Oscar 2020 - Potenciálni víťazi

8.2.2020|Ivet Kollárová|

Oscarovská sezóna 2019/2020, ktorá je netradične kratšia ako po iné roky, vyvrcholí nedeľňajším udeľovaním cien Akadémie. Jej aktuálna podoba sa profilovala vcelku dlho a ťažko a jasný favorit na celkové víťazstvo nie je známy ani teraz. Oproti minulému ročníku sa nám sezóna, ako naznačuje výsledný zoznam nominovaných, mierne odkláňa od nastaveného (resp. stále v procese nastavenia) trendu diverzity a rovnosti.

Napriek všetkému sa dá povedať, že máme to najlepšie z najlepšieho (miesto na nápravu stále ostáva). Z nezávislého filmového festivalu Sundance sa do finálneho výberu Akadémie podarilo dostať len dokumentárnym filmom American Factory, Honeyland a The Edge of Democracy. Silné boli MFF CannesBenátky, z ktorých vzišli dvaja prekvapiví favoriti, obaja víťazi spomínaných festivalov a to filmy ParazitJoker. V Cannes sa predstavil ešte jeden sľubný kandidát Vtedy v Hollywoode a z Benátok si pre oscarovské nominácie prišiel aj film Marriage Story.

Filmový festival Toronto predstavil obľúbený divácky film Králiček Jojo a menší, no o to silnejší festival Telluride ponúkol film Le Mans’66. Tri filmy z kategórie najlepší film nemali premiéru na žiadnom väčšom filmovom festivale a sú to filmy Malé ženy, The Irishman, ktorý bol na začiatku sezóny pasovaný za silného favorita a 1917, ktorý patrí medzi najsilnejších z favoritov na celkové víťazstvo. Zaujímavosťou z nominačného listu je dominancia stanice Netflix, ktorá s celkovým počtom 24 nominácii porazila aj najväčšie hollywoodske štúdia.  

Z ponúknutého výberu filmov sa napokon Akademici rozhodli udeliť najviac nominácii filmu Joker, čo vyvolalo mierne rozporuplné reakcie, koniec-koncov ako samotný film. S počtom nominácii 11 sa javí ako najväčší favorit, no s najväčšou pravdepodobnosťou sa o najprestížnejšie ceny „pobijú“ filmy 1917 (10 nominácii) a Parazit (6 nominácii).

Ktorý film si napokon odnesie najprestížnejšiu filmovú trofej? A ktorý z nominovaných bude najúspešnejším filmom večera? Na odpovede na tieto a mnohé iné otázky si musíme počkať do nedele večer. A pokým čakáme na oficiálne výsledky, urobme si prehľad nominovaných v najhlavnejších kategóriách a ich šancí na víťazstvo:

Najlepší film

Tento rok Akademici v najhlavnejšej kategórii nominovali 9 filmov: 1917, Le Mans´66, The Irishman, Králiček Jojo, Joker, Malé ženy, Marriage Story, Vtedy v HollywoodeParazit.

Od minulého roka sa výber Akadémie trochu „pokazil“. Chýbajú filmy zastupujúce menšiny, rodová rovnosť pri tvorcoch, či príbehoch tiež pokrivkáva. Jediným filmom, ktorý drží nad vodou ako rozmanitosť, tak posúvanie hraníc (doslova) je film Parazit, ktorý sa stal historicky prvým juhokórejským filmom nominovaným v kategórii najlepší film. So svojimi 6 nomináciami patrí vo všeobecnosti k najúspešnejším juhokórejským filmom a svojou podstatou je výrazným favoritom na celkový úspech. Táto satirická, chvíľami až tragikomédia zasahuje do všetkých sfér života a zasahuje najhlbšie ako sa dá. Režisér Bong Joon-ho dobre vedel čo robí, keď sa pustil do natáčania filmu o spoločenských vrstvách. Zobrazovanie rozdielov medzi chudobnou robotníckou triedou a vyššou bohatou triedou nás núti zamyslieť sa nad spoločnosťou a jej najväčšími problémami. Zobrazovanie rovnakých čŕt medzi týmito triedami zamrazí, keď si uvedomíme ako veľmi podobní sme si jeden druhému. Vrstvovitý scenár s nečakanými a šokujúcimi zvratmi nás necháva v napätí do posledných scén a stiera líniu medzi dobrým a zlým. To všetko podporuje výborné herecké obsadenie, a aj kvôli nemu skrátka musíte „fandiť“ aj tým najhorším z najlepších.

