Oscar 2022 predikcie, časť II. – najlepší film, réžia, originál a adaptovaný scenár

24.3.2022|Ivet Kollárová|

Hlasovanie členov Akadémie o najlepšie snímky za oscarovskú sezónu 2021-2022 sa skončilo v utorok 22. marca. Na zverejnenie ich víťazov nemusíme dlho čakať, pretože 94. ročník udeľovania cien Oscar sa uskutoční už túto nedeľu 27. marca na klasickom oscarovskom mieste v divadle Dolby TheaterHollywood & Highland Centre v Hollywoode a po troch rokoch bez moderátora budeme mať tento rok hneď trojicu moderátoriek – Regina Hall, Amy SchumerWanda Sykes

Filmové ceny Oscar sú najmä oslavou toho najlepšieho z filmového priemyslu za posledný rok. V porovnaní s rokom predchádzajúcim, je situácia o niečo lepšia, aj keď aj koncom roka 2021 a začiatkom 2022 sme sa museli boriť rôznymi covidovými opatreniami. Oscarovská sezóna bola poznačená o niečo menej. V roku 2021 sa rozbehli významné medzinárodné filmové festivaly, ktoré bývajú liahňou oscarovských kandidátov. A aj napriek tomu, že mnohé festivaly boli v obmedzenom, či hybridnom režime, tých najväčších kandidátov sme sa predsa len dočkali. Avšak, domovom mnohých týchto snímok sú streamovacie spoločnosti.

Jednou z najdôležitejších a najsledovanejších kategórii Oscarov je kategória Najlepší film. Od roku 2009 sa počet nominovaných filmov v tejto kategórii rozrástol z päť na možných desať, aj keď Akadémia nikdy desať snímok nenominovala, až do tohto roku. Aj to vďaka zmene pravidiel, ktoré aj do budúcna stanovujú fixných desať nominovaných snímok. Ruka v ruke v priebehu rokov idú aj dve kategórie a to najlepší film a režisér. V 93. ročnej histórii až 67 víťazných filmov malo zároveň aj víťaza v kategórii najlepší režisér. A tento ročník môže byť rovnako prelomový z viacerých pohľadov – film a réžia sa nemusia zhodovať, môže vyhrať ako za réžiu, tak aj za film žena a prvý krát v histórii môže byť najlepším filmom kandidát streamovacej spoločnosti. 

Dobrým zvykom pred samotným udeľovaním cien Akadémie sú tzv. predikcie na víťaza. My sa pozrieme na niektoré hlavné kategórie a ich kandidátov ako aj na ich šance na víťazstvo pozlátenej sošky Oscara. Výber je čisto subjektívny, na základe pocitov, dojmov, „profesionálneho“ oka fanúšika filmu spojený s precíznou revíziou výsledkov predchádzajúcich filmových cien počas oscarovskej sezóny. 

Kategória Najlepší film 
Nominované filmy:
Belfast
CODA
K Zemi hľaď!
Drive My Car
Duna
King Richard
Licorice Pizza
Ulička nočných môr
Sila psa
West Side Story

Každý jeden nominovaný film je výnimočný, svojim spôsobom búrajúci konvencie a zároveň je plný emócii, lásky a sily. V nominovaných snímkach dominuje téma rodiny, vzťahov, či určitého spoločenstva. V priebehu oscarovskej sezóny sa na čele potenciálnych favoritov vystriedalo pár filmov. Ich status sa menil s pribúdajúcimi mesiacmi, novými filmami, premiérami, filmovými festivalmi a prvotnými filmovými cenami. 

Jedným z prvých silných kandidátov bol a naďalej ním ostáva, film Sila psa od režisérky Jane Campion. Film mal premiéru na MFF Benátky, kde zanechal silný dojem, ktorý postupne gradoval. Campion si z Benátok odniesla cenu pre najlepšiu réžiu a film zahájil úspešnú šnúru medzinárodnými filmovými festivalmi, na ktorých zbieral nie len ceny, ale aj chválu od kritikov, či divákov. A málokto by čakal, že film je z originál produkcie streamu Netflix.  Na jednej strane výborná správa, že sa film dostane k veľkému počtu divákov, no na druhej strane aj smola, že film precízne technicky natočený, s krásnymi obrazmi, kamerou, výborným scenárom a v neposlednom rade s brilantnými hereckými výkonmi sa nedostal na veľké plátna minimálne u nás. 

