Pieseň mora

16.4.2015|Paľo Chodúr|
Pieseň mora

Tomm Moore patrí rozhodne k najosobitejším tvorcom súčasného animovaného filmu. Nevyužíva len jeden postup, ale hneď niekoľko. V jeho filmoch máme možnosť tak vidieť nielen ručnú, ale aj 3D animáciu. Obidva jeho filmy sa radia skôr do kolonky art alebo animák pre dospelých v rovnakej kategórií, ako napríklad Persepolis, alebo Chometov Iluzionista. Do poetiky sú to ale filmy rozdielne, príjemné a vizuálne podmanivé.

Brendan a tajomstvo Kellsu predstavovalo hravý príbeh o mníchovi, svätcoch a bytostiach žijúcich v lese. Moore zobral tradičnú folklórnu poetiku a aplikoval ju na náboženský aspekt, kde porovnával staré tradície s tými novými a robil to na pozadí historických udalostí. Fungovalo to.

Jeho nový film Pieseň mora pracuje s rovnakými motívmi. Máme tu malého chlapca žijúceho v majáku so svojim otcom a malou sestrou. Mama mu pred odchodom rozprávala množstvo príbehoch o dobách kedy kúzla boli na dennom poriadku a kedy zaklínadlá mali svoje vlastné tóny a harmóniu. A keďže sa jedná o chlapca s veľkou fantáziou nemá problém týmto veciam veriť. Lenže čas je neúprosný, on dorástol a vzťah s jeho sestrou je plný nepríjemností a vzájomného nerešpektovania. Do toho všetkého pripojme ešte starú mamu túžiacej odniesť si deti do mesta, kde na nich môže dávať pozor, a tajomnú legendu o selkie (morská víla), ktorá má so súrodencami spoločného viac, ako sa zdá. Moore tu načrtáva niekoľko vecí.

Recenzia filmu Pieseň mora

Porovnáva mesto a dedinu. Prírodu a spoločnosť. To tradičné je pre neho znakom krásy a skutočných hodnôt. Mesto zase ako niečo skazené. Zabraňujúce deťom snívať skutočné sny. Zároveň si tu pohráva s írskym folklórom a aplikuje ho podobne, ako vo svojej prvotine na súčasnosť. Znova odkazuje na dôležitosť tradícií, ale aj na dôležitosť rodiny a vzájomného pochopenia. V mnohom sú to témy s akými pracuje nejeden tvorca. Preto je asi namieste položiť si otázku, čo robí Mooreové diela taká zaujímavé a pútavé?

Je to spôsob akým príbeh rozpráva. Postupne odhaľuje všetky skutočnosti siahajúce do minulosti a nadprirodzena, ale pritom nezabúda prekvapovať ak sme náhodou divák, čo vie tieto naratívne postupy a žánrové pravidlá odhadnúť dopredu. A ak by to aj tak nestačilo, vynahrádza si to krásne namaľovanými obrázkami plnými krásnych detailov a krásnou hudbou od Bruna Coulaisa. Tá hrá v tomto príbehu veľmi dôležitú úlohu. Film pracuje s humorom aj temnými až dramatickými scénami, pritom ale obsahuje vizuálnu lyrickosť aká prináleží len malej skupine animákov, kedy dospelí vnímajú krásny svet detského vnímania a deti sú uchvátené obrázkami a postavičkami natoľko, že sa s nimi vedia hravo stotožniť a chopiť sa túžby po znovuobjavovaní a dobrodružstve.

Recenzia filmu Pieseň mora

Pieseň mora je tak v rámci žánru veľmi dôležitým filmom. Odkazuje na staré hodnoty a prináša rovnako pútavú príbehovú štruktúru akú zvláda na rovnakej úrovni Hajao Mijazaki. Koniec koncov jeho Cesta do FantáziePrincezná Mononoke vyskočia v našej mysli aj pri pozeraní tohto filmu. Minimálne sovia pani kradnúca emócie. Na poli animovaných filmov rozhodne udalosť. A ako protipól k tradičnej 3D tvorbe aj príjemné osvieženie. Možno sa na to bude treba trochu nastaviť, ale výsledok je viac ako uspokojivý.

VERDIKT MOVIE MANIA:
Zdroj:  MovieMania.sk Foto © ASFK

Odporúčané články

Pokánie (Atonement)

Pokánie (Atonement)

Joe Wright po úspešne zvládnutej austenovskej romanci Pýcha a predsudok prichádza na scénu so svojou druhou filmovou adaptáciou. Tentoraz...
Na pravé poludnie (High Noon)

Na pravé poludnie (High Noon)

1952 Šerif Will Kane musí sám čeliť bande zločincov, keď ho mesto nechá v kaši. TVORCOVIA: Gary Cooper (50) ako šerif Will...