Star Trek: Do temnoty (Star Trek Into Darkness)

7.6.2013|Pavel Chodúr|

Toto desaťročie sa bude niesť vo veľkom návrate sci-fi filmov. Všetky tie príbehy, ktoré som ako malý chlapec miloval sa teraz vracajú na filmové plátna v epickejšou a modernejšom háve. A nehovorím teraz o reštarte Star Wars, alebo o tom, že prídu nejaký tí Guardians of Galaxy a Avangers 2. Hovorím o všetkých filmoch, ktoré úspech týchto snímkov prinúti priživiť sa na vesmírnych dobrodružstvách. Aj keď je táto moja prognóza nepodložená a je to skôr také táranie do vetra, mám taký pocit, že je to prognóza celkom reálna. Ale teraz to podstatné. Druhé pokračovanie Star Treku. J.J. Abrams je režisér s veľmi sofistikovaným štýlom, ktorý nám v nejednom svojom filme a seriály dokázal ako sci-fi obľubuje. Rovnako je veľký zástanca dobre napísaných charakterov, má cit pre výber hercov a dokáže výborne zvládnuť akciu - či už je tá akcia vo vesmíre, alebo na Zemi.

Scénaristi Orci a Kurztman spolupracovali s Abramsov na mnohých projektoch, mimo iné aj na veľmi úspešnom mysterióznom seriály Fringe u nás preloženom ako Hranica Nemožného a zabrúsili aj do 3 Mission Impossible.

Star Trek dva nás okamžite - rovnako ako prvý diel vtiahne do deja. Jediný rozdiel je, že všetky postavy sú už zohrané, s ich charaktermi sme už oboznámený a tým pádom nám film umožňuje ísť u hlavnej dvojice(Spock - Kirk) viacej do hĺbky a rozvinúť ich priateľstvo - čo má za následok jednu z najemotívnejších scén filmu. A zároveň je to prístup rôznych členov k tejto dvojici. Tieto vzťahy sú často krát založené na vtipe a odľahčujú celý príbeh. Dostávajú ho do takej povestnej buddy roviny, kde každý každého pozná a nebojí sa mu do očí povedať, čo si o ňom myslí.

Star Trek: Do temnoty

Ja som osobne zástancom toho, že k prvotriednemu hrdinovi treba dať prvotriedneho záporáka. Inak by ten stret dobra zo zlom nefungoval. Hrdina musí o niečo prísť, musí sa za niečo obetovať a to sa skrátka nedá ak je to rukami a hláškami mávajúci gangster bez chrbtovej kosti. Tam kde Eric Bana v úlohe Nera sklamal na celej čiare, si to Benedict "Sherlock" Cumberbatch vynahrádza na celej čiare. Jeho Khan je sofistikovaný, takmer neporaziteľný a amorálny protivník. Jeho vzťah je skvelo v príbehu rozvitý, má niekoľko skvelých zvratov a rovnako ako si Khan hrá svoju hru s celou posádkou Enterprisse, tak si hrá aj svoju hru s divákom. V určitom zmysle mu to jeho konanie nemôžeme zazlievať. To čo hovorí je logické akoby povedal Spock, a predsa mu nemôžeme držať palce, pretože sa nedrží toho správneho ideálu ako hlavný hrdinovia. Ďalej je super, že Simon Pegg ako Scott dostal v tomto diely podstatne väčší priestor ako v prvej časti. Náramne si to užíva a rovnako ako vtipom obohacoval M:I:4, tak obohacuje aj Star Trek 2.

Film funguje na osvedčenom princípe - deje sa strašne veľa vecí, ale vždy pred obrovskou katastrofou sa objaví niečo čo dá hrdinom nejaký čas, aby znova mohli čeliť smrteľnej situácií. Nemenný prístup z prvého dielu sa tak nemenný, ale funguje rovnako. Je zábavný, hlavne preto lebo postavy čo zachraňujú na to majú svoje dôvody a sú častokrát vysvetlené ešte pred danou akciou a záchranou. Tým pádom nepôsobia silene, alebo ako scenáristická výpomoc, ale ako úmysel, ktorým režisér a scenáristi budujú napätie a zábavu. A funguje im to.

Star Trek: Do temnoty

V konečnom dôsledku sa filmu nedá veľmi čo vytknúť. Hovorí sa že existujú len fanúšikovia Star Wars a fanúšikovia Star Treku. Ja som vďaka Abramsovi fanúšikom jedného aj druhého. Jeho poňatie vesmíru ma dokáže nadchnúť a zabaviť a núti ma to siahnuť po pôvodných častiach.

Plus do toho zarátame Giacchiniho hudbu, ktorá krásne strieda v sebe pompéznosť akcie a zároveň emotívnosť, dostaneme ďalší prvotriedny Hollywoodsku blookbuster vybočujúci s radu hlúpostí a účelového primitivizmu a zároveň sa film stáva pomyselnou prvou lastovičkou pre nadchádzajúce 10ročie na poli Sci-fi žánru.