Shrek Tretí (Shrek the Third)

15.6.2007|Olivia|
Shrek Tretí (Shrek the Third)

Shrekov svokor, kráľ Harold nečakane ochorie a zo Shreka sa stáva potenciálny nástupca trónu. Ten sa však na úlohu uhladeného kráľa necíti a spolu so svojimi vernými spoločníkmi sa vydáva za mladým Artušom - druhým následníkom trónu Krajiny za Siedmimi Horami.

Autor príbehu, Andrew Adams zožal vo svete filmu veľkú slávu, ako autor Shreka, Batmana Forever, takisto za scenár a réžiu filmu Narnia - Lev, Šatník a Čarodejnica. Jeho najúspešnejším je doposiaľ Shrek 2, ktorého dejovú líniu napísal na podnet knihy Williama Steiga a podieľal sa na jeho režírovaní. Druhé pokračovanie príbehu o veľkom zelenom dobrákovi bolo nominované na Oskara za najlepší animovaný film roka, čo mu v žiadnom prípade nemožno odoprieť, lebo Shrek v tej dobe patril medzi vskutku výnimočné animáky, zdokonalené 3D technikou. A čo nám teda prináša tretí diel o teraz už ucelenej rodinke Zlobrov, o šialenom somárovi, Kocúrovi v čižmách, Pinokiovi, perníkovom panáčikovi, dračici, Snehulienke, Zlatovláske, Šípovej Ruženke, troch prasiatkach a vôbec o všetkých rozprávkových bytostiach na ktoré by ste mohli pomyslieť, vrátane dobrých, aj tých zlých?

Shrek Tretí (Shrek Third)

Fionin otec, Kráľ Harold, umiera a jeho nástupcom sa má stať manžel jeho najjasnejšej dcéry Fiony. Shrek sa ale nevie vtesnať do kráľovského rúcha, na kráľovskej hostine narobí obrovský neporiadok a všade za sebou necháva spúšť. Uvedomuje si, že mu chýba jeho domov - Bažina. Rozhodne sa teda nájsť Fioninho bratranca, teenagera Artuša, a presvedčiť ho aby si kráľovskú korunu nasadil on. Zatiaľ čo sa Shrek, Oslík a Kocúr v čižmách vydávajú na dobrodružnú expedíciu, Krasoň - samozvaný princ z predošlého dielu, sa rozhodne využiť situáciu a za pomoci záporných rozprávkových postáv napadne kráľovstvo a zmocní sa vlády. Fiona sa rozhodne zobrať veci do vlastných rúk a spolu so zvodným komandom princezien (Snehulienka, Popoluška, Ruženka ... ) sa vydá na odpor. Vyzerá to nanajvýš veselo a to treba ešte spomenúť draslíkov - rozkošných potomkov Oslíka a Dračice, a jedno prekvapenie, ktoré Fiona pred všetkými tají.

Ide o ďalšiu zo zábavných naháňačiek z pomyselného Hollywoodu, nazvaného Krajina za Siedmimi Horami (Far Far Away), v ktorej sa nachádza pár vtipných momentov pre dospelých a o trochu viac vtipných momentov pre deti. Ako všetky filmy zo série, aj tento reprezentuje dobro do špiku kosti, ale na druhej strane na rozdiel od predošlých, Shrek 3 spôsobí menej hlučnej veselosti. A samozrejme posúva tému o trochu ďalej, až na okraj rozprávkovej fantázie. Podotýkam na okraj, pretože dej má určité hranice a je ako keby poskladaný z malých fragmentov rôznych rozprávok. Hlavným odkazom Shreka prvého bolo: Nesúď niekoho podľa toho, ako vyzerá, Shrek trojka samozrejme obsahuje rovnakú tému, ale posúva ju o niečo ďalej a vraví - nesúď niekoho podľa toho, čo spravil, lebo má právo na to, aby sa zmenil.

Shrek Tretí (Shrek Third)

To všetko je síce pekné a pre deti nanajvýš poučné, ale film určite predošlým dielom nesiaha ani po päty. Sama si dobre pamätám, ako som sa šúľala na Shrekovi 1, keď prišiel do našich kín. A zdá sa mi, že ten bol ešte dostupný s anglickými titulkami, čo bolo pre tento typ filmu zďaleka lepšie. Nie nadarmo boli postavičky dabované hollywoodskymi umelcami a dabing tvorí tak minimálne 30% celkového dojmu s filmu. Nehovoriac o možnostiach jazyka vyjadriť vtip naozaj tak, ako bol myslený. Radosť môže pozdvihnúť najmä sprievodná hudba, ktorá je ku Shrekovi vždy kvalitná a samozrejme pekná grafika je neodmysliteľnou súčasťou. Celkovo ale Shrek môže urobiť dojem na deti tak od 09 do 15 rokov. My dospelí si radšej znovu pozrieme Shreka jednotku.

Scenár: Jeffrey Price, Peter S. Seaman, Jon Zack
Réžia:  Chris Miller, Raman Hui
Žáner: animovaná komédia
Hudba: Harry Gregson - Williams
Hrajú v slovenskom znení: Rastislav Sokol, Helena Krajčiová, Ľuo Kostelný, Ján Koleník, Dušan Szabó, Henrich Platek, Oľga Šalagová. Dušan Tarageľ, Juraj Predmerský, Ľuboš Bukový, Tomáš Horváth, Tomáš Maštalír, Peter Sklár, Peter Rúfus a iní
Hrajú v anglickom znení: Mike Myers, Eddie Murphy, Cameron Diaz, Antonio Banderas, Julie Andrews, John Cleese, Rupert Everett, Eric Idle, Justin Timberlake, Larry King

Zdroj:  MovieMania.sk Foto © Paramount Pictures