Transformers

8.8.2007|Tomáš Kolompár|
Transformers

Predstavte si mimozemské roboty, ktoré sa dokážu premieňať v autá, kamióny, stíhačky či helikoptéry. Neveríte? Mali by ste začať, do našich kín totiž prichádza jeden z najpopulárnejších komiksových hitov, ktorý si podmanil celý svet. Reč je o Transformeroch, ktorí sa po komikse, kreslených seriáloch, konečne dostávajú aj na strieborné plátna. Ako čerešničkou na torte pri tom pôsobí ešte neuveriteľnejšie producentsko- režisérske duo Michael Bay (Bad Boys 1,2, Armagedon) a Steven Spielberg (Jurský Park, E.T). Čo z tejto tvorivej super kombinácie môže vlastne vzniknúť? No predsa nadupaný film plný skáčucich veľkých robotov, neskutočné kvantá výbuchov, akcie, akcie a ešte raz akcie. Držte sa, vojna robotov sa práve začala.

Transformers patria k najúspešnejším hračkám v histórii. Roboti, ktorí sa dokážu pretransformovať do ľubovoľného dopravného prostriedku sú celosvetovo populárni, že sa z nich za pomerne krátky čas stal doslova kult. Všetko za začalo na začiatku 90.rokov, keď v USA začali vydávať rovnomerný komiks. Netrvalo dlho a z papiera sa roboti premiestnili na televízne obrazovky, kde dosiahli ešte väčších úspechov v podobe televízneho seriálu. Dlho sa preto čakalo na predstavenie na striebornom plátne, až kým sa do prác nepustili dvaja famózny tvorcovia filmovej tvorby. Reč je o Michaelovi Bayovi a Stevenovi Spielbergovi, ktorí na radosť fanúšikov oživili tento príbeh dvoch nezmieriteľných skupín robotov, ktorí si to tentokrát namierili na našu planétu Zem. Vlastne už od nepamäti zúri vo vesmíre vojna dvoch vyspelých mimozemských civilizácií, dobrých Autobots a zlých Decepticons. Dosiaľ sa nám síce vyhýbali, ale keď títo vyspelí mechanoidi objavia na Zemi zdroj energie, ovládnutie ktorého môže jednej alebo druhej strane priniesť konečné víťazstvo, premení sa naša planéta v bojové pole. Do ich bojov sa tak povediac nechcene dostáva aj mladý Sam, ktorého zatiaľ trápi iba škola, absencia slušne jazdiaceho auta a slečna menom Mikaela, ktorá dáva prednosť jeho spolužiakom. Jedného dňa sa v televízii objavia prvé správy o ničivých robotoch, z čoho začnú plynúť problémy. Je to totiž práve on, kto nevedomky ukrýva kľúč k životne dôležitému energetickému zdroju, ktorý môže túto vojnu nadobro ukončiť. Námet ako stvorený na seriál, komiks, či film, kde sa môže ľudská fantázia dokonale vyšantiť. Je to tak aj pri najnovšom filme Michaela Baya, ktorý opäť natočil jednu veľkú akciu plnú výbuchov, digitálnych efektov , ktoré doslova vyrážajú dych aj keď to tak zo začiatku vonkoncom nevyzerá. „Úvodný pokoj“ totiž spočíva v tom, že v prvých cca 20 minútach sa predstaví akýsi prológ, ktorý cez hlas hlavného Optima vysvetlí, ako to v takom svete obrých robotov vlastne chodí a prečo vlastne existuje medzi týmito kybernetickými druhmi veľká vojna. A v tom zasa prichádza strih a už sa divák ocitá na americkej základni, niekde v Katare, kde sa z ničoho nič rozpúta útok rozčúleného robota, ktorý zničí všetko živé, čo mu príde do cesty. V tom opäť strih a pre zmenu sa ocitneme v malom mestečku, kde Sam dostáva svoje auto. Čo dodať, typický Bay. Aj tentokrát je využitá každá minúta jeho filmu. Okrem prerozprávaného úvodu , má divák už len vnímať na zreteľ ten fakt, že sleduje dvojhodinovú akciu ako sa na Baya patrí. Ten chlap to skrátka s akčným žánrom vie, čo dokazuje v niektorých neskutočne dobre vyzerajúcich scénach. Keď si k tomu pridáme ešte veľkolepé triky chlapcov z ILM, dostaneme ešte lepšie scény, aké si divák môže priať. Bay okrem akcie zapája do svojho filmu aj geniálny cit pre vizuálne efekty. Jasným dôkazom je napríklad scéna predstavovania samotných Transformerov, či bitky počas pokojného života v uliciach.

Transformers (2007

Aby to však nebolo len o boji, režisér dáva priestor aj ľudskej spoločnosti, ktorú rovnovažne dopĺňa so vzťahom s robotmi. Aj keď sú Transformers akčným filmom ako sa patrí, žiadny film nemôže byť bez chybičiek. V tomto prípade teda platí, že aj majster tesár sa raz utne a neobišlo to ani Baya. Popri tých mohutných scénach plných výbuchov, akcie či digitálnych efektov sa niekedy zabúda na logiku. Za najväčší príklad nesúrodosti stojí napríklad fakt, že sa jeden vojak rozhodne zničiť jedným malým samopalom robotov, ktorý na povel zničia pancierové auto alebo niektoré maximálne zbytočné dialógy, ktoré len kazia dojem z kvalitne natočeného filmu. Je to však popri toľkej akcii a náboja len malý fakt, ktorý náruživého diváka ani nezabolí. Popri týchto všetkých roboto-digitalných aspektoch sa nedá zabudnúť ani na predstaviteľom v ľudskej podobe. Začínajúci herecký objav Spielberga Shia LaBeouf spolu s krásnou Megan Fox tvoria dobre sa dopĺňajúci sa pár, na ktorý sa rozhodne dá pozerať a v žiadnom prípade nepôsobí nejako umelo. Čo viac dodať, Transformers skrátka splnili to, čo sa od podobného letného blokbastera očakáva. Už teraz sa totiž podpísala na ďalšie minimálne ďalšie dva diely, čo pod vedením Michaela Baya a spol. nemôže skončiť zle. Nechajme sa preto prekvapiť.

Transformers (2007

Aj keď filmu k úplnej dokonalosti chýbajú niektoré aspekty( spomínaná hlúposť niektorých vojakov, či absencia konštruktívnejších dialógov), trojkombinácia námetu Transformers + počítačové efekty + Bay = skvelá akcia, zábava a film. Asi takto jednoducho by sa dalo vyhodnotiť najnovšie dielo Baya, ktoré sa od začiatku rúti strmhlav dolu kopcom a vytvára tak nezabudnuteľný vizuálno-akčný zážitok, ktorý by ste si nemali nechať újsť, aj keď o Transformeroch možno počujete po prvýkrát...

Zdroj:  MovieMania.sk Foto © DreamWorks Distribution LLC