Do kín prichádza osem nových filmov, päť slovensko-českých a budú aj Zlatokopky, či Blíženec

10.10.2019|Ivet Kollárová|

Druhý októbrový týždeň bude špeciálny hneď z niekoľkých dôvodov. V kinách privítame osem nových snímok, z toho bude až päť slovenských, resp. slovensko-českých a dokumentárnych. To nás privádza k ďalšej špeciálnej udalosti, ktorou je 20. ročník Medzinárodného festivalu dokumentárnych filmov Jeden svet, ktorý odštartoval včera snímkou Ukradnutý štát. K tomu si pridáme dve snímky americkej produkcie, dvakrát Willa Smitha a raz Jennifer Lopez a zakončíme klubovou, poľskou snímkou a o zábavu máme postarané.

Režisérka Lorene Scafaria natočila krimi dramédiu podľa skutočných udalostí, Zlatokopky (Hustlers). Film je inšpirovaný článkom, ktorý vyšiel v New York Magazine pod názvom „ZLATOKOPKY ZABODOVALI“. Okamžite zaujal pozornosť čitateľov nesmierne šťavnatým príbehom o partičke šikovných striptérok, ktoré sa rozhodli rozbehnúť výnosný obchod s bohatými klientami z Wall Street. Celé to vymyslí a naplánuje exotická tanečnica Ramona a čerstvá posila klubu Destiny, ktorá sa práve zdokonaľuje v umení tancovať pri tyči. Okrem toho sa od svojich skúsenejších kolegýň učí, ako sa popri tanci dostať hlboko do vreciek bohatých zákazníkov. V hlavných úlohách Constance Wu, Jennifer Lopez, Julia Stiles, Keke Palmer, Lili Reinhart, Cardi B, Lizzo, Mercedes Ruehl, Steven Boyer, Rhys Coiro, Jon Glaser, Ken Holmes, Doris McCarthy, Usher Raymond, či Frank Whaley. 

Od vizionárskeho režiséra Ang Leeho prichádza do kín opäť technologická lahôdka v podobe originálneho akčného, sci-fi thrilleru Blíženec (Gemini Man). Will Smith sa predstaví v hlavnej úlohe Henryho Brogana, elitného nájomného zabijaka, prenasledovaného tajomným mladým vrahom, ktorý dokáže predpovedať jeho každý ťah. Henry Brogan je elitný nájomný zabijak, absolútny profesionál, ktorý bez pochybností vždy stopercentne odvedie zadanú prácu. Pri poslednej zákazke sa však k nemu dostali informácie, ktoré nemal vedieť, preto sa ho jeho zamestnávateľ s ťažkým srdcom rozhodne nechať zlikvidovať. Koho však poslať na zabijaka, ktorý je v tejto brandži najlepší zo všetkých? Ideálny by bol Henryho dvojník, o niečo mladší, odolnejší a odhodlanejší. V spoločnosti Gemini, vedenej technokratom Clayem Verisem už roky prebieha tajný projekt, ktorý práve túto možnosť ponúka. Henry sa prvýkrát bojí o svoj život. V pätách má rovnocenného protivníka, ktorý predpovedá jeho každý krok a každý úder vracia silnejším protiúderom. V sprievode tajnej agentky Danny zbesilo uteká z krajiny do krajiny, než zistí, že pokiaľ má mať aspoň nejakú šancu na prežitie, musí sa svojmu prenasledovateľovi postaviť tvárou v tvár. V ponurých kulisách budapeštianskych katakomb sa mu ho konečne podarí zahnať do kúta, ale keď sa mu pozrie do očí, má zrazu oveľa viac otázok ako odpovedí. Proti nemu stojí jeho o tridsať rokov mladšie Ja. A stále ho chce zabiť.

„Pozerať sa na Willa, ako pozoruje seba, len o tridsať rokov mladšieho, to je neuveriteľný zážitok,“ hovorí producent filmu Jerry Bruckheimer. Napriek tomu je Henry Junior kompletne digitálna postava, jej emócie a výrazy v tvári „vydrel“ Will Smith. „Keď som to prvýkrát videl, dosť ma to vystrašilo. Bol som to ja, bez všetkých nedostatkov, ktoré prišli s rokmi. Toto totálne zmení spôsob, akými sa točia filmy,“ rozplýva sa Will Smith. Blíženec bude navyše vo vybraných kinách k dispozícii tiež vo formáte HFR, ktorý sľubuje výnimočný vizuálny zážitok. Okrem Smitha si vo filme zahrali aj Mary Elizabeth Winstead, Clive Owen, Benedict Wong, Douglas Hodge, Theodora Miranne, Ralph Brown, Ilia Volok, Björn Freiberg, či Tony Scott. 