Film Parazit je v ideálnom svete ideálnym víťazom Oscara za najlepší film. Ale keďže nežijeme v ideálnom svete, je tu problém. Jeden z najväčších – film je zahraničný (a tie Oscara nevyhrávajú ľahko), a je otázne ako veľmi si „lenivšia“ časť Akademikov poradila s titulkami. Sám Bong Joon-ho pri svojej ďakovnej reči na Zlatých glóbusoch povedal, po prekonaní titulkovej bariéry, sa nám otvorí bohatší svet úžasných filmov. Filmu sa podarilo vyhrať (mimo kategórie zahraničný film) cenu SAG za herecké obsadenie, ktoré sa berie ako ekvivalent k oscarovskému najlepšiemu filmu. Paradoxne hereckú nomináciu nedostal ani jeden herec. Film získal aj ceny za originál scenár na cenách BAFTAWGA. No a je to víťaz Zlatej palmy z MFF Cannes!

Oscar pre film Parazit: Medzinárodný film. Najnovšie je veľkým favoritom aj v kategórii originál scenár, kde to bude veľmi tesné s Tarantinovým Vtedy v Hollywoode. Nedivila by som sa ani cene za strih (aj keď tu je v popredí film Le Mans’66).

Možno ešte väčším favoritom na celkové víťazstvo, ako aj na získanie čo najväčšieho počtu cien je historická, vojenská dráma 1917. Film, ktorý má z nominovaných filmov asi najjednoduchší a najpriamočiarejší dej, ktorý vychádza z rozprávania o vojne od Mendesovho starého otca, ako aj postavy, ktoré síce nepoznáme do hĺbky duše, no prežívame s nimi ich najväčšie trápenia. Krása novinky od režiséra Sama Mendesa však spočíva v jeho technickej umeleckosti, precíznosti a spôsobu natočenia. Mendes sa spoločne s kameramanom Rogerom Deakinsom rozhodol natočiť film tak, aby vyzeral ako natočený na jeden záber (max. dva). A podarilo sa mu to dokonale, s neskutočným nadhľadom a práve kamera zohráva veľmi dôležitú úlohu. Je doslova nalepená hlavným protagonistom na chrbte a vďaka tomu sledujeme celý príbeh ako keby z prvej línie.

Mendesovi s Deakinsom sa takýto kúsok podaril aj vďaka dvom scenárom, jednému normálnemu, pre hercov a druhému technickému, pre pohyb kamery a výsledný efekt pripomínal choreografiu energického tanca. Emócie umocňuje dokonalý zvuk, atmosferická originál hudba a s citom robené vizuálne efekty (napriek tomu, mnohopočetné vojská nie sú CGI, ale niekoľko stoviek skutočných komparzistov). Výprava je neskutočne skutočná a vyráža dych. A vojenské filmy Akademici milujú a najmä keď sú technicky výborne zvládnuté. Čiže film má všetko, čo víťaz Oscara potrebuje. Avšak, film nemá podporu v hereckom obsadení, čo v konečnom dôsledku nemusí byť problém (nemá ho ani Parazit). Ale vyhral skoro všetky dôležité ceny, ktoré podporujú cestu za OscaromZlatý glóbus, BAFTA, DGA, PGA (producenti, ktorí sú oceňovaní aj na Oscaroch). Čo sa môže pokaziť?

Oscar pre film 1917: Kamera. A niekoľko technických cien, ak ich nebude brať všetky (tipujem strih a mix zvuku, efekty, možno výprava).

