne efekty boli len veľmi priemerné. Hlavne ak vezmeme do úvahy fakt, že celý projekt stojí a padá práve na nich (presne tak ako pôvodný film). Musím však uznať, že zábery s Krakenom boli fakt úžasné, asi sa s ňou animátori viac pohrali, uvedomujúc si jej dôležitosť. Zvyšok CGI by som kvalitou porovnal hádam s Epizódou 2 (Hviezdnych Vojen), čo je 8 rokov starý film.

Súboj Titanov (2009)

A čo to slávne 3D? Ak by som sa chcel vyjadriť iba krátko, bolo by to dnes už populárne slovíčko FAIL. Tvorcovia Súboja Titanov sa chceli podľa všetkého zviesť na nedávnej vlne úspechu 3D technológie spôsobenej Avatarom, avšak pridávanie tretieho priestoru až v post-produkcii si vyžiadalo svoju daň - totálnu neefektivitu. Bohužiaľ, od konca minulého roku sa každý 3D výtvor bude porovnávať s Avatarom, či sa to niekomu páči, alebo nie, a Súboju Titanov sa o poriadnom využití 3D môže akurát tak zdať (skoro ako v prípade Alice v Krajine Zázrakov 3D). Vyhodiť dodatočné peniaze za trojdimenzionálne premietanie je podľa môjho názoru zbytočnosťou.

Zvuk a hudba ma taktiež nedojali. Pri niektorých efektoch som šiel doslova od hrmotu ohluchnúť a to kino poznám veľmi dobre, takže viem, že sa iba tak zo špásu s celou zvukovou zostavou nehrali. V podstate všetko ostatné bolo v istých momentoch prehlušované hukotom basových reproduktorov, čo jednoznačne na zážitku z filmu nepridalo. Hudobný podmaz od Ramina Djawadiho som si ani počas filmu nevšimol, je to tým, že nie to nie je bohviečo a to som sa ho snažil vypočuť pred a počas recenzie dva krát.

Súboj Titanov (2009)

Záver by som rozdelil na dve časti. Tá prvá je pre tých, ktorí pôvodný film nevideli: ak ste fanúšikmi bezduchej akcie a jej riadna dávka vám stačí na relax v kine, Súboj Titanov je filmom pre vás. Od 3D si veľa nesľubujte (hlavne, ak ste už predtým videli Avatar 3D), zvyšok aspektov snímky vás neohúri. Priemerný akčný výtvor, ktorých sa tento rok dočkáte určite viac. HODNOTENIE 3 z 5.

Druhá časť je pre znalcov pôvodného Súboja Titanov: Návštevy kina sa vyvarujte. A už vôbec sa nesnažte priplácať za 3D, nemá to žiaden zmysel. Nová verzia Súboja Titanov je iba biednym pokusom o vyťaženie aspoň malého kúsku slávy od pôvodnej legendy, ktorá nestarne a aj napriek svojim skoro tridsiatim rokom dokáže upútať nie len atmosférou, ale dokonca aj predpotopnými vizuálnymi efektmi. Na rozdiel od filmu z roku 1981, ten tohtoročný sa aj napriek dobrej reklamnej kampani stratí v histórii priemerných projektov a po čase si naň nik nespomenie. HODNOTENIE 1 z 5.

Zdroj:  MovieMania.sk Foto © Continental film