Campion sa vo svojej novinke rozhodla preskúmať svet divokého westernu, kde mužské ego a sila prekypujú a priestor na jemnosť, či lásku neexistuje, aspoň nie navonok. Príbeh charizmatického kovboja Phila, ktorý pod drsnou fasádou ukrýva prekvapivé tajomstvo, má veľa rovín, ktoré v širšom kontexte zasahujú do dnešného sveta, v ktorom prevláda mužská dominancia, kde je inakosť stále trestaná a psychické násilie tolerované. Avšak Campion ponúka aj výbornú charakterovú štúdiu podčiarknutú hereckými výkonmi Benedicta Cumberbatcha, Jesseho PlemonsaKodi Smit-McPhee, ktorí držia mužskú latku vysoko po celý čas, a výbornej Kirsten Dunst, ktorá si veľa scén ukradla pre seba. Film získal od Akademikov 12 nominácii a verím, že neodíde s prázdnymi rukami. Na ceste za Oscarom stihol pozbierať ceny Zlatý glóbus, BAFTA, Critics Choice, AFI, DGA pre Campion, ktorá si pravdepodobne odnesie aj Oscara za réžiu. No filmu ušla dôležitá cena SAG za obsadenie. Veľkým kandidátom na Oscara je film aj v kategórii kamera, kde Ari Wegner „súperí“ s Greigom Fraserom. Cenu by mohol získať aj v kategórii adaptovaný scenár, no stojí oproti Temnej dcére, či Drive My Car. A napriek statusu veľkofilmu s veľkými šancami na výhru je tu film, ktorý ho v posledných týždňoch zatieňuje.

Reč je o filme CODA od režisérky Siân Heder. Film, ktorý svoju slávu ani nečakal, naštartoval svoju púť na filmovom festivale Sundance 2021, avšak v online edícii a doslova prišiel o zážitok z burácajúceho standing ovation. Diváci a kritici boli unesení, čo dokazuje aj zisk hlavných cien festivalu Sundance, ktorých získal dokopy štyri a tučný deal od spoločnosti Apple, ktorá film na streame Apple TV+ odpremiérovala v auguste (čo je z pomedzi oscarovských kandidátov najskôr). A možno aj to je dôvod prečo bol film v úzadí (po Benátkach sa na neho ľahko zabudlo) a jeho hviezda začala rásť neskoršie, pribúdajúcimi filmovými cenami, ktoré odkrývali čaro celého hereckého obsadenia. A pokiaľ sa vám zdá, že ste o podobnom filme už počuli, vôbec sa nemýlite. Film je americkou adaptáciou francúzskeho filmu Rodinka Belierových, v ktorej ale oproti americkej verzii nehrali nepočujúci herci (okrem jedného), za čo sa na film zniesla vlna kritiky. Film CODA na druhej strane urobil krok správnym smerom, vyzdvihol nepočujúcu komunitu a do hlavných úloh obsadil nepočujúcich hercov (Troy Kotsur, Marlee MatlinDaniel Durant), okrem herečky Emilie Jones. Tá vo filme hrá jediného počujúceho člena rodiny, zároveň pomáha v rodinnom rybárskom biznise, rodičom v každodennom živote počujúceho sveta a zároveň sníva svoj veľký sen, s veľkým speváckym talentom študovať na prestížnej hudobnej škole. 

Film CODA má všetko čo pravý crowd-pleaser, tzv. divácky úspešný film má mať. Nezvyčajný coming-of-age film je plný emócii, je o rodine, vzťahoch medzi jej členmi, veľkých snoch, nádeji, láske a napriek tomu, že zobrazuje život, starosti (aj slasti) sluchovo znevýhodnených, zasiahne do srdca každého. A skutočne milých a srdečných filmov, ktoré neskĺznu do gýčovosti je málo. A možno práve to je recept na zisk Oscara, aj keď som presvedčená, že film netočili primárne s týmto zámerom. Avšak, keď sa obzrieme na celú oscarovskú sezónu, film CODA si podmanil celý Hollywood a stal sa neočakávaným a veľmi silným kandidátom na najcennejšiu trofej. Film na ceste za Oscarom získal cenu SAG za herecké obsadenie, cenu za produkciu PGA, BAFTA za scenár a WGA pre Siân Heder a najviac cien za film získava výborný Troy Kotsur vo vedľajšej úlohe. Vylúčená nie je ani cena za adaptovaný scenár, kde je menším čiernym koňom. Otázkou však ostáva, či film predsa len nebude veľmi „malý“ a až príliš „obyčajný“ na zisk Oscara..

