Invázia (The Invasion)

7.11.2007|Radovan Torda|
Invázia (The Invasion)

Mimozemšťania sú späť! Tento krát však bojové kozmické lode nechali doma, aby ovládli našu planétu potichu a omnoho efektívnejšie – pomocou zákerného vírusu. V poradí už tretí remake Invázie lupičov tiel (1956) natočil Oliver Hirschbiegel (Pád tretej ríše) za producentskej podpory Joela Silvera (Matrixová trilógia, Diablova žatva). A o tom, že má ísť o mimozemskú inváziu vo veľkom štýle svedčí i hviezdne obsadenie. Proti zániku ľudskej podstaty sa postavia  Nicole Kidman, Daniel Craig a Jeffrey Wright.

Na Washington sa zrútil raketoplán. Tragická havária sa pripíše zlyhaniu technických systémov, novinári si užijú bombastické články a zdá sa, že okrem chrípkového vírusu, ktorý postihol východné pobrežie Spojených Štátov je všetko, tak ako má. To si nemyslí psychologička Carol (Nicole Kidman), ktorú pacientka neustále presvedčia, že jej manžel nie je jej manžel, Carolin bývalý muž zrazu túži spoznať ich malého syna (Jackson Bond) a vôbec všetci navôkol sa chovajú prinajmenšom zvláštne. Carol s hrôzou a hlavne, príliš neskoro zisťuje, že to, čo sa javilo ako obyčajná chrípka je v skutočnosti zákerná nákaza, ktorá v spánku mení ľudí na bezduché bábky. Ani ona neunikne nákaze a jediným jej cieľom ostáva zachrániť svojho imúnneho syna skôr, ako zaspí a stane sa jednou z nich...

Invázia (Invasion, 2007)

To, že sa pod hollywoodsky projekt podpísal nehollywoodsky režisér nemeckého pôvodu je badateľné v každom zábere. Pochmúrne farby doznievajúcej jesene navodzujú dusnú atmosféru, ktorú umocňuje pozvoľná gradácia deja. Napätie je stále prítomné, i keď nijak markantne nepovzbudzuje zimomriavky. Scény sú plné nepredvídateľného strihu, netradičných uhlov kamery a všade prítomného šera. To, že nepôjde o klasickú americkú megalomániu typu Deň nezávislosti je jasné hneď v prvej minúte, kde sledujete na smrť vyčerpanú hrdinku ako zúfalo prehľadáva regály opustenej lekárne, aby našla niečo čím oddiali nevyhnutný spánok. Akési preview toho čo na vás čaká približne v druhej tretine filmu je skvelým ťahom – neočakávanou ,dobre premyslenou reklamou na skľučujúci zážitok pred vami.

Nuž, ale.... Hollywood sa nezaprie a nech už sa Hirschbiegel snažil silou mocou budovať atmosféru temného, mimozemského thrilleru bez trikových sekvencií a bombastických výbuchov, Silver mu po neúspešnom skúšobnom premietaní naordinoval nový koniec. Dokonca prizval matrixových bratov (Andyho a Laryho Wachowskich), aby okorenili záver nejakou tou autonaháňačkou, streľbou a vrtuľníkom. Bohužiaľ, takéto finále Invázii ubližuje. Je to, akoby ste po hodine jazdy na trojke, ktorej príjemná nenásilnosť a stredoprúdovosť vás s istotou viedla k zaujímavému cieľu, zrazu preradili na päťku, zošliapli plyn až na podlahu a prefrčali cieľovou rovinkou bez toho, aby ste si to stihli všimnúť a užiť.

Invázia (Invasion, 2007)

Je to škoda, nakoľko prvá hodinka Invázie patrí do úplne iného sveta ako jej nadstavený epilóg. Osve, by možno fungovali ako zaujímavé snímky pre rozdielne divácke obce. Dohromady však sklamú obe strany. No i napriek tomuto hendikepu ostáva nové prepadnutie planéty jedným z lepších kúskov sci-fi žánru.

Zdroj:  MovieMania.sk Foto © Warner Bros