Jeden z najkontroverznejších filmov v tohtoročnom nominačnom liste je aj jeden z veľkých favoritov a po Čiernom panterovi je ďalším komiksovým filmom vo výbere Akadémie a je ním snímka Joker. Popravde dobre nerozumiem všetkej tej kontroverzie, ktorá sprevádza tento film od jeho uvedenia. Od komiksu film prešiel k žánru psychologickej drámy, ktorá zobrazuje spoločnosťou odvrhnutého a mentálne chorého jedinca, ktorý spoločnosti servíruje presne to, čo si zaslúži (v jeho očiach). Áno film je násilný, pri sledovaní vyvoláva pocit nervozity až úzkosti (ale vravieť, že nabáda na násilie, či ho ospravedlňuje?). S postavou Arthura Flecka aj súcitíte, snažíte sa vžiť do jeho kože a predstaviť si aké to je, byť vydedencom spoločnosti. V istých momentoch z filmu dolieha ťažoba a zistenie, že za jeho psychickým stavom je oveľa viac ako si myslíme a jeho činy sa napokon nedajú ospravedlniť. Film, o ktorom by ste si povedali, že nebude po vôli konzervatívnym Akademikom, a predsa je.

Režisér filmu Todd Phillips to nemal jednoduché. Postava Jokera, úhlavného nepriateľa Batmana je známa krížom krážom ako v komiksovom, tak aj filmovom vesmíre. No na rozdiel od predchádzajúcich verzii sa film zameral na jeho krehkú, ľudskú stránku. A nie je to nikto iný ako samotný Joaquin Phoenix, ktorý túto stránku vyzdvihuje nad všetky ostatné. Jeho brilantné zobrazenie človeka, ktorý volá o pomoc, no po mnohých neúspešných pokusoch sa vzdáva a spolieha sa len a len na seba, je jedným z jeho najlepších výkonov. Do Jokera sa prevtelil nie len psychicky, ale aj fyzicky a jeho šialený smiech rezonuje v ušiach dlho po skončení filmu a jeho tance sa stávajú legendárnymi. Problémom pri výbere za najlepší film môže byť práve jeho kontroverzný charakter, či nedostatok pozitívneho posolstva pre svet. Film rovnako nie je bez chýb, možno mohol ísť ešte viacej do hĺbky problému, technicky je zvládnutý obstojne, nie však geniálne. Čo je geniálne je originál hudba, za čo film vďačí islandskej skladateľke Hildur Guðnadóttir. V doterajšej oscarovskej sezóne film nevyhrával veľa cien, opakovala sa len dvojica Phoenix a Guðnadóttir. Ale film si z MFF Benátky odniesol Zlatého leva za najlepší film!

Oscar pre film Joker: Herec v hlavnej úloheoriginál hudba. Do úvahy pripadá ešte aj kategória make-up a vlasy (aj keď tam treba poraziť film Bombshell).

Vzostupne pomaly sa dostávame k najmenej pravdepodobným víťazom kategórie najlepší film. No tento ďalší je stále dosť vysoko na to, aby v nedeľu prekvapil svojim víťazstvom a to nie len v hlavnej kategórii, ale aj v niekoľkých ďalších. Reč je o filme Vtedy v Hollywoode. Deviaty film režiséra Quentina Tarantina nás vezme do nedávnej minulosti 60. rokov a do filmovej Zlatej éry Hollywoodu. A presne táto jedna charakteristika je voda na mlyn pre Akademikov. Film o filme odohrávajúci sa v obľúbenom meste anjelov a navyše v odviazaných 60. rokoch. Tarantino nemohol prísť s lepším námetom a ešte lepším scenárom, ktorý ponúka hollywoodsku rozprávku zaliatu kalifornským slnkom na pozadí jednej tragickej udalosti, ktorá zasiahla nie len filmový svet a s nečakaným a výborným vyvrcholením aké môže mať len klasická tarantinovka.

Film o hercovi, ktorý sa snaží vymaniť zo svojej škatuľky westernového zlého chlapca a jeho kaskadérovi, ktorý mu je viac osobný asistent, priateľ a bad boy v reálnom svete. A sledovanie tohto auterskeho filmu je zážitok za zážitkom, ktorý nechcete, aby skončil a rozhodne nechcete, aby skončil ako viete, že má. Hybnou silou celého filmu je výborné herecké obsadenie, a ja by som povedala, že aj v dvoch hlavných úlohách Leonardo DiCaprioBrad Pitt. Herci z vedľajšieho obsadenia, ktorých je veľmi veľa na vypisovanie :) sú výbornými sparring partnermi ako pre Lea tak aj pre Pitta a vzájomne sa ťahajú hore. A Akademici milujú Tarantinove scenáre. Aj keď film počas oscarovskej sezóny veľa cien nevyhral, akurát Critics‘ Choice a pár menších (ceny pre Brada Pitta nerátam, ten to má isté)..

