Pán Nikto (Mr. Nobody)

23.2.2011|Tomáš Zausin|
Pán Nikto (Mr. Nobody) Koniec 21. storočia, konkrétne rok 2092. Veda a medicína sa dostali na úroveň, kedy dokážu zabezpečiť človeku nesmrteľnosť. Je to doba, kedy už na Zemi nenájdeme smrteľníka. Až na jednu výnimku, ktorou je 117 rokov starý Nemo Nobody. Keďže ako smrteľník dosiahol viac než úctyhodný vek, nadišiel jeho čas. Čas, kedy sa musí pobrať preč. Na smrteľnej posteli však ešte stihne rozpovedať svoj životný príbeh. A nie raz, ale dokonca trikrát. Tri životné príbehy s tromi odlišnými ženami a odlišnými životnými osudmi. Čo je však pravda a čo len výmysel? Jaco van Dormael je belgický režisér, ktorý debutoval v roku 1991 oceňovaným dielom Toto hrdina o chlapcovi menom Toto, ktorý si celý život myslel, že ho vymenili po narodení s akýmsi Alfredom a nevedel sa cez to v žiadnom prípade preniesť. Film zožal úspech nielen na festivaloch, ale aj medzi divákmi. Pri jeho najnovšom filme Pán Nikto však už k takejto zhode v oboch táboroch nedochádza. Film delí divákov aj kritikov na dva tábory. Jedni mu vyčítajú prekombinovanosť, samoúčelnosť , druhá strana zasa film vyzdvihuje v jeho kvalitách akými sú vizuálne spracovanie, zaujímavá a hlboká myšlienka. Na čom sa však oba tábory iste zhodnú je, že herecký prejav Jareda Leta je znova na vysokej úrovni. Leto už viackrát dokázal, že je herec vysokých kvalít a je schopný zahrať veľmi rozporuplné aj náročné postavy. Či už ide o úlohy vo filmoch Requiem za sen, Obchodník so smrťou, Úkryt, alebo v spomínanom Pán Nikto, vo všetkých zvláda svoju úlohu veľmi dobre a na vysokej úrovni. Herecky mu asistujú Diana Kruger a Sarah Polley v úlohach jeho eventuálnych maželiek. Pán Nikto Koncept filmu je postavený na paralelnom priebehu troch dejových línii, čo môže niektorým divákom spôsobovať problémy zorientovať sa v príbehu a vyvolať následnú potrebu zhliadnúť film znova kvôli urovananiu si všetkých súvislosti. No, ak ste pozorný divák,nemalo by vám tento formálno – príbehový koncept robiť problém. Film tiež nastoľuje viacero závažných otázok o zmysle ľudského života, o tom, či sme schopní meniť svoj osud a ak áno, tak do akej miery. Či sú tieto otázky vo filme zodpovedané, musí rozhodnúť sám divák nakoľko si myslím, že pri takýchto otázkach prichádza do úvahy viacero subjektívných odpovedí. Práve tieto otázky sú okrem iného jedným zo sporných bodov na ktorom sa divácka a kritická obec láme na dve polovice. Jedny považujú dielo za hodné debaty s filozofickým podtextom, druhí zasa hovoria o pseudointelektuálnom gýči, ktorý sa tvári seriózne. Záleži len divákovi k akej skupine sa pridá a čo je schopný v tomto prípade akceptovať. Pán Nikto Samotný film Pán Nikto je tak do istej miery aj formálnym, aj príbehovým experimentom, ktorý vás alebo zaujme, alebo nie. Možno existuje aj niečo medzitým, no osobne som sa stretol pri debatách o tomto filme len s týmito dvoma názorovými pólmi. Môj názor však patrí do skupiny prvej. Ako to bude s vami po 150 minutách filmu Pán Nikto?
Zdroj:  MovieMania.sk Foto © AČFK