Keďže hlasovanie Akademikov skončilo v utorok (22.3.) a od začiatku finálneho hlasovania prebehlo niekoľko dôležitých cien, ktoré mohli viacerých členov ovplyvniť, boj o Oscara pre najlepší film sa výrazne zúžil práve na tieto dva filmy Sila psaCODA. Potešujúcou správou je fakt, že oba sú v réžii výnimočných režisérok. Takisto oba filmy pochádzajú zo streamov a oba filmy nazerajú na životy nereprezentovaných/neviditeľných menšín v spoločnosti. 

No keďže Oscary vedia byť nevyspytateľné, dobrú šancu na výhru má aj ostatných osem snímok.

Ďalší film, ktorý bol v začiatkoch hlavnej časti oscarovskej sezóny veľkým favoritom, no postupne mu klesali preferencie, je autobiografický čierno-biely film Belfast v réžii Kennetha Branagha. Film, ktorý je rovnako označovaný ako divácky hit, mal premiéru na festivale Telluride, no slávu mu naštartoval MFF Toronto, kde získal hlavnú cenu festivalu People’s Choice Award. A očakávali sa od neho veľké veci. Avšak, film o malom Buddym a jeho rodine, ktorý žije v severoírskom meste Belfast koncom 60. rokov v čase narastajúcich nepokojov medzi Protestantmi a Katolíkmi, veľmi rýchlo stratil na sile. Hoci získal 7 nominácii na Oscara, počas sezóny z väčších cien získal BAFTA za najlepší britský film, či Critics Choice za originál scenár. Filmu dominuje nostalgický nádych, ťažké časy striedajúce sa so šťastnými chvíľami, ale aj problémami, ktoré si Buddy vo svojej nevinnosti všíma a uvedomuje. A keďže film sledujeme jeho očami, zábery sú často snímané zospodu, čo nemusia všetci oceniť, film má svoje pomalé tempo a vrcholom je titulná scéna, ktorá ale trvá krátko a hádže nás opäť pomaly do záverečných minút filmu. Film má výborné rozprávanie a ťahá ho najmä silné obsadenie na čele s detským objavom Judeom Hillom, ktorý vytvoril nezabudnuteľnú dvojicu so Ciaránom Hindsom, ktorú podporujú Judi Dench, Caitriona BalfeJamie Dornan. Branagh má v réžii silných „rivalov“ Campion, Hamaguchiho, či Spielberga a bolo by skôr prekvapením keby zvíťazil. No cenu si môže odniesť za originál scenár. Film je od štúdii Focus Features a keby sa udeľovali oscarovské medaile, tipovala by som ho na tretie miesto.

Na MFF Benátky sa predstavil aj ďalší z veľkých kandidátov oscarovskej sezóny a jeden z hollywoodskych blockbustrov, ktorý získal nomináciu v hlavnej kategórii a deviatich ďalších, epická sci-fi snímka Duna od režiséra Denisa Villeneuva. Snímka, ktorú o väčšiu kino-lásku obrala stratégia štúdii WB a ich plán na rok 2021 vypustiť filmy v deň premiéry aj na platformu HBO Max. A epos ako je Duna na veľké plátno jednoznačne patrí. Na Oscaroch bude Duna pravdepodobne kopírovať film Mad Max: Zbesilá jazda z roku 2016 a rovnako ako ten bude dominovať technicko-kreatívnym cenám – originál hudba (Hans Zimmer), kamera (Greig Fraser), výprava, zvuk, vizuálne efekty, možno strih. Film môže len prekvapiť v kategórii adaptovaný scenár a čo je najšokujúcejšie, Denis Villeneuve sa nedostal medzi päticu nominovaných režisérov, takže už toto trochu degraduje snímku v boji o najcennejšiu cenu. Duna sa tak pravdepodobne nestane najlepším filmom, ale môže získať najviac cien.

