Izba 1408 (1408)

1.11.2007|Radovan Torda|
Izba 1408 (1408)

John Cusack asi netušil aká frustrujúca bude práca na novom filme švédskeho režiséra Mikaela Håfströma (Vykoľajení) podľa poviedky nekorunovaného kráľa hororu Stephena Kinga. Prevažnú väčšinu natáčania strávil medzi štyrmi stenami kulís hotelovej izby, kde jeho postava postupne stráca kontakt s realitou a prežíva svoje najstrašnejšie obavy. Prekliata miestnosť, Kingov krátky príbeh i 25 miliónový projekt štúdia Dimension Films majú rovnaký názov – 1408.

Spisovateľ Mike Enslin (Cusack) naháňa duchov po celej Amerike a jeho knihy o nadprirodzenom svete sú celkom slušným živobytím. Vyvracanie strašidelných teórií ho baví a odvádza myseľ od smutnej minulosti, kde ho zákerná choroba pripravila o dcéru. Jedného dňa, pri preberaní pošty objaví pohľadnicu luxusného newyorského hotela s krátkym textom: „Nechoď do izby 1408!“ Po pár minútach pátrania sa dozvie, že onen apartmán má temnú minulosť a žiaden hosť neopustil jeho útroby živý. S vidinou nového príbehu, pomocou právnických kľučiek donúti vedenie hotela k povoleniu na prenocovanie v 1408 – čke. Nedbá na varovania hotelového manažéra Olina (Samuel L. Jackson) a odomkne dvere číslo 1408, aby na vlastnej koži zistil, že s touto izbou naozaj nie je niečo v kostolnom poriadku.

Izba 1408 (1408, 2007)

Mysteriózny thriller (horor by bolo podľa môjho názoru pre tento film príliš drsné označenie) má naozaj slušnú základňu. Okrem spomínaného Cusacka, Jacskona či s hororovým žánrom zžitého Håfströma (Duch jazera - 2004) sa pod scenár podpísala v Hollywoode dobré známa dvojica  Scott Alexander a Larry Karaszewski, ktorí majú na konte skripty k takým projektom ako napríklad Ed Wood, Ľudia verzus Larry Flynt alebo Muž na mesiaci. Výrazným plusom ostáva tiež Kingova predloha, nakoľko novely a poviedky tohto spisovateľa sa už neraz premenili na zaujímavé filmové adaptácie (Carrie, Vykúpenie z väznice Shawshank, Zelená míľa, Shining...). Avšak i pri takomto zložení film nijak zvlášť nevyčnieva z „duchárskej“ filmografie posledných rokov a nebyť skvelého Cusacka v titulnej roli, pravdepodobne, by preplával kinami bez výraznejších diskusií.

Ale všestranný herec reagoval kladne na ponuku zahrať si v novej Kingovke a do izolovanej postavy vložil neodškriepiteľnú aroganciu, strach a bolesť, ktoré sa postupom času vynárajú z Enslinovej tragickej minulosti. Film má niekoľko fáz. Dominantou prvej tretiny je vzájomná interakcia dvoch silných charakterov (Enslin vs. Olin) s rozdielnym názorom na údajnú kliatbu, ktorá postihla apartmán na 14. poschodí. Potom nasleduje Cusackov herecký koncert priamo na „mieste činu“ a nakoniec nás čaká adekvátne objasnenie desivých udalostí za dverami 1408 – čky (apropo – koniec, záver musel byť natočený nanovo, pretože testovacie publikum označilo pôvodné finále za príliš deprimujúce). Každá z troch častí plynie bez akýchkoľvek negatívnych brzdení, ale zároveň neprináša nič nové.

Izba 1408 (1408, 2007)

Nebudem a nechcem konkretizovať situácie, ktoré nastanú po ubytovaní Enslina v „hniezde zla“. Poviem len, že každý z nás by si v tejto izbe (ne)prežil vlastný strach a horor. To, čo zažije Mike Enslin si zaslúži silné tri hviezdičky.

Zdroj:  MovieMania.sk Foto © Dimension Films