Číslo 23 (Number 23)

21.5.2007|Olivia|
Číslo 23 (Number 23)

9/11 2001, 9+11+2+1=23 , Johna Kennedyho zabili 22. Novembra 1963, 2+2+1+9+6+3=23, Cézara bodli nožom 23 krát, 23. Júna je čarodejnícka sobota.

Chytač psov Walter Sparow (Jim Carrey - Muž na mesiaci, Grinch, Ace Ventura - zvierací  detektív) žije jednoduchý, ničím nerušený život so svojou ženou Aghatou (Virginia Madsen - Dawson´s Creek, Spider Man)  a synom Robinom (Logan Lerman - Butterfly effect, Patriot) až kým sa mu do rúk nedostane kniha s názvom Číslo 23. Následne jeho život ovládne paranoja, keďže zistí že existuje podobnosť medzi detstvom hlavného hrdinu a tým jeho. Skutočný problém nastáva, keď hlavný hrdina knihy, detektív Fingerling, zavraždí svoju priateľku. A keďže všetko v knihe odzrkadľuje Walterovu minulosť, začína mať strach, že poukazuje aj na jeho budúcnosť. Ustarostený, že zabije svoju vlastnú ženu, sa pokúša nájsť autora predtým, ako bude príliš neskoro.

Fernley Phillips, scenárista a producent tohto filmu toho za sebou veľa nemá, respektíve Číslo 23 je jeho prvým skutočným dielom. Okrem neho napísal aj žánrovo podobný film ´Chceš, aby som ho zabil?´ ktorý je ešte v produkcií, ale naznačuje žáner, v ktorom sa tento doposiaľ nepoznaný umelec vyžíva. Možno práve preto je film Číslo 23 iný, ako ostatné. Našťastie si zobral na pomoc už skúseného režiséra Joela Shumachera (Batman a Robin, 8MM). Film je jeho 23. projekt a bez jeho vedomostí by nebol ani zďaleka taký dobrý. Všeobecne obľúbený herec Jim Carrey si tentoraz nezahral v komédií, ako to uňho býva zvykom, i keď hral aj v pár vážnejších kúskoch, ako Truman Show, alebo Eternal Sunshine, tu musel nastaviť vážny, mierne utrápený výraz posadnutého jedinca.

Number 23 (Číslo 23)

Vynikajúca myšlienka o čísle, ktoré sa nachádza na každom kroku spôsobí zvedavosť. Máte 23 rokov? Narodili ste sa 23. deň v mesiaci? Bývate na ulici číslo 23? Písmená Vášho mena sa nachádzajú v abecede na pozíciách, ktorých súčet je 23? Môžte sa začať obávať, že Váš život je ovládaný práve týmto číslom. Vskutku zaujímavé. A po zistení, že v tomto filme hrá herec Jimovho formátu, sa u mňa objavilo veľké nadšenie. Po vzhliadnutí filmu sa však zmenilo na veľké sklamanie. Zápletka je slabá a film môže na niekoho pôsobiť až bizarne. Dej je zložitejší, kvôli paralele medzi postami z knihy a filmovej skutočnosti, čo spôsobuje zmätok až nepochopenie. Nesie sa v ponurom prostredí a čím viac sa Walter ponára do knihy, a zahaľuje ho posadnutosť, tým sú scény tmavšie. Obraz a zvuk pôsobia miestami lacno a nekvalitne. Úplnou bodkou za roztrúseným príbehom je koniec, ktorý je viac menej do "stratena". . A ani myšlienka nie je úplne najoriginálnejšia, keďže v roku 1999 bol uvedený do kín nemecký film s názvom 23, a ten bol inšpirovaný zase knihou Illuminatus od R.A. Wilsona kde bola taktiež rozoberaná idea o posadnutí číslom 23.

Number 23 (Číslo 23)

Všeobecne pozitívum filmu vidím len v dvoch aspektoch a to v Carreyho výkone a v samotnom námete, čo na celkový pozitývny dojem naozaj nestačí. Ostatné je už len na divákovi, či tento film zoberie ako dielo vytŕčajúce z priemeru (je otázne s ktorej strany), alebo ho od polovičky ďalej pretrpí, ako som to urobila ja. Jedno ostáva však isté a to fakt, že číslo dvadsaťtri Vás bude sprevádzať ešte nejaký čas po opustení kinosály.

Scenár: Fernley Phillips
Réžia: Joel Shumacher
Žáner: Mysteriózna dráma, thriller