Hostel (Hostel)

23.2.2006|S. P. Porubsky|
Hostel (Hostel)

Dlhoočakávaný film Eliho Rotha je už tu! Film, o ktorom sa toľko hovorilo a písalo, má dnes premiéru aj na Slovensku. Film tak ospevovaný americkým publikom a tak zatracovaný európskym. No aj zlá reklama je reklama a množstvo ľudí pôjde na tento film len aby videli, čo to tí Američania o nás nakrútili. Bude mať táto snímka u nás úspech ako pri januárovej premiére v USA?

Film Hostel sa dá rozdeliť na dve časti. V prvej časti sa prakticky nič nedeje. Dvaja Američania (Josh a Paxton) a Islanďan (Oli) križujú Európu s jediným cieľom. Užiť si s európskymi dievčatami. Dostávajú sa až do Amsterdamu, kde využívajú všetky „vymoženosti“ Holandska. Raz v noci skončia v hoteli, kde stretávajú ďalších mladých ľudí s rovnakým cieľom. Jeden z nich im prezradí, že najlepšie, najkrajšie a najpovoľnejšie dievčatá sú Bratislave. Na druhý deň už všetci traja sedia vo vlaku a tešia sa ako si idú užiť tri super dni plné sexu a alkoholu. Vo vlaku si k nim prisadne zvláštny Holanďan, ktorý im taktiež odporúča Bratislavu a konkrétne jeden hostel v blízkosti mesta. Ešte sa s ním chvíľu rozprávajú, kým nechytí Josha za nohu. Potom zuteká preč z kupé, a už ho viac nevidia. V starej Lade - taxíku - sa dostanú do spomínaného hostelu, kde na nich čaká milé prekvapenie. Izby sú natoľko obsadené, že ich musia dať do izby, kde už bývajú dve slečny, Natália a Svetlana. Tie ich pozvú do sauny a neskôr na diskotéku. Všetci traja sú v siedmom nebi. Veď sú na izbe spolu s dvoma krásnymi slečnami…
Josha, keď sa ide prevetrať von, napadne tlupa rómskych detí a chcú dolár. V tom sa objaví Holanďan z vlaku a Josha od nich zachráni. Ďalej si užívajú diskotéku, vrátia sa do hostelu, kde však nenájdu Oliho. Personál im tvrdí, že sa odhlásil. Na druhý deň Japonke, bývajúcej taktiež v hosteli, príde obrazová správa jej sestry a Oliho s textom: „sayonara“. Neskôr Paxtonovi príde druhá MMS, na ktorej je hlava Oliho a text: „Idem domov“. Josh sa o Oliho strachuje, no Paxton si chce ešte užiť. Veď zajtra už chcú ísť do Barcelony. Josh sa nechá presvedčiť a večer idú opäť na diskotéku s Natáliou a Svetlanou.
Až teraz sa dej filmu stáva zaujímavejším a hororovejším. Na diskotéke sa Josh tak opije, že musí ísť na izbu. Hotelová recepčná ho uloží do postele, kde sa však náhle objaví jedna záhadná postava. Na druhé ráno sa Paxton preberie v bare, vráti sa do hostelu a pýta sa kam šiel Josh. Všetci však odpovedajú stále rovnako. Josh sa odhlásil. V tom čase je z Josha obeť mučenia v nejakej tmavej miestnosti. Tým mučiteľom je už spomínaný Holanďan.
Paxton si zoberie ďalšiu izbu, no keď vchádza do izby, sú tam iné dve dievčatá, ktoré mu povedia ten istý uvítací príhovor a pozvánku do sauny, ako tie predtým. Paxtonovi sa v hlave vyjasňuje a vie, kde hľadať odpoveď - u Svetlany a Natálie. Po rozhovore s nimi ho Natália vedie na miesto, kde sú jeho priatelia. Na Lade prídu pred rozbitú starú budovu spaľovne. Natália ho vedie do podzemia. V jednej z miestností je stolička s putami, naokolo všade krv a na stole nástroje ako vŕtačka, píla, skalpel, nožnice a iné. V druhej miestnosti nájde Josha rozrezaného na kusy a Holanďana, ako s ním ešte čosi robí. Vynadá Natálii, ale v tej chvíli sa ho už ujímajú dvaja muži, odvedú ho do podobnej miestnosti, kde ho pripútajú na stoličku a zatvoria. Po tom čo ho násilím prinútia hovoriť, oznámia inému, že je to Američan. On celý natešený zavrie dvere a začína ho mučiť. Po slzách a zvratkoch, Paxton zistí, že mučiteľom je Nemec. Začína sa mu vyhrážať plynulou nemčinou, že ho bude strašiť po celý jeho život. Nemca to rozzúri, vybehne preč a po chvíli sa vráti s motorovou pílou. Zahráva sa so svojou obeťou, až kým sa nepošmykne na Paxtonových zvratkoch a píla mu neodreže nohy. Paxton sa vyslobodí a Nemca zastrelí. Paxton ešte blúdi po spaľovni, dostane sa do výťahu na vozíku s ľudskými pozostatkami. V jednej miestnosti vidí, ako hrbáč spaľuje jeho kamarátov a tak zabije aj jeho. Neskôr objaví miestnosť, kde sa stretáva vyššia spoločnosť a nájde si oblek. Zrazu sa tam objaví aj iný Američan, ktorý sa tam však nedostal spôsobom, ako on. On tam prišiel a zaplatil spoločnosti „Elite Hunters“, aby mohol mučiť ľudí.
Keď je von počuje ako niekto kričí. Vráti sa dole a nájde tam svoju japonskú kamarátku – Kanu – z hostelu, ktorú mučí práve jeho nový americký „kamarát“. Zastrelí aj jeho, no Kana má spálenú polovicu tváre a oko jej len tak visí. Paxton jej ho odstrihne a obaja utekajú v starej Volge na vlakovú stanicu prenasledovaní mafiánmi. Cestou zrazia „priateľky“ z hostelu a opäť stretajú rómsky gang. Keďže majú zhodou okolností v aute tašku plnú žuvačiek majú cestu voľnú. No mafiáni, čo idú za nimi už nie. Oboch ich deti zabijú a auto im kompletne rozbijú. A to všetko pre žuvačky.
Za mestom na Paxtona a Kanu čaká prekvapenie. Policajti zastavili dopravu a kontrolujú autá. Preto utekajú do lesa až sa nakoniec dostanú na stanicu. Zrazu sa Kana uvidí v odraze bez svojho oka a rozhodne sa spáchať samovraždu skokom pod vlak. Tak Paxton cestuje sám do Viedne, kde má prestup. Vo vlaku vidí Holanďana, ktorý ich nalákal na zabitie v záujme svojho biznisu. Sleduje ho až na toaletu, kde ho skalpelom zabije. Príbeh končí tým, že Paxton sedí sám vo vlaku, smutný a zároveň šťastný, že prežil.

