Superman sa vracia (Superman Returns)

25.8.2006|Tomáš Kolompár|
Superman sa vracia (Superman Returns)

Modrý oblek, červený plášť a veľké „S“ na hrudi. To je celý Superman a po piaty krát sa dostáva na plátna kín. Nový Superman sa však nerodil vôbec ľahko. Film mal scenár pripravený už na začiatku deväťdesiatych rokov a do kín mal „priletieť“ v roku 1998. Vtedajší režisér Tim Burton však stratil chuť od neustáleho prepisovania scenára a na jeho miesto prišiel vtedy ešte neznámy J.J.Abrams (LOST, Mission Impossible 3), ktorý taktiež po nezhodách od projektu odišiel a Superman stratil nádej na piate pokračovanie. To však nedalo spávať Bryanovi Singerovi (X-men 1,2), ktorý sa rozhodol za každú cenu supermuža opäť „oživiť“. Vynechal tak prípravy a réžiu na X-men 3 a spolu s kolegami z mutantskej série Michaelom Doughertom Danom Harrisom (scénár) a Newtonom Thomasom Sigelom(kamera) sa pustili do náročného nakrúcania v Austrálii a USA. Poďme však pekne k samotnému filmu.

Po piatich rokoch sa Superman vracia na zem, kde zisťuje, že si na neho ľudia už nespomínajú a vôbec ho nepotrebujú. Dokonca aj jeho žena snov, ktorú miluje, Lois Lain ma manžela a dieťa. Superman a teda aj Clark Kent sa musí s touto situáciou vyrovnať. Avšak nebol by to pravý film o „mužovi z ocele“ bez záporáka no nie? Lexa Luthora si v piatom pokračovaní strihol Kevin Spacey (Americká krása, Svet podľa Prota), ktorý si svoju rolu priam vychutnáva a na plátne dominuje. Keď sme už pri hereckých výkonoch, osoba Supermana a Lois Lane v podaní Brandona Routha a Kate Bosworth sa dajú zahrať aj lepšie, ale na začiatok to vôbec nie je zlé. To by však nebol Singer, keby nechcel do svojich filmov začínajúcich hercov a herečky.

Medzi ďalšie nevýrazné aspekty filmu je málo dobrých akčných a namakaných scén s predchádzajúcich Supermanov režiséra Richarda Donnera a Christophera Reeva. Na rozpočet, ktorý sa šplhal až k 260 mil. dolárov si efekty predstavujem trošku inak a nie film na úplnom začiatku odpáliť digitálnou scénou a ďalšie dve hodiny sa pozerať na nového Supermana ako rieši vzťah s Lois a občas sa postaví v tvárou tvár Lexovi Lutherovi. Vo filme sa však skoro vôbec nerieši problém- rozpoltenosť Kent-Superman a celé je to zamerané na postavu supermuža. Možno zámer, možno prešľap. To je však Singer v plnej kráse. Necháva na samotnom divákovi dokresliť si potrebné podstatné veci. Naopak k výborným prvkom filmu patrí hudba Johna Ottmana a kamera Sigela, ktorá pri letoch Supermana naháňa pocit skutočného beztiažového stavu, čo v miestami hluchých pasážach filmu bodne vhod. Za zmienku stojí aj dokonale vypointovaný koniec, ktorý tak dotvára vhodné miesta na ďalšie pokračovanie, ktoré by malo do kín doraziť v roku 2009.

Superman sa vracia je typický letný blokbaster, ktorý by ste určite nemali prehliadnuť. Nový Singerov film nebol zlý, ale z takým veľkým rozpočtom sa dalo urobiť omnoho viac a minutáž je tiež pritiahnutá za vlasy. Ak ste však fanúšikovia Supermana pridajte si o jednu hviezdičku na viac, ja som ale čakal omnoho viac niečo v podobe , akým bol napríklad spravení minuloročný Batman.