Oscar pre film Vtedy v Hollywoode: Herec vo vedľajšej úlohe (Brad Pitt). Tarantino to bude mať v kategórii originál scenár ťažké, najmä kvôli filmu Parazit, či možno ešte Marriage Story. Šanca na výhru by ešte mohla byť v kategórii výprava.

Tohtoročné udeľovanie cien Akadémie sa do histórie zapíše ako to, kedy sa do výberu najlepších režisérov opäť nedostala žena-režisérka. Je jasné, že Akadémia nebude dávať nominácie niekomu len kvôli inému pohlaviu, aby naplnila kvóty a vyzerala dobre pred svetom. Faktom ostáva, že tento rok skrátka mala Akadémia na výber niekoľko výnimočných filmov od výnimočných režisérok. Jedna talentovaná to predsa len dotiahla aj na nomináciu medzi najlepšie filmy, réžia jej za jej druhý režisérky počin síce záhadne ušla, za to má krásnych 6 nominácii, vrátane dvoch hereckých (hlavná a vedľajšia úloha), či adaptovaný scenár. A reč je o Grete Gerwig a jej silno osobnej a veľmi nápaditej adaptácii nadčasového románu Malé ženy. Poviete si, čo iné môže natočiť, ako to čo tu už bolo. Avšak. Grete sa podarilo natočiť krásny, poetický a emotívny príbeh štyroch sestier, ktoré sa počas americkej Občianskej vojny vyrovnávajú s dospievaním a so slasťami a strasťami stále nevinného detstva. Ako povedala hlavná predstaviteľka Jo, obyčajný príbeh, obyčajných ľudí a ich obyčajných životoch.

A práve to z príbehu robí niečo neobyčajné a vo filme rozhodne nenájdeme žiadne „malé“ ženy. Každá zo sestier je iná a predsa sú rovnaké, každá z nich bojuje za svoje sny, hoci sú iné a svojimi zbraňami. Z každej z nich je cítiť emancipácia, ktorá bola v tej dobe prakticky nemožná. Bojovali ako o prežitie, tak aj za rovnocenné uznanie v spoločnosti vedenej najmä mužmi. Greta nám dobre známy príbeh vyrozprávala nechronologicky, súčasnosť a minulosť sa šikovne prelínajú, čo umocňuje silné momenty filmu. Za tým všetkým hľadajme výborný scenár a rýchle tempo dialógov pripomína rytmickú báseň. Herci si jemne skáču to nedokončených viet, čo pridáva na spáde filmu. A celé herecké obsadenie hrá na výbornú. Jeden by si prial, aby sa o filme hovorilo viac, aby mal vyššie šance na víťazstvo a vo viacerých kategóriách. 

Oscar pre film Malé ženy: Kostýmy. A poviem aj adaptovaný scenár (kde sa síce ako favorit javí Králiček Jojo, ale nikdy neviete :)) (a môj tajný tip je aj v hereckých kategóriách ale o tých nižšie v článku). 

S ďalším mierne kontroverzným filmom, ktorý sa zapáčil Akademikom mám trochu problém (a verím, že nie som jediná). Je ním satirická dramédia Králiček Jojo. Filmy o Druhej svetovej vojne, nacizme, či Hitlerovi je natočených mnoho, všetko vážne témy. Taika Waititi prišiel s netradičným nápadom všetko trochu odľahčiť a zažiť nacistické Nemecko očami oduševneného desaťročného chlapca, ktorý je pripravený stať sa Adolfovým osobným strážcom. Taika rozhodne do filmu vložil kúsok svojej bizarnej duše, do prevtelenia Adolfa asi celý svoj potenciál. Nemožno ho ignorovať, no je ťažké sa na ňom neviazane zabávať, aj keď v konečnom dôsledku uvádza veci na pravú mieru, no svojským, miestami provokatívnym spôsobom. A človek chvíľu uvažuje, či sa môže na tom všetkom bez výčitiek smiať. 

