Vojna svetov (War of the Worlds)

14.7.2005|Paľo Červeň|
Vojna svetov (War of the Worlds) Nie je príliš veľa režisérov, ktorých filmy musím vidieť. Steven Spielberg ale medzi nich určite patrí. Napriek tomu, že sa mu občas nepodarí splniť moje očakávania je jeho filmografia plná vynikajúcich snímok. Nebudem menovať všetky ale medzi tie najlepšie určite patria Jaws (Čeluste), Close Encounters of the Third Kind (Blízke stretnutia tretieho druhu), séria Indiana Jones, E.T., Hook, vynikajúci Schindler’s List (Šindlerov zoznam), Saving Private Ryan (Zachráňte vojaka Ryana), Catch Me If You Can (Chyť ma ak dokážeš), The Terminal (Terminál). Dalo by sa samozrejme mnoho ďalších výborných hoci menej známych filmov (napríklad The Color Purple s vynikajúcou Whoopi Goldberg). Spielberg natočil aj zopár filmov, ktoré sú veľmi rozporuplné. Niektorí fanúšikovia na ne nedajú dopustiť a niektorí ich naopak zatracujú. Sú to napríklad Jurassic Park (Jurský Park), Artificial Intelligence: AI a aj Minority Report. Prečo spomínam tieto filmy? Pretože aj jeho najnovšie dielo War of the Worlds (Vojna svetov) by som určite do tejto kategórie rozporuplných filmov určite zaradil. Spielberg film natočil na motívy vynikajúceho románu od H. G. Wellsa s rovnomenným názvom. Ako sa ale už mnohokrát v dejinách filmu potvrdilo, dobrá predloha ešte neznamená zaručene dobrý film. V tomto prípade nemal režisér problémy ani s financiami, pretože ide o najdrahší film v dejinách. To ale opäť nezaručuje úspech a kvalitu.
Vo filme stvárnil hlavnú úlohu Tom Cruise, o ktorom si dovolím tvrdiť, že čím je starší, tým je lepším hercom. Okrem neho by som spomenul vynikajúceho herca Tima Robbinsa (The Shawshank Redemption – Vykúpenie z väznice Shawshank), ktorý si zahral iba vedľajšiu úlohu. Ďalej na plátne okrem Cruisa najčastejšie uvidíte Dakotu Flanningovú (I Am Sam) a menej známeho Justina Chatwina (Traffic). Film v žiadnom prípade nestavia na hereckých hviezdach, pretože okrem Cruisa (dovolím si tvrdiť, že Robbins nie je príliš známy širokým masám) sa v ňom žiadne nevyskytujú. Musím napísať, že angažovanie Toma Cruisa bol naozaj výborný ťah. Jeho výkon je vynikajúci a je ťahúňom celého filmu. Dovolím si dokonca tvrdiť, že nebiť Cruisa, tak film budí oveľa horší dojem. „Mládežnici“ a hlavne Dakota Flanningová ma príliš svojímy výkonmi nepresvedčili. Ako to charakterizoval jeden môj kamarát, celý film iba škriekala a to nie je žiadne herectvo. Možno sa ale nájdu ľudia, ktorým sa jej výkon bude páčiť.

Film začína pomalým tempom kde sa zoznámime s postavami. Nie príliš príkladným oteckom Rayom Ferrierom (Tom Cruise) a jeho detičkami Rachel (Dakota Flanning) a Robbiem (Justin Chatwin). Po asi pol hodinke filmu zaregistruje pozorný divák náznaky problémov, ktoré vyvrcholia útokom mimozemšťanov. Celé je to mierne pritiahnuté za vlasy, ale možné je asi všetko. Ray im úspešne unikne (veď musí lebo inak by nemal kto hrať) a spolu s deťmi začne veľký útek pred mimozemšťanmi. Celý film som čakal na riadnu bitku medzi ľuďmi a mimozemšťanmi, ale moje očakávania neboli vyslyšané. Spielberg sa s divákmi hrá. Vo filme je množstvo náznakov, že už to musí prísť. Výbuchy za kopcom jasne naznačujúce riadne sekačky. Nič podobné sa ale nestane. Žiadna poriadna bitka, ale iba scény kde už je po všetkom. Kulisy museli stáť obrovské peniaze a naozaj sú perfektné. Škoda len, že tam nie je trochu viac tej akcie. Film to mohlo oživiť, takto sú tie takmer dve hodiny trošku miestami nudné. Musím tvorcov pochváliť, že hlavný hrdina nie je žiaden Rambo ale iba obyčajný človek, ktorý sa bojí a chová sa tak ako väčšina ľudí. Uteká. Tomu čomu sa scenáristi vyhli pri hlavnej postave sa nedokázali vyhnúť úplne. Odniesla si to postava syna. Jeho miestami až smiešne snahy ísť bojovať sa dajú vysvetliť iba nejakým post traumatickým šokom.

Vojna svetov neprináša nič prevratné. Je to ako zmes toho, čo už sme videli. Napriek tomu je to technicky vynikajúco zvládnutý film. Spielberg je výborný režisér a nič iné sa ani nedalo čakať. Škoda toho zbabraného konca. Posledná minúta mi pokazila dojem z celého filmu a niektorí ľudia v kine si neodpustili dokonca smiech.
Zdroj:  MovieMania