Posledná légia (The Last Legion)

3.10.2007|Radovan Torda|
Posledná légia (The Last Legion)

Historická adventúra Douga Leflera, Posledná légia, rozpráva príbeh z čias rozpadu Rímskej ríše čiastočne inšpirovaný skutočnými udalosťami, ktoré vo svojom bestselleri zachytil Valerio Massimo Manfredi. Štáb sa počas 14 týždňového natáčania presunul zo slnečného Tuniska až pod Spišský hrad, ktorý spolu s nezastavaným okolím poslúžil ako výjav starovekej Británie, kde našiel útočisko posledný rímsky cisár Romulus Augustus. Škoda, že dobre obsadený film, neprináša nič viac ako nudnú a unavenú rozprávku, ktorá sa neprávom tvári ako historický veľkofilm.

Rozpočet bol síce na hollywoodske pomery trochu skromnejší – 63 miliónov dolárov, ale výsledok vyzerá omnoho lacnejšie a navyše nevyužíva potenciál hereckého asámblu, ktorého prítomnosť na podobnom projekte je pre mňa záhadou. Ale poďme si priblížiť o čo vlastne ide.

Posledná légia (The Last Legion, 2007)

Keltský druid Ambrosinus (Ben Kingsley) pozná legendu o meči Júliasa Cézara, ktorý bol ukrytý pred jeho neprajníkmi na tajné miesto. Legenda hovorí, že meč je určený pre veľkého vladára. Film začína krátko pred korunovaním Romulusa (v tom období malého chlapca) v roku 460. Nie náhodou sa stáva Ambrósius Romulusovým učiteľom a mentorom. Občas pôsobí ako čarodejník, ale jeho čary sú len zmesou tajomna a trikov. Otec budúceho rímskeho kráľa Orestes formálne riadi Rím, ale sám nie je cisárom (podľa historikov bol hlavným generálom rímskych légii). V deň korunovácie vodca barbarských Gótov - Odoacer požaduje 1/3 vtedajšieho Talianska. Ale Orestes, ktorý chce odovzdať rozpadávajúcu sa ríšu do rúk svojho syna výrazne odmietne, čím podpíše rozsudok smrti nad svojou rodinou i krajinou. Noc po Romulusovej korunovácii napadnú Rím gótske vojská. Väčšina mužov rímskeho generála Auréliusa (Colin Firth) , ktorí bránili svojho vladára zomiera, Romulusvi rodičia sú zavraždení a mladý cisár spolu s Ambrosinusom sa stáva väzňom v pevnosti na ostrve Capri. Tu Romulus objaví dlho hľadaný meč svojich predkov. Aurelius a jeho družina oslobodia cisára  a po následnej zrade rímskeho senátora Nestora (John Hannah) smerujú do azylovej Británie, kde musia čeliť nielen svojim gótskym prenasledovateľom, ale tiež miestnemu krutovládcovi, aby nakoniec položili základ väčšej legendy, než je tá ich.

Nuž, tento film sa legendárnym určite nestane. A je to škoda, pretože Slovensko a hlavne jeho prekrásne historické a prírodné zákutia, by opäť dostali šancu prezentovať sa pred svetom. Nielen ako lacná filmárska destinácia, ale hlavne krajina s ideálnym terénom pre podobné projekty. Koniec koncov, pochmúrna slovenská jeseň a slnečné tuniské pláže sú jediným pozitívom Poslednej légie.

Posledná légia (The Last Legion, 2007)

Film ako celok nefunguje. Nech už sa Ben Kingsley snaží ako chce, jeho rozprávania a ponaučenia pôsobia rovnako umelo ako parochne väčšiny z hlavných postáv. Colin Firth bojuje proti panovačným Gótom i anglickému tyranovi ako o život, ale jeho snaženie je podkopávané nulovou veliteľskou autoritou, ktorá sa vytráca v prílišnej lojálnosti a oddanosti mladému cisárovi. Ostatní členovia légie sú ešte udupanejší (vynímajúc krásnu Aishwaryu Rai ako indickú bojovníčku Miru) a nejde mi do hlavy ako v konečnom boji dokážu obstáť tak dlho. Apropo finálny boj – je to najhoršie, čo sme v posledných rokoch, plných historických hrdinov, mohli na plátnach vidieť. Ešteže netrvá príliš dlho a hneď po ňom príde veľavravný koniec, ktorý predvídate už na začiatku, a potom už nasledujú vytúžené titulky.

Radím, zďaleka sa vyhnúť tomuto nepodarku. Radšej navštívte Spišský hrad. Garantujem, že tu sa vám dostane väčšieho dobrodružstva ako pri sledovaní Poslednej légie.

Zdroj:  MovieMania.sk Foto © Weinstein Company