Film ako emocionálna jazda funguje dokonale, tu sa zasmejete (keď už sa k tomu odhodláte), tam ste nahnevaný a nechápete, neskôr smútite. Waititiho adaptovaný scenár chvíľami strieda žánre, čo filmu vcelku vyhovuje a herci si s tým vedia poradiť na výbornú. Niektorí hrajú za hranicou možností (Scarlett Johansson vo veľmi prekvapivej rovine) a niektorí aj vkusu. Je až škoda, že ten najdôležitejší a najmladší (Roman Griffin Davis) nedostal nomináciu (a tu sa vrátim k myšlienke, ktorou by sa mohla zaoberať Akadémia a vymyslieť kategóriu mladý herec/herečka, lepšie ako populárny film, ktorý už leží pod rohožkou niekde v sklade). Tak či onak, Akademici poctili film 6 nomináciami a hoci na hlavnú cenu to nebude, minimálne jednu si odniesť môže.

Oscar pre film Králiček Jojo: Adaptovaný scenár (kde to bude tesné s vyššie spomínanými Malými ženami)

Stream Netflix prekvapivo tento rok dominuje nominačnému listu, dvom jeho filmom sa podarilo dostať aj do kategórie najlepší film. Prvým z nich je emotívna dráma o rozpade manželstva Marriage Story. Osobné príbehy filmových tvorcov sú tie najľahšie, ktoré sa točia, vychádzajú predsa z ich života a my smrteľníci sme na nich zvedaví. O svoju osobnú skúsenosť sa takto podelil aj režisér Noah Baumbach a hlavné úlohy zveril do rúk ostrieľaných hercov, Adama DriveraScarlett Johansson, na ktorých stojí a padá celý film. Film, ktorý síce nie je dosť silný, aby vyhral v kategórii najlepší film (a môže „poďakovať“ Netflixu za slabé promo, žiadne, či limitované premietania v kinách), za to dosť silný, aby svojmu hereckému obsadeniu zaručil nesmrteľnosť.

Vypäté scény, ktorých je vo filme neúrekom, drží pokope choreografia hercov a kamery. Veľmi slušný originál scenár málokedy dovolí vybočiť z koľají a podporuje precíznosť celého procesu natáčania. Herci si svoje scény skúšali stále dookola, až po kým sa dialógy postáv nestali ich vlastnými pocitmi. Medzi scénami si dokonca museli dávať dlhé prechádzky, aby predýchali tie najťažšie scény. Kriku, výčitiek a sĺz je neúrekom. Za to tie šťastnejšie chvíle hľadáte lupou a to bolí ešte viac. Hlavné úlohy sú podporované výbornými vedľajšími úlohami, v ktorých do popredia vystupuje najmä Laura Dern, v úlohe nepríjemnej, no férovej rozvodovej právničky, ktorá za svoj výkon žne cenné úspechy..

Oscar pre film Marriage Story: Herečka vo vedľajšej úlohe.

Akčná životopisná dráma Le Mans’66 je vo svojej podstate výborným napínavým filmom a tzv. crowd pleaser. Boj na trati o ovládnutie 24. hodinových pretekov, ako aj v autodielni, kde sa stavia revolučný model unikátneho závodného auta, vás doslova vtlačí do sedadiel a z obrovských emócii vám budú stáť všetky chlpy na tele. Živá kamera, perfektný strih a ešte lepší zvuk film predurčujú na ideálneho kandidáta na víťazstvo v technických kategóriách. Nebyť filmu 1917. Rovnako v inom roku, by si svoje nominácie odniesli aj herci, minimálne mega variabilný a opäť chudý Christian Bale. Režisér James Mangold robil, aj so slušným scenárom, čo mohol a dosiahol 4 nominácie od Akadémie

Oscar pre film Le Mans’66: Strih. Moožno ten zvuk, ale dávam prednosť filmu 1917.

Film The Irishman druhý z netflixovských filmov v kategórii, ktorý bol na začiatku sezóny pasovaný za potenciálne najväčšieho favorita. Jedným z dôvodov je režisér filmu, Martin Scorsese. Nie že by film nemal svoje kvality, no nie je najlepším Scorseseho filmom. Jeho dĺžka je pravdepodobne tiež istou prekážkou, niečo okolo tri a pol hodiny vydržia naozaj len silní jedinci. Scorsese si zadaptoval rovnomenný román od Charlesa Brandta o mafiánskom zabijakovi Frankovi Sheeranovi, ktorý sa obzerá za svojou minulosťou a životom, ktorý zasvätil mafiánskej rodine Bufalinovcov a o zmiznutí jeho dlhoročného priateľa Jimmyho Hoffu.