Dnes do kín vstupuje aj výnimočný dokument o výnimočnom umelcovi s názvom Jiří Suchý (Jiří Suchý – Lehce s životem se prát) od režisérky Olgy Sommerovej. Muž deviatich remesiel, divadelník, spevák, hudobník, textár, básnik, skladateľ, spisovateľ, filmár, grafik, výtvarník, divadelný režisér… A predovšetkým legenda českej kultúry, ktorá ovplyvnila niekoľko generácií. To je Jiří Suchý, o ktorého životnej ceste, veľakrát neľahkej, natočila dokumentárny film Olga Sommerová. Jiří Suchý svojím všestranným geniálnym talentom ovplyvnil v priebehu šesťdesiatich rokov svojej tvorivej dráhy niekoľko generácií. Svojimi piesňovými a divadelnými textami obohatil s nevídanou pôsobivosťou nielen český jazyk, ale aj české kultúrne dedičstvo. Počas svojej umeleckej dráhy uviedol v divadle Semafor stovky hier, napísal texty k 1400 piesňam a zložil hudbu k 500 ďalším. „Dodnes mi nie je jasné, ako vznikne nápad. Mám ctižiadosť, aby to dobré, čo som napísal, ma prežilo…,“ zaznie okrem iného z umelcových úst vo filme.

O Jiřím Suchom boli už v minulosti natočené filmy, ktoré sa zameriavali skôr na konkrétne medzníky jeho divadelnej tvorby. Film Jiří Suchý  sa viac venuje umelcovmu životu. Hlavným cieľom Olgy Sommerovej bolo vytvoriť atraktívny životopisný portrét Jiřího Suchého inak, než ako bol doposiaľ prezentovaný. Film ho predstaví v archívnych záberoch, ale sústredí sa aj na jeho súčasnú tvorbu, a fragmenty z profesionálneho a osobného života. „Dielo Jiřího Suchého je tak obsiahle, že pre životopisný film o jeho osobnosti je nutné zvoliť prísny a subjektívny výber jeho tvorby. Mojím cieľom je vytvoriť film o životnej ceste muža, ktorý okrem toho, že svoje nadanie zasvätil divadelnej a textovej tvorbe, žil tiež svoj osobný a občiansky život. Chcem ho predstaviť nielen ako komika, ale aj ako človeka, ktorý sa musel popasovať s nepriazňou režimu aj osudu,“ popisuje Olga Sommerová svoj prístup k hrdinovi svojho filmu.

Od našich severných susedov prichádza do kín dráma v réžii Jaceka Borcucha, Sladký koniec dňa (Slodki koniec dnia). Film je mix intelektuálneho žartovania, neúplne vysvetlených vzťahov, osobnej komédie a dramatického (ale nie melodramatického) napätia. Jeho príbeh sa odohráva v Toskánsku. Maria Linde - poľská poetka, laureátka Nobelovej ceny za literatúru, oslavuje spolu so svojou rodinou a priateľmi 65. narodeniny. Jej stabilný rodinný život plynie v pokojnom rytme talianskej provincie, až kým sa neodhalí jej vzťah s imigrantom – o 30 rokov mladším Arabom Nazeerom... v hlavných úlohách Krystyna Janda, Kasia Smutniak, Antonio Catania, Lorenzo de Moor, Vincent Riotta, Robin Renucci, Mila Borcuch, či Dominik Wojcik. 

Nasleduje porcia dokumentárnych filmov premietaných aj v rámci MF dokumentárnych filmov Jeden svet. 

Festival otvorila snímka režisérky Zuzany Piussi, Ukradnutý štát. Kauza Gorila predstavovala prelom v moderných dejinách Slovenska – diera do steny konšpiračného bytu znamenala zároveň dieru do fasády demokratického štátu a vládnutia. Viedla nakoniec k pádu slovenskej vlády, zároveň vyniesla k vláde späť Roberta Fica, hoci bol tiež významným aktérom týchto aktivít. Túto periódu reflektoval film Zuzany Piussi Od Fica do Fica (2014).