Po filme Belfast si od Akadémie vyslúžil sedem nominácii aj ďalší film a to remake muzikálu West Side Story v réžii Stevena Spielberga. Film uzrel svetlo sveta na MFF New York a odvtedy neprestal ohurovať či už divákov, či kritikov. Film, ktorý je adaptáciou divadelného muzikálu z roku 1957 a originál filmu z roku 1961, predstavuje modernú verziu klasiky Romeo a Júlia, sleduje známy príbeh zakázanej lásky a rivality medzi dvoma newyorskými gangami rôznych etník - Jets a Sharks. A ako to v muzikáloch býva (ehm, v tých lepších, prosím nepredstavujte si ostatnú filmovú verziu Cats...) a špeciálne pri tomto, ťahá ich veľkolepá hudba (Leonard Bernstein, Stephen Sondheim, John Williams ako hudobný poradca), precízna choreografia, výborná réžia a živá kamera. Samozrejme všetko doplnené skvelými hereckými výkonmi, ktoré v takto známom muzikáli musia byť naozaj na vysokej úrovni. A obsadenie, ktoré si Spielberg vybral je excelentné a navyše, tam kde treba, ho tvoria z veľkej časti herci a herečky s latinskými koreňmi, čo podčiarkuje politickú korektnosť a reprezentáciu menšín vo filme. 

Film je klasickým broadwayovským muzikálom prerobeným na veľké plátno, nadchne ako milovníkov divadelných dosiek, tak fanúšikov súčasných muzikálov. Nostalgiu filmu a časov minulých pripomína Rita Moreno, ktorá si úlohu Valentiny zopakovala z originál filmu. Napriek tomu, že Spielberg odviedol svoju klasickú poctivú robotu, posledné roky muzikály nezvyknú vyhrávať Oscara, čo dokazuje aj veľmi úspešný muzikál La La Land z roku 2017, ktorý si síce odniesol ceny v niekoľkých hlavných kategóriách, no nie tú za najlepší film (naposledy vyhral muzikál Chicago pred 20 rokmi). Originál film West Side Story patrí medzi najúspešnejšie muzikály, ktoré kedy ovládli Oscarov, získal 10 cien, vrátane tej za najlepší film. Každopádne, ak by vyhrala nová verzia muzikálu, bolo by to veľkým prekvapením. Avšak, film má silné želiezko v ohni úplne inde a to v kategórii herečka vo vedľajšej úloheAriana DeBose, ktorá z celého ansámblu výrazne vyčnieva a v doterajšej oscarovskej sezóne získala najviac pre film najviac cien. Cena za réžiu je tiež otázna, aj keď nie vylúčená. V kategórii výprava by film mohol zaskočiť Dunu a v kostýmoch má rivala film Cruella.

Do oscarovskej sezóny veľmi nenápadne vstúpil z MFF Cannes aj veľmi prekvapivý japonský kandidát, film Drive My Car od režiséra Ryusuke Hamaguchiho. Film si z festivalu odniesol cenu za réžiu a nie je div, že sa mu podarilo získať aj oscarovskú nomináciu v kategórii adaptovaný scenár, kde by mohol zaskočiť troch favoritov – Sila psa, CODATemná dcéra. Hamaguchiho komorná minimalistická dráma získala štyri oscarovské nominácie a to aj v kategórii réžia, či medzinárodný film. A počas oscarovskej sezóny je to práve posledná menovaná kategória, v ktorej film boduje a pravdepodobne získa aj Oscara. Film sa nesie v duchu jedinečného štýlu, ktorý pomalým tempom buduje ťaživú atmosféru a pripravuje vás na silnú emocionálnu jazdu, ktorá pramení z výborných výkonov hlavných predstaviteľov, ktorým Hamaguchi dopraje čas na rozvoj a zamýšľanie nad vlastnou existenciu a minulosťou. Výborná snímka, ktorá však nemá potrebný „populárny“ efekt juhokórejského filmu Parazit, ktorý Oscarom dominoval pred dvoma rokmi. Film prichádza dnes do našich kín, takže sa môžete presvedčiť o jeho kvalitách.