To by bol príbeh hororu Hostel. No ako je to s nami vo filme v skutočnosti? Nič moc. Hlavne keď si Eli Roth vybral ako miesto natáčanie Česko a nakrúcal o Slovensku. Hoci je Amsterdam v úvode filmu zobrazený ako mekka nenásytných ľudí bažiacich po sexe a feťákov, hlavné mesto Slovenska je na tom ešte horšie. Keď trojica vystúpila na stanici akože v Bratislave boli užasnutý. Ale nie tým, ako je to v skutočnosti, ale tým, že aký zaostalý kraj to je. Mimochodom, v skutočnosti vystúpili na stanici Pořicany, neďaleko Prahy. Neskôr nasledoval kamerový prelet ponad „Bratislavu“, čo bola vlastne nejaká dedina, kameňmi vydláždenými cestami, babkami so šatkami a ponad to všetko sa vystieral kaštieľ s opadávajúcimi kameňmi. Naozaj krása. Vozový park v „Bratislave“ bol tiež na vysokej úrovni. Lady, Volgy, Tatry, Škodovky z pred asi 35 rokov hovorili za svoje. Okrem iného vo filme vystupovala aj tlupa rómskych detí, ktoré dokázali zabiť kvôli doláru, alebo žuvačke. Neviem pochopiť prečo si vo „vysnívanej“ Amerike myslia, že žijeme ako za komunizmu. Ale dobre...
Vrátim sa k filmu. Idea celého filmu spočíva v tom, že všetci ľudia, ktorých tu turisti stretnú, dokonca aj polícia, sú v ruskej mafii. Lákajú neznalcov okolia, aby ich mohli predať boháčom, ktorí sa chcú vybúriť buď na Američanovi, Rusovi, alebo hocikom, voči komu majú šovinistické, alebo úchylné sklony.
Z rozhovoru s Eli Rothom jasne vyplýva, že Hostel mal byť čistokrvným hororom. Nepáči sa mi však pridlhý úvod, podobajúci sa filmu Eurotrip, no bez humorných scén. Až po 40 minútach sa niečo začína diať. No aj tak od „čistokrvného hororu“ by som čakal viac hororových scén a efektov. Aj keď niektoré stáli za to, boli robené v strašnom svetle, kde si divák len môže domyslieť čo sa deje. Okrem toho úvodná hororová pasáž, kde Holanďan mučil Josha bola s „vynikajúcim“ scenárom. Ak budete film sledovať skúste počúvať čo Josh kričí. Scenár mimochodom tiež písal Eli Roth. Ten nie je na vysokej úrovni. No keby charaktery postáv boli viac prepracované potom by možno aj dialógy boli lepšie. Už sa to ale ovplyvniť nedá, tak si môžeme len „vychutnávať“ scenár Eliho Rotha.
Hudba je taktiež podpriemerná. Už aj u nás je známe, že Roth použil do filmu slovenské a české skladby z pred 15 rokov bez súhlasu autorov. Vyzerá to tak, že tvorcovia hudobných zložiek k filmu sa tým asi veľmi nezapotili. Okrem toho v niektorých scénach je hudba na nevydržanie a viac počuť ju, ako dialógy postáv.
K hereckým výkonom nemôžem tiež písať chvály. Herci boli priemerný. Ako som už spomenul, ich charakterové vlastnosti neboli v podstate žiadne. Výletníci chceli len sexovať a mučitelia zabíjať. No páčili sa mi tie malé deti čo pýtali buď žuvačku, alebo dolár. Ten ich šéf bol veľmi presvedčivý. A tiež Ján Vlasák úlohu holandského obchodníka zahral celkom dobre a presvedčivo.
Koniec koncov film Hostel nie je zďaleka na takej úrovni ako bol ospevovaný na rôznych amerických stránkach už pred januárovou premiérou. U nás bol Hostel hlavnou témou niekoľko dní potom, len preto, že Bratislava a teda Slovensko hrá akoby hlavnú úlohu. A najmä preto, že Slovensko Eli Roth vykreslil ako zaostalý, neprávny štát, v ktorom si mafia robí čo chce. Mne sa osobne film Hostel nepáčil. Ani nie preto, že Slovensko bolo zobrazené ako bolo (Rusko, Rumunsko, Afrika atď sú vo filmoch zobrazované ešte horšie), ale horor by mal byť na inej úrovni. Zobrazenia Slovenska v tomto prípade mi pripadalo skôr smiešne. Keby aspoň názvy boli po slovensky… Hostel je podľa mňa jedným z najslabších hororov tohto a aj minulého roku. No každý divák si o filme môže spraviť svoj názor. Veď každému sa páči niečo iné.