Gangsterský film ako každý iný poviete si. Ale Scorsese sa vyhral so scenárom (so strihom nie až tak), s príbehom a celkovým vizuálom tejto netypickej gangsterky. Herecké obsadenie filmu, na čele s trojicou Robert De Niro, Al Pacino a Joe Pesci je silné. Avšak v takto silnom filme postavenom na hereckom ansámble je veľmi ťažko vypichnúť najlepších hercov, De Niro sa počas oscarovskej sezóny v hereckých nomináciách neobjavoval vôbec a Al s Joeom si delia miesta vo vedľajších kategóriách. Scorsese zabrdol aj do novej hollywoodskej obsesie omladzovanie hercov novou CGI „omladzovacou“ technológiou, ktorá síce vymaže vrásky, ale celkový prejav aj tak ostáva rovnaký. Film nechytí za srdce (pre niekoho môže byť nudný) a v priebehu horkejších oscarovských dní stratil na sile a z pozície favorita padol na možné prekvapenie. Filmu veľmi nepomohol ani Netflix, nedostatočné promo a limitovaná až žiadna projekcia v kinách si vyžiadala svoju daň.

Oscar pre film The Irishman: film bude mať ťažkú noc a môže sa stať, že nevyhrá ani jednu cenu, čo napovedá aj pomaly končiaca oscarovská sezóna, počas ktorej veľa vody nenamútil.

Odvážna (moja osobná :)) predikcia víťaza v kategórii najlepší film: 1917

Najlepšia herečka v hlavnej úlohe

Nominované sú Cynthia Erivo (Harriet), Scarlett Johansson (Marriage Story), Saoirse Ronan (Malé ženy), Charlize Theron (Bombshell) a Renée Zellweger (Judy).

Všetky herecké kategórie majú viac-menej istého svojho víťaza. Medzi herečkami to je Renée Zellweger za bravúrne stvárnenie hollywoodskej ikony a speváckej legendy Judy Garland. Renée sa do Judy priam prevtelila, dá sa povedať, že ju nehrá, ale ňou je a dokazuje to aj jej skvelý spev. A okrem toho, v doterajšom priebehu oscarovskej sezóny Renée vyhrala čo sa dalo. O prekvapenie by sa mohli postarať buď Scarlett, ktorá napriek silnému výkonu nie je lepšia ako jej kolega, či Saoirse, čo by bolo aj milé zadosťučinenie pre film Malé ženy, no myslím, že na prvého Oscara si musí ešte počkať.

Víťazka: Renée Zellweger

Najlepší herec v hlavnej úlohe

Nominovaní sú Antonio Banderas (Bolesť a sláva), Adam Driver (Marriage Story), Joaquin Phoenix (Joker), Leonardo DiCaprio (Vtedy v Hollywoode) a Jonathan Pryce (Two Popes).

Táto kategória sa zúžila na dvoch silných favoritov, Joaquina a Adama. A keďže v doterajšej sezóne bodoval Joaquin, je na ceste k nemu jeho prvý Oscar. Ale najmä za jeho neskutočné zobrazenie krehkosti človeka s psychickými problémami, ktorému bolo veľmi ublížené a ktorý si na pomstu zvolil veľmi drastický spôsob. Adam (aj s jeho spevom) bol vo filme Marriage Story výborný, dokonca „prevalcoval“ Scarlett, no toto nie je jeho rok (ten príde). O prekvapenie by sa mohol postarať Antonio Banderas.

Víťaz: Joaquin Phoenix

Najlepšia herečka vo vedľajšej úlohe

Nominované sú Laura Dern (Marriage Story), Florence Pugh (Malé ženy), Margot Robbie (Bombshell), Kathy Bates (Richard Jewell) a Scarlett Johansson (Králiček Jojo).

Aj táto kategória má svoju favoritku, ktorou je Laura Dern a jej excelentný, rozvážny, heroický, drzý, možno trochu preexponovaný výkon v úlohe rozvodovej právničky. Ale! Napriek jej víťazstvám počas celej oscarovskej sezóny si dovolím tvrdiť, že narazila na silnú konkurenciu. Tou je Florence Pugh, ktorá svojím brilantným výkon premenila rozmaznanú a otravnú Amy March na sofistikovanú a uvedomelú ženu, ktorej veľmi fandíte. A keďže Akademici aj radi šokujú, môže to byť práve táto kategória, ktorá všetkých prekvapí.