Ďalší kandidát na zisk Oscara pre najlepší film bol vybudovaný rovnako ako fráza z filmu: „..78-stranového plánu na úspech“. Reč je o biografickej snímke King Richard od režiséra Reinalda Marcusa Greena, ktorá bola svetu predstavená na MFF Telluride. Športová dráma, ktorá nám odhaľuje pozadie úspechu dvoch legendárnych športovkýň, tenistiek Venus a Sereny Williamsových, ktoré za prvotný úspech a kariéru vďačia svojmu otcovi a trénerovi Richardovi. Film odkrýva jeho komplikovanú osobnosť, muža a showmana, ktorý je nekompromisný, tvrdohlavý, egoistický, občas férový a svojim spôsobom aj milujúci. Aby zo svojich dcér urobil šampiónky, nestráni sa ísť až za svoje, ich, či ľudské hranice. A Venus a Serena rástli každým dňom a tréningom. Avšak, kto trochu sleduje šport a tenis, o tomto príbehu vie viac, ako ponúka samotný film, ktorý končí mierne pod hladinou a do väčšej hĺbky sa nepozrie. O sestrách sa veľa nedozvieme, o Richardovi len dobre namiešanú časť. A to je aj najväčšia sila filmu, ktorý bol urobený ako spomínaný crowd pleaser a tzv. „safe bet“ na zaujatie Akadémie, čo sa v konečnom dôsledku aj podarilo. Hlavnú úlohu si zahral Will Smith a je v nej výborný až do takej miery, že ho v určitých momentoch nenávidíte za jeho/Richardovo správanie. Mladé predstaviteľky Sereny a najmä Venus (Saniyya Sidney) čaká sľubná kariéra. Určitým „lepidlom“ medzi ťažkým svetom tenisu a ťažkým svetom bola postava matky, ktorú stvárnila Aunjanue Ellis, ktorá Willovi výborne sekundovala, v spoločných scénach si vedela ukradnúť svoj potrebný čas. Škoda len, že ho nemala o niečo viac. Oscarovskou sezónou sa víťazstvami prehŕňa práve Will, ktorý s najväčšou pravdepodobnosťou získa aj svojho prvého vytúženého Oscara. Film môže prekvapiť v kategórii strih, či originál pieseň, ktorú naspievala Beyoncé, ktorá bude na Oscaroch aj vystupovať. Avšak na víťazstvo v kategórii najlepší film je to trochu málo.

Púť posledných troch filmov a kandidátov na najlepší film sa začali nenápadne klasickými, prípadne limitovanými premiérami v New Yorku, či Los Angeles, bez väčšieho festivalového „humbuku“. Reč je o snímkach Ulička nočných môr od režiséra Guillerma del Tora, Licorice Pizza od Paula Thomasa Andersona a K Zemi hľaď! v réžii Adama McKaya.

Guillermovská Ulička nočných môr je zaujímavo vyskladaný krimi-thriller s nádychom filmu noir, ktorý je zároveň tzv. re-adaptáciou rovnomenného románu z 1947. Zameriava sa na pochybného zlodejíčka, ktorý sa vypracoval v miestnom cirkuse a stal sa z neho prvotriedne médium.... jedine že by nie. S predchádzajúcimi filmami od del Tora to nemá veľa spoločného, okrem štýlu a na môj vkus bol film vlažnejší ako by mal byť a chýbala mi tam jeho povestná fantasy zložka, vďaka ktorej je korunovaný ako majster fantasy hororu. Pokrivkávajúci príbeh, zachraňuje výborná vizuálna stránka spolu s kamerou, vďačná výprava, dobové kostýmy a hviezdne obsadenie, ktoré ale niekedy nemá s čím pracovať. Bradley Cooper hrá hlavnú postavu výborne, jeho chamtivosť nemá hraníc, no pre mňa sa film začal naplno odvíjať, keď sa na scéne objavila Cate Blanchett. Chémia medzi nimi pracovala dokonale. Výborná bola aj Toni Collette, či Willem Dafoe. Film môže zabojovať o cenu pre najlepšiu výpravu, či kostýmy, no stojí oproti filmom Duna, respektíve Cruella.