Úryvok z rozhovoru s Eli Rothom pri predstavovaní filmu:

Ako by ste vlastne charakterizovali Hostel?
Nie je to hororová komédia ako by som hodnotil cabin Fever. Chcel som, aby to bol skutočný a čistokrvný horor – taký, ktorý veselo začína, ale stáva sa temnejším a temnejším a neskôr sa už nepozerá späť, aby na diváka vyzývavo zamrkal.

Ako vznikol námet na horor Hostel?
Pred pár rokmi sme sa bavili o tom, čo najodpornejšie sa dá nájsť na internete. Niečo, čo je ešte hnusnejšie ako klasická zoofília, úrazy pri skateboardingu alebo tie dve klasické Japonky, ktoré si vo vani navzájom zvracajú do úst. Potom mi môj kamarát spomenul, že našiel niečo tak hnusné, že sa mu o tom ani nechce hovoriť - internetovú stránku, na ktorej thajskí obchodníci ponúkajú zažiť pravý pocit pri vražde človeka. Za 10 tisíc dolárov.

Ako ste sa dostali k Slovensku ako miestu, kam dej umiestnite?
Predstavoval som si, že by sa film nakrúcal na Slovensku – v zemi, ktorá leží dostatočne blízko pri obvyklých destináciách zámorských turistov (Paríža, Amsterdamu a Berlína, či Viedne), ale zároveň mimo väčšiny turistických ciest. Keď som do tohto prostredia vmontoval dvoch nevinných amerických turistov, ktorí sa ocitnú vo svete organizovaného mučenia a vraždenia, vedel som, že mám príbeh.

Nakrúcali ste však namiesto Slovenska v Česku.
V Česku je to s nakrúcaním jednoduchšie. Majú tam hotové a veľmi skúsené štáby. To bol hlavný dôvod. A pomohlo mi to aj pritom, že som chcel, aby v mojom filme hrali Európania.

---

A z oficiálnej správy agentúry Reuters:
"Chcel by som sa Slovákom ospravedlniť, že som z nich urobil maniakov," uviedol Roth pre agentúru Reuters. "No keď ho pozeráte pozorne, všimnete si, že zločiny tu páchajú Američania, Nemci, Japonci a Holanďania," dodal.

Hostel (Hostel)
(USA & ČR, 2005, 95min.)
Réžia: Eli Roth
Scenár: Eli Roth
Kamera: Milan Chadima
Hrajú: Jay Hernandez (Paxton), Derek Richardson (Josh), Eythor Gudjonsson (Oli), Barbara Nedeljakova (Natalya), Jan Vlasák (Holandský obchodník), Jana Kaderabkova (Svetlana), Jennifer Lim (Kana), Ľubomír Bukový (Alex), Jana Havlíčkova (Vala)