Víťazka: Florence Pugh (pravdepodobne to bude Laura/Scarlett :))

Najlepší herec vo vedľajšej úlohe

Nominovaní sú Tom Hanks (A Beautiful Day in the Neigborhood), Anthony Hopkins (Two Popes), Brad Pitt (Vtedy v Hollywoode), Al Pacino a Joe Pesci (obaja za The Irishman).

Hollywoodska kategória v ťažkej váhe (boxovou hantírkou) má len jedného pravého víťaza. Česť Alovi a Joeovi, ktorí sa navzájom „vykartujú“, Tom Hanks je dobrý tak ako Tom Hanks vie byť, no mal aj lepšie úlohy a Anthony Hopkins ako Pápež Benedict za film, v ktorom sú, podľa mňa dve hlavné úlohy. No tento ročník patrí Bradovi Pittovi a jeho prvému Oscarovi.

Víťaz: Brad Pitt

Najlepší režisér

Nominovaní sú Martin Scorsese (The Irishman), Sam Mendes (1917), Todd Phillips (Joker), Quentin Tarantino (Vtedy v Hollywoode) a Bong Joon-ho (Parazit).

Veľmi špeciálna a veľmi ťažká kategória na určenie víťaza. S najväčšími šancami na víťazstvo sa v priebehu oscarovskej sezóny vyprofilovali dvaja horúci kandidáti: Sam Mendes a Bong Joon-ho. Z pohľadu cien, ktoré každý z nich vyhral, je bližšie k víťazstvu Mendes, ktorý pred niekoľkými týždňami získal cenu Združenia režisérov (DGA) a v priebehu 71 rokov, čo sa tieto ceny udeľujú sa ich víťaz s víťazom Oscara zhodoval 64-krát! Mendes rovnako vyhral na cenách Zlatý glóbus, Critics’s Choice, či BAFTA. A medzi členmi Akadémie sa nachádzajú aj „voliči“ spomínaných cien. Mendesovou ďalšou výhodou je film technicky náročný a technicky výborne zvládnutý, natočený tak, aby pôsobil ako jednozáberový a to sa hlasujúcim počíta. Bong Joon-ho na druhej strane natočil strhujúcu sociálnu drámu, čiernu komédiu až tragikomédiu o stave našej spoločnosti, ktorá má mnoho vrstiev, ktoré skrývajú mnoho tajomstiev, rovnako ako film. O prekvapenie by sa mohol postarať z úzadia sledujúci Quentin Tarantino.

Víťaz kategórie najlepší režisér: Sam Mendes (ak vyhrá Bong Joon-ho, cena za film pôjde Mendesovi)

Najlepší animovaný film

Nominácie Klaus, Toy Story 4, I Lost My Body, Hľadá sa Yeti a Ako si vycvičiť draka: Skrytý svet.

Film Príbeh hračiek má bohatú históriu na Oscaroch a mnohí budú chcieť oceniť aj štvrtú časť tohto nezabudnuteľného príbehu. Ja sa prikláňam k trochu inovatívnejšiemu výberu a najmä klasickej, ručne kreslenej animácii a krásnemu príbehu. A stop-motion Hľadá sa Yeti je v tesnom závese.

Víťaz: Klaus

Najlepší dokumentárny film

Nominácie American Factory, For Sama, The Cave, Honeyland a The Edge of Democracy.

Víťaz: For Sama (dokument je akýmsi odkazom mladej matky pre jej dcéru, ktorá dokumentovala jej a svoj život po dobu piatich rokov vo vojnou zničenom sýrskom meste Aleppo) (a pozor na Honeyland)

Slávnostný ceremoniál udeľovania 92. ročníka filmových cien Oscar 2020 sa uskutoční 9. februára v Dolby Theatre v Hollywood & Highland Center v Hollywoode a druhý rok po sebe bude bez tradičného moderátora.

Zdroj:  oscars.org Foto © 2020 Academy of Television Arts & Sciences

Súvisiace články