V kategórii najlepší film máme tri snímky, ktoré sú z originál produkcie streamovacích spoločností. Apple TV+ má film CODANetflix, ktorý má mimochodom najviac nominácii na Oscara (najviac z pomedzi štúdii) má dva filmy, Sila psa a politicko-satirický film K Zemi hľaď! v réžii Adama McKaya. Film o dvoch neznámych astronómoch, ktorí sa snažia varovať ľudstvo pred nebezpečnou kométou, ktorá smeruje priamo na Zem a má spôsobiť jej zničenie, ale nikto neberie vážne. Média celú správu ignorujú a radšej sa sústredia na bulvár, sociálne siete prekrúcajú, čo sa dá a Prezidentka US sa viac zaujíma o svoju novú kampaň. Film, ktorý reflektuje dnešnú spoločnosť, zároveň aj polarizuje tú filmovú. Originálny scenár je zlatým vajcom McKaya, hoci opakuje jeden vtip, ktorý po čase prestáva byť vtipný. Hodnota filmu spočíva v realite, ktorú sa rozhodneme sledovať a tvárime sa, že je všetko ok, sme nad vecou a nič také ako zničenie planéty neexistuje. No opak býva väčšinou pravda, a pokým film má výborné herecké obsadenie, trefné poznámky k stavu sveta a ľudstvu, je presiaknutý iróniou a satirou a o hrôzach podáva hlásenia v nadľahčenej forme, napriek všetkému ostáva zabudnutý len ako ten dôležitý film od McKaya. V oscarovskej sezóne si film odniesol cenu WGA za originál scenár, kde ale iní oscarovskí kandidáti na výhru v tejto kategórii neboli nominovaní (Belfast, Najhorší človek na zemi). Film by mohol prekvapiť v kategórii strih.

Film Licorice Pizza od režiséra Paula Thomasa Andersona prináša kvázi obyčajný romantický coming-of-age príbeh o dvoch mladých ľuďoch, ktorých zblíži náhodné stretnutie. Je plný humoru, emócii, či prvých skúseností a nostalgie, ktorú dotvára príbeh zasadený do 70. rokov v LA. Čo môže viacerých znervózňovať, je fakt, že dvojicu tvorí staršia žena, okolo 25 rokov a mladší muž, resp. 15-ročný, a aj keď vyspelý, ale stále teenager. Nezvyčajné spojenie, ktoré na plátnach nevidíme často, ktoré navyše podporuje nezameniteľná chémia medzi dvoma hlavnými predstaviteľmi – Alanou HaimCooperom Hoffmanom, ktorý, okrem toho, že je nádejným mladým hercom, je ja synom Philipa Seymoura Hoffmana. Film sa dá užiť, ak sa odosobníte od pocitu, že niečo je predsa len zle. Nie je zlý, ale ani výnimočne dobrý a Akademici mu udelili 3 nominácie. V priebehu oscarovskej sezóny bol favoritom najmä v kategórii originál scenár, v ktorej uspel na britských BAFTA. Na Oscaroch však budú proti filmy ako Belfast, či Najhorší človek na svete.

Predikcia na výhru Oscara: CODA (osobný favorit Sila psa)

Kategória Najlepšia réžia
Nominovaní sú: Kenneth Branagh (Belfast), Ryûsuke Hamaguchi (Drive My Car), Paul Thomas Anderson (Licorice Pizza), Jane Campion (Sila psa) a Steven Spielberg (West Side Story)

Predikcia na výhru Oscara a osobný favorit: Jane Campion (Sila psa)

Kategória Najlepší adaptovaný scenár
Nominovaní sú: Siân Heder (CODA), Eric Roth, Jon SpaihtsDenis Villeneuve (Duna), Maggie Gyllenhaal (Temná dcéra), Ryûsuke HamaguchiTakamasa Oe (Drive My Car) a Jane Campion (Sila psa)

Predikcia na výhru Oscara: Siân Heder (CODA) (osobný favorit: Maggie Gyllenhaal – Temná dcéra)

Kategória Najlepší originál scenár
Nominovaní sú: Kenneth Branagh (Belfast), Paul Thomas Anderon (Licorice Pizza), Adam McKaya, David Sirota (K Zemi hľaď!), Zach Baylin (King Richard) a Eskil Vogt, Joachim Trier (Najhorší človek na svete)

Predikcia na výhru Oscara: Kenneth Branagh (Belfast) (osobný favorit: Eskil Vogt, Joachim Trier – Najhorší človek na svete)

  Foto © 2021 Academy of Motion Picture Arts and Sciences/youtube/twitter

Súvisiace články