Film Ukradnutý štát začal vznikať ako ohliadnutie za aktérmi práve tohto filmu. Krátko po začiatku nakrúcania došlo k zavraždeniu Jána Kuciaka a Martiny Kušnírovej a nakrúcanie nabralo nový rozmer. Vražda novinára a jeho priateľky odhalila prepojenia štátu, rôznych mafií a záujmových skupín natol’ko, že ľudia išli do ulíc. Ukradnutý štát sa zaoberá rôznymi verziami tejto skutočnosti a hlavne mechanizmami, ktoré ju tvoria. Ako vznikajú kauzy a únik informácií? Koľko je na Slovensku tajných služieb? Kedy sa reálne kauzy stávajú konšpiračnými teóriami? A majú konšpiračné teórie autorov? Vo filme vystupujú advokáti, blogeri, novinári a hlavne agenti spravodajských služieb. Ukradnutý štát analyzuje snahy ovplyvňovať verejný priestor prostredníctvom kompromitujúcich materiálov, utajovania alebo naopak zverejňovania určitých informácií v určitý čas tak, aby sa ustálil naratív, ktorý väčšina ľudí akceptuje ako skutočnosť.

Režisér Peter Kerekes natočil celovečerný dokumentárny film o výrobe a predaji topánok a obuvníctve, BATAstories. Film zachytáva dôležité míľniky aj omyly spojené s budovaním veľkolepého rodinného baťovského impéria. Vo filme sa cieľavedome prelínajú tri hlavné roviny rozprávania: životopisná – sleduje osudy zakladateľov firmy, súčasná – mapuje aktuálny stav globálneho kapitalizmu (jeho priekopníkom bol aj Tomáš Baťa) a spomienková – postavená na výpovediach českých a slovenských „baťamanov“ roztrúsených po celom svete. V originálnom formálnom spracovaní predostiera dokument komplexný pohľad na globálny charakter podnikania rodiny Baťovcov. Nesústredí sa len na československé korene a pôsobenie firmy Baťa v našich končinách, ale snaží sa postihnúť fenomén Baťa v medzinárodnom kontexte. Spolu s kamerou okrem Československa navštívime aj miesta, kde firma pôsobila alebo stále pôsobí. Indiu, Keňu, Francúzsko či Brazíliu.

Od Pavla Pekarčíka si môžeme pozrieť film Hluché dni. Štyri príbehy o nepočujúcich deťoch z rómskych osád, ktoré pozorujú svoje okolie bez toho, aby mu úplne rozumeli a snívajú svoj vlastný svet: o Sandre, ktorá miluje futbal a Ronaldinha, o Mariánovi, ktorý sa chce staťrušňovodičom a zároveň Van Dammom, o Alene a Reném, ktorí sa obávajú, že sa im narodí hluché dieťa, a o súrodencoch Romanovi, Kristiánovi a Karmen, ktorí snívajú o záchode a skutočnej obývačke.

Režisér Juraj Mravec natočil dokument Stratený domov. Po tom čo sa rozsiahlych území na severe Sýrie a Iraku zmocnila teroristická organizácia “Islamský štát”, vypukla najväčšia migračná kríza, od konca druhej svetovej vojny. Základným kameňom spoločnosti je rodina, a tento film ukazuje, ako rýchlo vie byť ohrozená, keď vonku zúri vojna. Film sleduje osudy mladých slovenských záchranárov, ktorí sa rozhodli zapojiť do najväčšej bojovej operácie v moderných dejinách, veľkú bitku o hlavné mesto samozvaného kalifátu Mosul. Ďalšími hrdinami filmu sú dvaja jezídi z Iracko- Sýrskeho pohraničia Sindžár, kde Islamský štát spáchal genocídu. Zatiaľ čo oni sa zúfalo snažia dostať rodiny do bezpečia, Oliver a Matej tie svoje dobrovoľne opúšťajú, a riskujú životy, pri výkone svojej profesie.

  Foto © CinemArt/FilmEurope/ForumFilm/Filmtopia/VirusFilm

Súvisiace články